رسته‌ها

تاریخ بیست ساله ایران - جلد 4 - آغاز سلطنت دیکتاتوری پهلوی

تاریخ بیست ساله ایران - جلد 4 - آغاز سلطنت دیکتاتوری پهلوی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 22 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 22 رای
تاریخ بیست ساله ایران، نام اثری است هشت جلدی به نگارش و تألیف (و تحقیق) حسین مکی. این اثر از بسیاری از جهات یک اثر منحصر به فرد محسوب می‌گردد. برای نخستین بار در طول تاریخ معاصر ایران، نگارش و نشر یک اثر بیش از چهل سال به طول انجامیده‌است. این اثر که بخش‌هایی از مجلد نخست آن در سال ۱۳۲۱ در روزنامه مهر ایران منتشر می‌شده، سر انجام در سال ۱۳۶۴ (جمعا چهل و سه سال) به چاپ جلد نهایی (جلد هشتم) رسیده‌است.
بر خلاف نام کتاب، این اثر به شرح وقایع ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۳ (بیست و چهار سال) می‌پردازد. برخی معتقدند که کتاب‌های زندگانی سیاسی سلطان احمد شاه و نفت و نطق مکی (هر دو به قلم همین نویسنده) را نیز می‌توان به عنوان مقدمه و موخره تاریخ بیست ساله ایران در نظر گرفت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
546
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
vforw
vforw
1398/10/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ بیست ساله ایران - جلد 4 - آغاز سلطنت دیکتاتوری پهلوی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
سلام و عرض ادب
حسین مکی اهل استان یزد و شهر میبد در سال ۱۲۹۰ بوده است .
به گفته ی خودش یک سید تاجر زاده بی نام نشان بوده که تمام توفیقاتی را که به دست آورده نتیجه ی زحمات و تلاش ، مردم‌داری و وطن پرستی او بوده و گرنه ، او نه از یک خانواده و خاندان « الدوله » نبوده است!!
مکی کار و فعالیت های خود را از روزنامه نگاری و کار در روزنامه های مختلف در تهران در سنین جوانی و پس از شهریور ۲۰ شروع کرد اما بیشتر شهرت او مرهون جمع آوری و چاپ اشعار « فرخی یزدی » است که او را وارد دنیای سیاست و شهرت نمود .
حسین مکی علاوه بر این که چندین دوره نماینده مجلس بوده اما از همرزمان و دوستان نزدیک « مصدق ، مدرس ، بقایی و دکتر حسین فاطمی » بوده و از اولین افراد نهضت ملی شدن نفت حتی پیشتر از دکتر مصدق است ! اگرچه بعدها از منتقدین سرسخت دکتر مصدق شد و با او در تصمیاتش مخالفت می ورزید اما پس کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ و دستگیری مصدق در ملاقاتی که با سپهبد زاهدی داشت با صدای بلند اعلام کرد : « از مادر نزاییده است کسی که دکتر مصدق را اعدام کند !!» .
مکی بشدت مخالف دولت انگلستان بود و حتی با مدرس نیز هم‌عقیده بود که مشروطیت نتیجه افکار ، اندیشه و فلسفه ی طرفداران دموکراسی و پارلمان از نوع انگلیسی است و به همین خاطر او را باید از موافقان و طرفداران « توهم توطئه » دانست !.
اما کتاب ۸ جلدی « تاریخ ۲۰ ساله ایران » نتیجه ی ۴۰ سال تلاش او پس از کودتای ۲۸ مرداد و خانه نشینی اوست که او دست به نوشتن این کتاب بسیار ارزشمند زد که در میان منابع تاریخ نگاری و تاریخ نویسی معاصر در کنار آثاری همچون :
_ تاریخ مشروطه کسروی
_ تاریخ مشروطیت دکتر ملک‌زاده
تاریخ مشروطیت لافاری
_ و تک نگاری های ارشمند و آثاری مانند : تاریخ احزاب سیاسی استاد بهار ، مشروطه ایرانی آجودانی و منابع ارزشمند دکتر آبراهامیان و کاتوزیان ، به گفته ملک الشعرای بهار از منابع و کتاب های بسیار ارزشمند محسوب می شود .
این کتاب علاوه بر جایگاه آن در تاریخ نگاری معاصر و اهمیت آن ، دارای اَسناد و اٍسناد فراوانی است که آنرا ممتاز و منحصر نموده است ، اگرچه خود نویسنده در بطن و متن بسیاری ماجراها و اتفاقاتی بوده که بیان نموده و آنها را تحلیل نمده است .
سپاس و امتنان فراوان از آپلود کننده ی بسیار عزیز و گرامی
تاریخ بیست ساله ایران - جلد 4 - آغاز سلطنت دیکتاتوری پهلوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک