رسته‌ها

محمود فتوحی
(1343 هـ.خ)

پژوهشگر - نویسنده - شاعر
مشخصات:
نام واقعی:
محمود فتوحی رودمعجنی
تاریخ تولد:
1343/06/02 خورشیدی
تاریخ درگذشت:
محل تولد:‌
رودمعجن - تربت حیدریه - خراسان
جنسیت:‌
مرد
ژانر:‌
بلاغت، سبک‌شناسی، تاریخ ادبیات و سبک هندی
زندگی‌نامه
دکتر محمود فتوحی، در سال ۱۳۶۸، از دانشگاه تربیت معلم تهران درجۀ کارشناسی ادبیات فارسی گرفت؛ کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند و دورهٔ دکتری ادبیات فارسی را در سال ۱۳۷۴ ، در دانشگاه تهران با نگارش پایان‌نامه با عنوان «دیدگاه‌های نقد ادبی در عصر صفوی» زیر نظر دکتر عبدالحسین زرین کوب و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی به پایان برد.

در سال ۱۳۷۵ در سمت استادیاری دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز به کار کرد. مدت دو سال (۱۳۷۹-۱۳۸۱) مدیریت کتابخانهٔ مرکزی این دانشگاه را بر عهده داشت. در همین سال‌ها دورهٔ آموزشی روش‌های تأمین مدارک الکترونیک کتابخانه‌ای را در کتابخانه بریتانیا در لندن گذراند. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در دانشکدهٔ فیلولوژی دانشگاه بلگراد زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد.

او از سال ۱۳۸۶ به دانشگاه فردوسی مشهد رفت. فتوحی به مدت حدود یک‌سال با رتبهٔ استادی دردانشگاه ملی استرالیا تدریس کرد. دکتر فتوحی از دانشگاه ملّی استرالیا بازگشته و هم‌اکنون در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با رتبۀ استادی مشغول به تدریس می‌باشد.

فعالیت‌های فتوحی در مطبوعات دانشگاهی نیز قابل ذکر است. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ در هیئت تحریریۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه به سردبیری علی اصغر محمدخانی همکاری فعّال داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۸۷ سردبیر مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم بود و از سال ۱۳۸۷ سردبیری فصلنامهٔ نقد ادبی را به‌عهده دارد. فتوحی در سال‌های ۱۳۸۹-۱۳۹۱ پس از درگذشت استاد علی‌محمد حق‌شناس به ریاست انجمن علمی نقد ادبی ایران برگزیده شد. در همین زمان نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران (اسفند ۱۳۹۰) با دبیری وی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

پژوهش‌های محمود فتوحی بیشتر در قلمروهای نظریه‌های بلاغت، سبک‌شناسی، تاریخ ادبیات و سبک هندی است. فتوحی در شعر نیز دستی دارد و دفتر شعری با نام «سیب پرتابی» ۱۳۸۱ منتشر کرده‌است.
بیشتر
ویرایش

کتاب‌های محمود فتوحی
(5 عنوان)

آخرین دیدگاه‌ها

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک