رسته‌ها

مرزها و برادری: ایران و ﭼﺎﻟﺶ هویت آذربایجانی

مرزها و برادری: ایران و ﭼﺎﻟﺶ هویت آذربایجانی
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 151 رای
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 151 رای
ایران جامعه ای چند قومی است که در آن قریب به 50 % شهروندان اصالتا فارس نیستند . با این وجود ، اصطلاحات " فارس " و "ایرانی" اغلب به جای هم به کار می روند، همچنان که همه شهروندان اتحاد جماهیر شوروی " روس " نامیده می شدند. بسیاری از اقلیتهای قومی ایران، ترک آذربایجانی، کرد، ترکمن، عرب و بلوچ هستند. بسیاری از غیرفارسها در مناطق مرزی متمرکز شده اند و با شمار زیادی از هم قومیهای خود در مناطق مجاور پیوند دارند؛ مثل آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، پاکستان و عراق . سیاستهای قومی در ایران به وقایع ماورای مرزهای ایران مرتبط است.
کتب حاضر حاصل تحقیق خانم دکتر برندا شیفر مدیر تحقیقات برنامه مطالعاتی کاسپین در کالج کندی دانشگاه هاروارد میباشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
253
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
alpay57
alpay57
1389/02/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مرزها و برادری: ایران و ﭼﺎﻟﺶ هویت آذربایجانی

تعداد دیدگاه‌ها:
18
تقریبا بیست درصد واقعیت نژاد پرستی هندوها علیه ملت آزری نوشته ولی بازم دستش درد نکنه
این واژه‌ی ناشناخته‌ی «آزر» در کدام واژه‌نامه آمده است؟ و ریشه‌یابی و معنی آن چیست؟ چرا من از هزاره‌ی سوم پیش از میلاد به این‌ور کاربرد این واژه را ردگیری کرده‌ام، اما به چنین نویسه‌گردانی‌ای بر نخورده‌ام!
امروزه «نژاد» بیشتر در زمینه‌ی زیست‌شناسی کاربرد دارد. البته در جمجمه‌ی نژادپرستان ایرانی و ناایرانی هم سیر می‌کند.
ایرانیمیز وار السون ، استمین محو السون . یاشاسین ایران
« ایران جامعه ای چند قومی است که در آن قریب به 50 % شهروندان اصالتا فارس نیستند . با این وجود ، اصطلاحات " فارس " و "ایرانی" اغلب به جای هم به کار می روند. » لابد طبق این تصور ، خراسانیان پارسیگویی که آمیزه چند نژادند ، « فارس » هستند و کرد و آذری و ارمنی به رغم تعلق به شاخه همگن نژادی و آمیختگی و همزیستی دیرینه ، « فارس » نیستند چون کشور کوچک اسرائیل بقای خود را در تکه تکه شدن و نابودی کشورهای اطراف خود جستجو می کند .
این کتاب دروغی بیش نیست که براندا شیفر استاد دانشگاه حیفا اسرائیل با هدف تئوریزه کردن جدای قومیتی در ایران نوشته و خیلی ناشیانه تاریخ رو تحریف کرده.
عجیب اینجاست که تو ایران که آنقدر روی چاپ کتاب ها دقیق هستند و با کوچکترین مورد ممکن کتاب توقیف بشه این کتاب چاپ حداکثری شد و در مناطق خاصی مثل آذربایجان رایگان بین مردم پخش شد.
انصافا تو القای دروغ اسرائیل دست شیطون رو از پشت بسته
اسرائیل خود مخلوطی است همه جوره ( از پایه گذاران ناسیونالیست و سوسیال دمکرات اروپای مرکزی قرن نوزده تا خاخام هایی که موزه زنده فرهنگ های باستانی اند ) ؛ از این رو می کوشند پیوند درونی سست را با جنگ افروزی مداوم و حفظ موقعیت جنگی حفظ کنند . اگر ما هم مانند آنان در تبدیل تفاوت به رویارویی بکوشیم ، شاید در کاهش تهدید آنان مؤثر افتد .
خطاب به دوست[quote='سید بزنجانی']کدوم ستم ملی همه کاره مملکت ترکها هستند از سیاست تا اقتصاد[/quote]
بله در انقلاب کبیر فرانسه هم برتراند بارر خودش زبان مادریش اکسیتان بود (https://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Bar%C3%A8re) ولی تئوریسین سرکوب اکسیتان زبانان، برتون زبانان و باسک زبانان ایشون بودن
دیدن تحقیرها، توهینها و ... سخت نیست
ضمن اینکه این یه کتاب هست فقط
کتاب برای خوندن هست...کتابهای مخالف نطر خانم برندا شفر هم موجود هست که توسط تورج اتابکی، عباس جوادی و ... نوشته شده
قرار نیست فقط یک کتاب بخونیم
آیا تحقیر و ظلمی بالاتر از این هست که 40% جمعیت ایران را تشکیل بدهی ( 28 دی ماه سال 1390، دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت در مصاحبه با خبرنگاران در ترکیه) ولی از حق تحصیل به زبان خود در حد ارامنه 100هزار نفری ایران هم برخوردار نباشی؟!
با چهل درصد جمعیت در ایران حق نداشته باشی به زبان معیار و ادبی در تلویزیون خبر بگویی و زیزنویس ترکی در صفحه تلویزیون داشته باشی و ساختار جمله هایت باید فارسی و فقط فعل آخرش ترکی باشد! اما لازم است برای فرهنگستان فارسی و بنیاد سعدی 46 میلیارد تومان بودجه سالانه از جیب این 40% و بقیه 60%خرج شود تا سالانه دو هزار واژه جدید ، یعنی برای هر کلمه 23 میلیون تومان خرج شود تا کلمه زیبای « نسیم» که عربی است ولی خیلیها نمی دانند، به « آرام مه» و « خلیج» تبدیل به « شاخاب» تبدیل شود؟!!
ای دل غافل!
چقدر آدم های ساده لوح هم هستند که این چرندیان را باور کنند.
کاش این مردم تاریخ می‌خواندن و می‌فهمیدن که ریشه در کجا دارند...
تنها میشه گفت دریغا!
پاینده باد ایران اهورایی!
وقتی ایران اهورایی و زرتشتایی باشد برای بقیه غیر اهورایی و زرتشتایی جایی نیست، پس بین من غیر فارس و شما فاصله از زمین تا آسمان است!
پیام شما را اکنون دیدم. گویا روی بهره گیری از واژگان بسیار حساس هستید. اگر می گفتم «پاینده باد ایران اسلامی» یا «پاینده باد ایران مسلمانی» سروکله ی جماعت دیگری زیر پیام من پیدا می شد. گفتید «من غیر فارس...»، هم اینک که دارید «فارسی» سخن می گویید! راستی، واژه «زرتشتایی» را در کدام نسک خواندی؟ چون بنده در عطاری هیچ واژه شناسی چنین واژه ای ندیدم.
hamed9811@
صفویان ایرانی هم ترکزبان شیعه بودند ولی ایران گرا بودند ، پس مشکل از ترکزبان بودن و شیعه بودن نیست، اگر شما به نویسنده این کتاب "برندا شافر " توجه کنید ، درمیابید که او نه ترک است و نه شیعه ، بلکه خانمی اسراییلی- آمریکایی یهودی است که تنها هدفش فروپاشی ایران است . پان ترکیسم و دیگر ناسیونالیستهای قومی در ایران از طرف بیگانگان تحریک میشوند.
باید تاسف خورد که کاربرانی با نام های مذهبی و همچنین نام های قومی از این کتاب دفاع میکنن. بخشی از مشکلات ایران سیری ناپذیر و تمامیت خواهی شیعه های تندرو ترک زبان ایران هستند.
شکی نیست بزرگترین قوم غیر فارس(غیر فارس) رو تو ایران ترک زبانان تشکیل میدند. اقوام دیگر ایرانی هم بخ نسبت خودشون جمعیت قابل توجهی رو دارند. تا کی می خواهید رو این ادعای نژاد پرستانه، پوچ ، بی معنی و بدون سند بکوبید که نیمی از ایران فارس هستند؟
کدوم ستم ملی همه کاره مملکت ترکها هستند از سیاست تا اقتصاد
مرزها و برادری: ایران و ﭼﺎﻟﺶ هویت آذربایجانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک