رسته‌ها
فرهنگ شاهنامه
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 27 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 27 رای
از پیشگفتار کتاب:
موقع آغاز جشن هزاره فردوسی که بسال ۱۳۱۳ هجری شمسی در طهران بر پا شد مرحوم رمضانی مدیر کتابفروشی خاور از اینجانب درخواست کرد لغات مشکل شاهنامه را گرد آورم تا ایشان منتشر سازند و این کار انجام شد و فرهنگ شاهنامه در آنسال انتشار یافت.
نسخ این کتاب بتدریج نایاب شد و گاهی دوستانی تجدید طبع آنرا از من خواستار میشدند. از آنجمله بود دوست فاضل من آقای دکتر مصطفی شهابی که مرا برای اقدام باینکار تشویق فرمودند و با وجود اشتغال تدریس در دانشگاه ملی. وظیفه سنگین تصحیح کتاب را هم بعهده گرفتند و کمک شایانی کردند و درواقع در این اقدام مدیون تشویق ایشانم .
خصوصیات چاپ دوم از این قرار است :
لغات بیشتری نقل و معنی شده
تقریبا تمام لغات عربی شاهنامه نقل شده است تا تعداد هم نوع آن لغات معلوم گردد.
لغاتی نیز غیر از لغات مشکل از نظر جالب بودن یا اشاره به استعمال و قدمت یا افزوده شدن به ذخیره زبان فارسی آورده شد.
برای هر لغت از شاهنامه و در اغلب موارد بیتی هم از سایر سرایندگان بروجه شاهد درج شد.
در مواردی به ریشه برخی لغات اشاره شد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
274
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
haysana
haysana
1398/08/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ شاهنامه

تعداد دیدگاه‌ها:
2
کتاب بسیار با ارزشی که پیداست برای تالیف و تدوین آن زحمت فراوان کشیده شده است و برای کسانی که قصد مطالعه‌ی شاهنامه را دارند مفید و سودمند خواهد بود. تشکر فراوان از دوستانی که اسکن و آپلود کردند. البته باید تذکر بدهم که این کتاب به واژه نامه‌ی بسیار خوب توصیفی نزدیک‌تر است تا فرهنگ که باید تا حدی وسیع تر و جامع‌تر از واژه نامه باشد (چیزی بین واژه نامه و دایره‌المعارف یا دانشنامه.) ولی در کل جامعه‌ی فرهنگی ما چندان توجه‌یی به این نام‌ها و ارزش‌های مربوطه ندارد. مثلا اگر شما به بازار کتاب تشریف ببرید و یک کتاب فرهنگ در یک زمینه‌ی به خصوص بخواهید صد جلد کتاب نشان‌تان می دهند که ممکن است همه‌شان واژه نامه یا لغت نامه باشند. این را برای آگاهی دوستان اهل قلم و استادانی که توان کار در خود می‌بینند عرض کردم که اگر بخواهند روی فرهنگ جامعی در باره‌ی شاهنامه کار کنند تصور نفرمایند که کار انجام شده است. ما اصولا در کشورمان به علت دشوار و پر هزینه بودن فرهنگ نویسی که تنها یک فرهنگ نویس دشواری آن را در می‌یابد کار جدی فرهنگ نویسی نکرده‌ایم و اگر دوستانی به صورت فردی یا گروهی بخواهند در هر زمینه به طور جدی و با عشق و علاقه فرهنگ بنویسند وقتی به بار بنشیند حتما کار ماندگاری خواهد شد اگر چه جامعه‌ی فرهنگی سطحی‌نگر ما دشواری کار فرهنگ نویسی و ارزش والای آن را درک نکند. مثلا همین کتاب ارزشمند فرهنگ شاهنامه که آپلود کردید می‌تواند یک مرجع تحقیقی مهم و سکوی پرتابی باشد برای تالیف یک فرهنگ جامع شاهنامه. اگر هم فرهنگ جامع شاهنامه وجود دارد که من ندیدم آن کار هم می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای فرهنگ جامع‌تر شاهنامه و این تحقیق در باره‌ی شاهنامه‌ی سترگ و والای ما را پایانی نیست!
فرهنگ شاهنامه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک