رسته‌ها
امیل یا آموزش و پرورش
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 29 رای
نویسنده:
مترجم:
منوچهر کیا
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 29 رای
امیل نام کتابی در زمینه تربیت از ژان ژاک روسو است.
اینکه افکار روسو پیچیده و گاه توام با ایهام است شک نیست. اما آنچه این فیلسوف را برجسته می‌کند، علاوه بر نظراتش در قلمرو علم تربیت، عقایدش در خصوص مساوات و عدالت اجتماعی است. در کتاب قرارداد اجتماعی پایه‌های حکومت دموکراسی را طرح ریزی می‌کند و زمینه‌ساز انقلاب فرانسه می‌شود؛ و در همین کتاب است که گفته‌ است برتری همواره از آن ملت است و نه حکومت. کتاب اعترافات همراه با دیگر مکتوباتش شالوده مکتب رمانتیسم قرن هجده را شکل داده و بر رمانتیک‌های آن عصر و نیز بعدها بر هنرمندان قرن نوزده تاثیری سودمند داشته است. اثر مشهور روسو در امر تعلیم و تربیت، کتاب امیل است که گفته‌اند نسل دوره اول انقلاب فرانسه را پرورش داده است و دستمایه‌ای شده است برای اصلاحات اخلاقی-تربیتی نسل‌های بعد که ماییم و نسل ما.

از متن کتاب:
اگر برای حل این سوالات جنبه های مختلف را در نظر بگیریم نتیجه اش عقاید افراطی بعضی از اشخاص است که زن را محدود باین میدانند که باید در منزل نشسته و بامور خانه داری و خیاطی بپردازد و در واقع با این فلسفه او را بنظر یک خدمتکار شوهر می شناسند.
اما دسته دیگر که آن ها هم حقوق زیاد برای زنان قائل نیستند عقیده دارند که زن ها جزئی از مردان بمشار می آیند زیرا با اینکه می دانیم او زن است او را بالاتر از خود قرار می دهیم و یا اینکه او را مساوی خودمان فرض کنیم این عملی است که با دست خود حق تقدم را که طبیعت مخصوص ما قرار داده درباره او قائل شده ایم.
دلیلی که مردان را بشناسایی این حقوق رهبری کرده زیاد منطقی و محکم نیست زیرا طبیعت همین حقوق را برای زن هم قائل شده است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
555
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Mahsaa
Mahsaa
1398/08/20
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی امیل یا آموزش و پرورش

تعداد دیدگاه‌ها:
2
تعدادی از صفحات ناقص است. اگه میشه کاملش رو بگذارید.
صفحات 481-496 نیست
به تمامی والدین محترم به شدت توصیه می کنم جهت آموزش و پرورش صحیح و انسانی و منطقی فرزندان خودشان این کتاب را مطالعه کنند هر چند کتاب متعلق به زمانی دیگر و مکانی دیگر است و ممکن است برخی از جزئیات آن مخدوش باشد ولی در کلیات آن روح عشق و انسانیت و محبت موج می زند و می تواند نگاهی بسیار مثبت و انسان مدار در تربیت کودک به شما بدهد ( البته احتمالا مذهبیون با برخی از فصل های آخر کتاب مشکل پیدا می کنند طی آنها روسو توصیه می کند ذهن کودک را با خرافات آشفته نکنید .البته برای اینکه این دسته از خواهران و برادران دلسوز در امر مذهبی زیاد هم نگران نشوند باید بگویم اگر در جوامع مسلمان این توصیه ها عملی شده بود اکنون از داعش و طالبان و حوثی و موسی و طوسی !!! و برخی گروههای تندرو در مسیحیت و یهود و . . . خبری نبود و ما جهانی دیگر داشتیم با شرایطی دیگر . . . )
امیل یا آموزش و پرورش
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک