رسته‌ها
عقلانیت و معنویت
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 13 رای
کتاب حاضر مجموعه سخنرانی های فیلسوف معاصر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که به بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در برابر فلسفه مغرب زمین ، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام ،حکمت اشراق ، رابطه عرفان و فلسفه و عقلانیت و معنویت در اسلام می پردازد.
طرح این عناوین اصولا طرح یک سری از سوال های اساسی می باشد مولف می خواهد بداند که جایگاه فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه مغرب زمین کجاست و با دو فرض سعی دارد به سوالات پاسخ دهد.
یکی فرض تاریخ معرفت و تاریخ علم و تاریخ فلسفه و تفکر، یک تاریخ مسلسل و منظم و مرتب است که از نقطه ای آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و در جهت تکامل و پیشرفت بوده است؛ تمامی این مباحث ذیل عناوین زیر شرح داده شده است:
جایگاه فلسفه اسلامی
ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام
رابطه عرفان و فلسفه
حکمت اشراق (1)
حکمت اشراق (2)
عقلانیت و معنویت در اسلام
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
194
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1398/08/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عقلانیت و معنویت

تعداد دیدگاه‌ها:
1
عرض ادب و احترام
حکیم دینانی متولد سال ۱۳۱۳ شمسی در روستای « دینان » از توابع اصفهان می باشد .
در دوره نوجوانی خانواده او به شهر اصفهان مهاجرت کردند و استاد دینانی تحصیلات « حوزوی » یا طلبگی خود را در شهر اصفهان و در مدرسه علمیه « نیماورد » شروع کردند.
او خود می گوید: « در خانواده پدری و مادری ما هیچ روحانی نبود و پدرم بخاطر علاقه به عالمان دینی دوست داشت که من طلبه شوم » واین مسئله او را به فرا گیری علوم اسلامی کشاند!
استاد دینانی ادبیات عرب را نزد شیخ محمد علی حبیب آبادی و حاج شیخ عباسعلی ادیب حبیب آبادی و بخشی از کتاب فقهی شرح لمعه را در محضر استاد محمد حسن نجف آبادی فرا گرفتتند .
بعدها در سال ۱۳۳۳ یعنی زمانی که ۲۰ سال داشتند برای تکمیل علوم اسلامی و دروس حوزوی به شهر قم عزیمت فرمود و دروس فقه و اصول و خارج را در محضر آیت الله بروجردی ، آیت الله سید محمد داماد و امام خمینی ادامه دادند.
استاد مقدمات فلسفه را در اصفهان نزد حکیم ضیاء پور آموخته بود اما در قم به محضر حضرت علامه طباطبایی (ره) راه یافت و سطوح عالی حکمت و فلسفه را در محضر ایشان ادامه داده تا جاییکه در زمره ی شاگردان خصوصی ایشان قرار گرفت.
استاد دینانی پس از تحصیلات حوزوی در قم و فرا گیری حکمت و فلسفه برای ادامه ی تحصیلات دانشگاهی به تهران مهاجرت و در سال ۱۳۴۵ به دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلات خود را تا دکترای فلسفه ادامه و در سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری خود دفاع کرد.
حکیم دینانی در یک گفتگو می گوید :
« در شهر قم محضر بسیاری از عالمان دین را تجربه کرده و از آنان آموختم سالها با فقه و اصول مأنوس بودم و با مباحث عمیق فقهی و اصولی دست و پنجه نرم کردم اما این سوال برایم پیش آمد که هرچه در این دانش ها پیش می رویم سخن تازه ای نمی شنویم» ! ( خرد و خردورزی ص ۱۷ )
به همین خاطر دنبال گمشده خود بودم تا اینکه توفیق حضور در درس فلسفه علامه طباطبایی را یافتم .
ایشان راه یافتن به محضر حضرت علامه را از توفیقات بزرگ زندگی خود می دانند.
استاد دینانی افراد شرکت کننده در جلسات خصوصی درس فلسفه علامه را افراد زیر می داند :
آقایان جوادی آملی ، علامه حسن‌زاده آملی ، سید عباس ابو ترابی ( پدر ابوترابی)
صائنی زنجانی ، احمد احمدی ، شهید حیدری نهاوندی ، سید محمد خامنه ای استاد مطهری و هانری کُربَن فرانسوی .

با پوزش و سپاس
عقلانیت و معنویت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک