رسته‌ها
قلعه رکرنت
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 14 رای
نویسنده:
مترجم:
تورج هاشمی
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 14 رای
✔️ ماریا اجورث یک نویسنده انگیسی- ایرلندی بود که آثار متعددی در زمینه ادبیات کلاسیک و همچنین کتابهائی برای کودکان و نو جوانان از خود باقی گذاشته است. ماریا اجورث در سال ۱۷۶۸ در نزدیکی شهر آکسفورد در انگلستان متولد شد و در سال ۱۸۴۹ در ایرلند دیده از جهان فرو بست. او تاثیر عمیقی در زمینه داستان نویسی در اروپا داشته است.
کتاب حاضر داستان چهارنسل از خانواده رکرنت را از دریچه چشم سر مستخدم این خانواده ، تَدی کوئیرک بتصویر میکشد. وارثان املاک و قلعه رکرنت بترتیبی که در داستان ظاهر میشوند عبارتند از:
سر پاتریک اوشاگلین دست و دلباز و ولخرج، سر مارتاگ رکرنت که هر لحظه آماده بود افراد را بدادگاه بکشد، سر کیت رنکرت یک شوهر مستبد ، دلسنگ و قمار باز و بالاخره سر کاندی رنکرت یک مرد سخاوتمند ولی بی تدبیر کسانی بودند که یکی بعد از دیگری رئیس خانواده و مالک قلعه و املاک رکرنت شدند.
هر یک از این چهار نفر بطریقی به سرمایه و املاک رکرنت صدمه زده بطوریکه در آخر همانطور که از روایت سر مستخدم آنها بر میآید چیز بدردبخوری باقی نمانده بود.
این کتاب یکی از اولین داستانهای ادبی- تاریخی قاره اروپا محسوب میشود. در کتاب گتسبی بزرگ نوشته اسکات فیتزجرالد از این اثر بعنوان یک اثر برجسته ادبی نامبرده شده است.
این کتاب در سال ۱۸۰۰ برای اولین بار در انگلستان بچاپ رسید. از این ببعد این کتاب بارها در انگلستان، ایرلند و آمریکا تجدید چاپ شده است. این اثر بزبانهای مختلف ترجمه و چاپ شده است.
سر مستخدم خانواده داستان خود را از اینجا شروع میکند که پدر بزرگش راننده سر پاتریک اوشاگلین بوده که اجداد سر پاتریک پادشاهان ایرلند بوده اند. وقتی او قلعه رکرنت و املاک مربوط به آنرا خریداری میکند بر طبق قانونی که از پارلمان انگلستان گذشته بود با اکراه مجبور میشود که نام خود را به رکرنت عوض کند. او بطور دائم مشغول عیش و نوش بوده و سخاوت و مهمان نوازی او زبانزد خاص و عام میشود.
بعد از او پسرش سر مارتاگ بجای او نشسته که مقدار زیادی از سرمایه خانواده را در دادگاه های بی نتیجه از دست میدهد. بدون توجه به نصایح سر مستخدم وفادار ، تدی، سر مارتاگ اشتباهات بزرگی مرتکب شده و زندگی خود را تباه میکند. سر کیت ارباب بعدی است که قبل از ورود به قلعه بعلت قمار قرض های سنگینی بالا آورده است. او دستور میدهد که هر چه ممکن است ازروستائین مساجر املاکش پول بیرون کشیده شود. این کار بمعنای تباهی زندگی مستاجران اوست. او با یک دختر یهودی بخاطر ثروتش عروسی کرده و این یک گرفتاری دائمی برای خودش و عروسش ایجاد میکند چون دختر یهودی بهیچوجه تمایلی ندارد که از ثروت خود بخاطر سر کیت گذشت کند. سر کیت اداره امور املاکش را به دست جیسون پسر سر مستخدم وفادار میسپارد. بعد از یک سلسله وقایع همسر او به انگلستان باز میگردد.
جانشین او سر کاندی رکرنت بوده که تدی او را مانند پسر خودش بزرگ کرده بود. او مانند پسر خود تدی از مدرسه حقوق فارغ التحصیل میشود ولی متاسفانه مانند اسلاف خود راه و روش نگهداری پول را نیاموخته است. او که قروض فراوانی به ارث برده است بجای رفتار مدبرانه به این قروض روز بروز اضافه میکند.
ماریا اجورث از اولین نویسندگان اروپائی بوده است که به زندگی دشوار و تاسف بار روستائیان توجه کرده که در تمام عمر با مشقت زندگی کرده و تمام در آمد خود را به صاحبان زمین که از پدر به پسر رسیده تحویل داده و نسل اندر نسل در فقر و فاقه زندگی کرده و راهی برای نجات خود نمی یابند. اجورث این وقایع و حقایق تاریخی را در قالب داستانی دلکش برای خواننده بتصویر میکشد.
ترجمه این کتاب بزبان فارسی که برای اولین مرتبه صورت میگیرد از روی یکی از قدیمی ترین نسخه های کتاب که در کتابخانه دانشگاه هاروارد نگهداری میشود انجام شده و تصاویر مربوطه که توسط کریس هموند نقاشی شده است از همین کتاب کپی شده است. این تصاویر بعلت قوانین کپی رایت برای خوانندگان آمریکائی و اروپائی امکان دسترسی ندارد ولی چون این قوانین شامل حال خوانندگان ایرانی نمیشود و بهمان صورت ۲۰۰ سال پیش به متن کتاب اضافه شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
63
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
toorajhashemi
toorajhashemi
1398/04/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قلعه رکرنت

تعداد دیدگاه‌ها:
1
PDF
2 مگابایت
قلعه رکرنت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک