رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
نقد آثار صادق چوبک
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 20 رای
درباره:
صادق چوبک
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 20 رای
عبدالعلی دستغیب درباره آثار چوبک می گوید:
بین نویسندگان دوره سوم ادبیات معاصر صادق چوبک نویسنده نمایانی است. دوره اول ادبیات،‌ دوره مشروطه است که نثر و شعر مدرن در زبان فارسی رایج می‌شود. نوشتن سفرنامه، نوپردازی‌، رمان‌نویسی در این دوره آغاز و در دوره رضاشاه هم ادامه پیدا می‌کند. یکی از کسانی که در این دوره درخشش پیدا می‌کند صادق هدایت است. او در دوره اول و دوره پهلوی فعالیت داشت و «بوف کور» را نوشت. بعد از رفتن رضاشاه از ایران فضا آزادتر شد و نویسندگان تازه‌ای به جمع نویسندگان پیشین پیوستند. علی دشتی، محمد حجازی، بزرگ علوی و صادق هدایت در این دوره حضور داشتند. از دیگر حوادث مهم این دوره پیدایش چند نویسنده و شاعر جوان است که بعدها از نویسندگان و شاعران مهم دهه 40 می‌شوند، یکی از آن‌ها صادق چوبک است.
چوبک تمایلات چپ داشت و با صادق هدایت معاشرت می‌کرد و از نوشته‌های او تاثیر می‌گرفت. در کتاب اول چوبک به نام «انتری که لوطی‌اش مرده بود» و «خیمه‌شب‌بازی»، مشخص می‌شود که توجه چوبک به چه چیزهایی است. «خیمه‌شب‌بازی» یک نمایش عروسکی عامیانه است. زندگی قهرمانان داستان «خیمه‌شب‌بازی» شبیه بازی‌های عروسکی است. چوبک به نحوی خیام را تسخیر می‌کند که «ما لعبتکانیم و فلک لعبت‌باز». او این را از فرهنگ فولکلور و عامیانه گرفته است. این دو اثر داستان‌های تجربی‌اند به سبک نویسندگان آمریکا که درآن زمان آشنایی چندانی با آن‌ها وجود نداشته،‌ نوشته شده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hasanvahidi
hasanvahidi
1398/10/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقد آثار صادق چوبک

تعداد دیدگاه‌ها:
3
دستغیب با وجودیکه نظراتش اخیرا نسبت به نویسندگانی چون ساعدی و دولت آبادی تغییرکرده ولی در مورد چوبک که اورا زشت نگار میدانست بنظر میرسد متوجه شده که قصه نویس بی مانندی است
سلام مطالب استاد دستغیب شایدمی توانست بی شبهه تر باشد درحالی که می توان فهمید غرضی به چوبک ندارد
دستغیب منتقد تخصصی ادبیات بگمان من نیست ولی دنیایی از اطلاعات علوم انسانی را مطلع است و درخصوص چوبک با توجه به دیدگاههای رئالیست گذشته دستغیب طبعا زیاد موافق نبود ولی جایی دیدم اخیرا که از گلشیری و چوبک بعنوان قصه نویسان ممتاز اشاره میکند.
نقد آثار صادق چوبک
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک