رسته‌ها
تاریخ اقتصادی شوروی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 17 رای
نویسنده:
مترجم:
پیروز الف
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 17 رای
تاریخ اقتصادی شوروی به خاطر شرح مستند رویدادهای مهم اقتصادی - اجتماعی جامعه شوروی میتواند زمینهای جامع برای پاسخگویی به سئوالاتی که تاکنون پیرامون تحولات اقتصادی - اجتماعی جامعه شوروی پس از انقلاب سوسیالیستی اکتبر 1917 تا دهه 1970 مطرح شده ، فراهم آورد.
تاریخ شوروی سرشار از تجارب ارزشمند برای علاقمندان به به مباحث توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورهای رو به رشد به شیوه برنامه ریزی متمرکز است. کتاب حاضر در این زمینه میتواند بازگو کننده بسیاری از مسائل باشد.
آلک نوو استاد اقتصاد دانشگاه گلاسکوو بریتانیا است. وی تاکنون کتب و نوشته بسیاری درباره اقتصاد شوروی تألیف کرده است. تسلط نوو به زبان روسی ، استفاده مستقیم او از اسناد و کتب منتشرع در شوروی و سفرهای مطالعاتی متعددش به شوروی و تبادل نظر با اقتصاددانان این کشور ، به جامعیت اطلاعات وی درباره تاریخ شوروی کمک فراوان کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
490
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
omidrouzdar
omidrouzdar
1398/04/14

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ اقتصادی شوروی

تعداد دیدگاه‌ها:
3

غولی با پاهای چوبى، فروپاشی شوروی
ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا سالها قبل از فروپاشی شوروی سابق ، در کتابی با عنوان " پیروزی بدون جنگ " فروپاشی امپراطوری شوروی را پیش بینی کرد. او در این کتاب با تحلیل دقیق وضعیت اقتصادی شوروی ، با استناد به اعداد و ارقام ، بویژه با تمرکز بر هزینه های روزافزون مسابقه تسلیحاتی نتیجه گرفت این امپراطوری با توجه به وضعیت ضعیف اقتصادی و بهره وری نازلی که در این حوزه دارد علی رغم دارا بودن قدرت عظیم نظامی ، صرفاً غولی با پاهای چوبی است ، این پاهای لرزان ضعیف تر از آنند که توان سرپا نگه داشتن این بدن عظیم نظامی را داشته باشند ، پس بزودی بدون نیاز به حمله نظامی از طرف ما ، فرو خواهد افتاد . نیکسون زمانی این حرف را زد که شوروی در مسابقه تسلیحاتی پا به پای غرب و در موارد زیادی حتی جلوتر از انها پیش می رفت ، ایستگاه فضائی انها در فاصله چند هزار کیلومتری زمین خود شهری بزرگ بود که هر روز بر وسعت آن افزوده می شد ، بر نیمی از کره زمین مستقیم و غیر مستقیم تسلط داشت و هنوز الهام بخش میلیونها انسان انقلابی و عدالت طلب در سراسر جهان بود ، اما هیچکدام از این امتیازات و برتری ها مانع سقوط آن نشد. *هر که ناموخت از گذشت روزگار*
نیز ناموزد ز هیچ آموزگار* رودکی
آمریکا اکنون با معضل مشابهی مواجه است ، معضلی که پل کندی در کتاب ظهور و سقوط قدرت های بزرگ تشریح کرده است . انتقال صنایع غیر تسلیحاتی به نقاط دیگر و تمرکز صنعت آمریکا بر تولید اسلحه و کسر بودجه ناشی از تزریق توان خرید به جامعه برای خرید محصولاتی که با سرمایه آمریکایی اما خارج از آمریکا تولید می شوند ؛ مصدق همان غول سیاسی ـ نظامی با پاهای سست شونده اقتصادی است ؛ پدیده ای که نه فقط در مورد شوروی ، بل که در مورد روم و اسپانیا و عثمانی و ... نیز نتیجه مشابهی داشته است . اصرار بر حضور و رویارویی نظامی ، افزایش نفوذ صنایع تسلیحاتی و گره خوردن آن به استخراج و فرو منابع انرژی ( مشخصاً نفت ) ، افزایش نیروهای رزم بر برنامه ریزی و تصمیم گیری کانون های سیاسی ... ممکن است سرنوشت مشابهی برای امریکا رقم بزند به ویژه اگر آمریکا مانند شوروی نتواند نیروهای پیر را به مشاور تبدیل کند و نیروهای میانه سال را جایشین آنان کند .
در جمله پایانی ، واژه « جانشین « درست است .
تاریخ اقتصادی شوروی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک