رسته‌ها
منظومه سرگذشت اردشیر بابکان
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 14 رای
استاد وحید دستگردی در دوران حیات خود بخش‌هایی اندک از سرگذشت منظوم اردشیر بابکان را در مجله ارمغان که خود بنیان‌گذار آن بود، در دوره‌های یک تا ده چاپ و منتشر کرد. این بخش‌ها که شمار ابیات آن به سه‌هزار نمی‌رسد، سال‌ها پس از درگذشت وحید توسط فرزند وی در مجموعه‌ای گردآوری و در سال 1341، زیرعنوان «سرگذشت اردشیر بابکان» در تهران چاپ شد.

اردشیر بابکان یا پاپکان بنیانگذار شاهنشاهی ساسانی است. اردشیر پاپکان در ۲۳ ژوئن سال ۲۲۶ میلادی در نیایشگاه ناهید تاجگذاری کرد و شاه ایران شد و ملی گرایی ایرانی را بر محور آموزشهای زرتشت احیاء کرد.
با پیروی از روش اردشیر، دیلمیان و صفویان بعدا ملی گرایی ایرانی را بر محور ایراندوستی و مذهب شیعه زنده کردند. اردشیر که قبلا حکمران پارس (عمدتا فارس و کرمان) و نگهبان آتشکده آن بود پیش از تاجگذاری، به حکومت اشکانیان که بر اثر فساد داخلی رو به ضعف گذارده بودند و در برابر رومیان کوتاه می آمدند برانداخته بود.
اردشیر که بعدا رومیان را هم شکست سخت داد و از شرق واپس راند در مراسم تاجگذاری، همانند داریوش بزرگ گفت که به خواست اهورامزدا شاه ایرانیان می شود که مردمی نجیب و بزرگوار هستند و دروغ نمی گویند. مردم کرمان که اردشیر قبلا در نظر داشت آنجا را پایتخت ایران کند به منظور نشان دادن خرسندی خود از پیروزی او بر اردوان و به شاهی رسیدنش، شهری را که در آن استان ساخته بود به «اردشیر» نامگذاری کردند.این شهر که نام آن از زمان چیرگی عرب ها بردسیر تلفظ می شود پیشتر روستای کوچکی بود که توسط اردشیر عمران و توسعه داده شده و به صورت شهر درآمده بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
183
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
NASERISHAHROKH
NASERISHAHROKH
1398/10/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی منظومه سرگذشت اردشیر بابکان

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
منظومه سرگذشت اردشیر بابکان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک