رسته‌ها

در باب فلسفه تحلیلی با محوریت ویتگنشتاین

در باب فلسفه تحلیلی با محوریت ویتگنشتاین
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 26 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 26 رای
از مقدمه کتاب:
«از بخت شکر دارم و از روزگار هم». تا کنون سه کتاب در حوزه فلسفه ویتگنشتاین منتشر کرده‌ام؛ سکوت و معنا، زبان و تصویر جهان و ترجمه و شرح رساله منطقی فلسفی. دو کتاب نخست حاوی مقالاتی است درباره مضامین مختلفِ فلسفه ویتگنشتاین، سومی ترجمه یک اثر کلاسیکِ فلسفیِ قرن بیستم است، کتابی مشحون از ایده‌های نبوغ‌آمیز، و نگارش شرحی بر آن برای خوانندگان فارسی زبانِ علاقه‌مند به فلسفه ویتگنشتاین. افزون بر این، عام و خاص در اخلاق، درسگفتارهایی در فلسفه اخلاق و امر اخلاقی، امر متعالی در حوزه فلسفه اخلاق تحلیلی از نگارنده منتشر شده است. اثر پیش رو، پس از آثارِ یاد شده در می‌رسد و شامل مقالات و مقولاتی در تاریخ فلسفه تحلیلی، فلسفه ویتگنشتاین و فلسفه دین است و از تاملات و تتبعاتِ فلسفی‌ام در سالیان اخیر پرده برمی‌گیرد.
روزگاری که ایران بودم، فلسفه تحلیلی چیست؟، اثرخواندنیِ هانس گلاک درباره تاریخ فلسفه تحلیلی و زمینه و زمانه پیداییِ این سنت مهم فلسفی و دل‌مشغولی‌های فکریِ آباء آن ( گوتلوب فرگه، برتراند راسل، جرج ادوارد مور و لودویگ ویتگنشتاین) را در موسسه «معرفت و پژوهش» تدریس کردم. «فلسفه تحلیلی چیست؟»، «فلسفه تحلیلی و متافیزیکی‌اندیشی»، «حلقه وین و فلسفه تحلیلی متاخر»، «روان­شناسی، طبیعت­گرایی و فلسفه تحلیلی»، «اخلاق، سیاست و سنت فلسفه تحلیلی» و «فلسفه تحلیلی و “شباهت خانوادگی”»، صورت منقحِ و ویرایش شده آن درسگفتارهاست که در قالب جستارهایی جداگانه ، از پی یکدیگر در این کتاب گنجانده شده‌اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
329
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
علی بیاتی 2
علی بیاتی 2
1398/06/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی در باب فلسفه تحلیلی با محوریت ویتگنشتاین

تعداد دیدگاه‌ها:
3
کتابی با عنوان "ویتگنشتاین" نوشته "یوستوس هارت ناک" با ترجمه "منوچهر بزرگمهر"، چاپ دوم دی 2536 از شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، بطرز زیبایی به فلسفه ویتگنشتاین پرداخته است.
دکتر دباغ تسلط بسیار بالایی در فلسفه ی تحلیلی به‌خصوص فلسفه‌ی ویتگنشتاین دارند، قطعا یکی از بهترین منابع فارسی برای فهم فلسفه ویتگنشتاین و حتی فلسفه ی تحلیلی به طور کلی مکتوبات دکتر دباغ هست، ایشون به غیر از مکتوبات چند دوره کلاس درسی تحت عناوین فلسفه ی تحلیلی، فلسفه ی ویتگنشتاین متقدم و ویتگنشتاین متاخر دارند که فایل صوتی این کلاس ها در سایت و کانال تلگرامیشون موجود هست.
در باب فلسفه تحلیلی با محوریت ویتگنشتاین
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک