رسته‌ها
نقد مبانی حکمت متعالیه
امتیاز دهید
5 / 4
با 8 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 8 رای
همان‌طور که در مباحث قبلی گذشت فلسفه و فلاسفه ارسطویی در مورد عقل به اطلاق‌گرایی دچار گشته‌اند و عقل را که در نظرشان پدیده‌ای بیش نیست بر واجب الوجود بی‌نهایت، شمول داده‌اند یعنی متناهی را غیر متناهی و غیر متناهی را متناهی شمرده‌اند و همین تناقض در مبنای این فلسفه باعث اشتباهات دیگر شده است.

در مبحث عقل بیان گردید که: «خداوند عاقل نیست بل خالق عقل است» و در قرآن و لسان اهل‌بیت‌علیهم السلام هرگز به خداوند عاقل گفته نشده و در نتیجه ذات خداوند «معقول» هم نیست.

علة العلل: هم‌چنان که خداوند «عاقل» نیست، همین‌طور هم خداوند «علّت» نیست، «علة العلل» نیست بل موجِد و خالق قانون «علت و معلول» است که در عینیت کائنات در جریان است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فلسفه ارسطویی در همین پایه است که سرتاسر آن را مخدوش و دچار اشتباهات فاحش و خلاف عقل می‌نماید.

فلسفه ارسطویی (از روز پیدایش تا امروز در غرب یا در ممالک اسلامی) چاره و راه گریزی جز اعتقاد به «وحدت وجود» ندارد. این فلسفه در اولین گام که برمی‌دارد بر «وحدت وجود خدا و خلق» مبتنی است؛ زیرا خود همین فلسفه به صراحت اعلام می‌دارد که میان علت و معلول «سنخیّت» لازم است و محال است که معلولی با علت خود هم سنخ نباشد.

وقتی که خداوند «علت» می‌شود از پذیرش «وحدت سنخی» میان خدا و خلق‌گریزی و گزیری نیست گرچه این سنخیت در ماهیت نباشد؛ لیکن دست‌کم باید سنخیت در وجود باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
158
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
arian152
arian152
1397/11/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقد مبانی حکمت متعالیه

تعداد دیدگاه‌ها:
2
[quote='bina88']گلاس بدایه الحکمه رو حتما شرکت کن ، واقعا لازمه که استاد داشته باشید و کتاب رو اول برید با استاد بخونید بعد نقد کنید.[/quote]
اتفاقا ایشان یکی از شاگردان، شاگرد نویسنده بدایه و نهایه بوده!
منتها تصوف و فلسفه اسلامیزه شده، دیگر ذهن دانشیک باورمندان به وحی رو اشباع نمی کند!
گلاس بدایه الحکمه رو حتما شرکت کن ، واقعا لازمه که استاد داشته باشید و کتاب رو اول برید با استاد بخونید بعد نقد کنید.
نقد مبانی حکمت متعالیه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک