رسته‌ها
مناقب فاطمی در شعر فارسی
امتیاز دهید
5 / 5
با 4 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 4 رای
مرحوم احمد احمدى بیرجندى مجموعه کتاب‌هایى درباره اشعار شاعران فارسى‌گوى درباره اهل‌بیت تنظیم و جمع‌آورى کرده که این اثر یکى از آنهاست.
در این کتاب اشعارى درباره مدایح حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از 45 شاعر قدیم و جدید جمع‌آورى و ارائه شده است. هر چند عنوان روى جلد «مدایح دخت گرامى پیامبر» است لیکن در میان اشعار متن کتاب، مرثیه و مصائب نیز وجود دارد.
در سیر ادب فارسی، آثار و دیوان ها شعرای سخن پرداز ایرانی در قرن‌های نخستین، کمتر به مناقب حضرت زهرا(س) بر می‌خوریم و اگر جایی هم هست به اشاراتی بسنده شده است که این از مظلومیت حضرت زهرا(س) نه تنها در حیاتشان بلکه بعد از مرگ ایشان نشان دارد. بسیاری از شعرای فارسی زبان درباره ایشان سکوت کرده‌اند و یا نتوانسته‌اند اشعاری در مدح و یا منقبت ایشان بسرایند به همین دلیل بیشترین اشعاری که در این مجموعه آمده است، متعلق به شعرای متأخر و مخصوصا از دوران صفوی به بعد است.
نام برخى از این شاعران چنین است: ناصر خسرو، اقبال لاهورى، فؤاد کرمانى، کمپانى، الهى قمشه‌اى، حمید سبزوارى و مشفق کاشانى. مؤلف پیش از نقل اشعار، مختصرى از شرح حال شاعر را ذکر کرده و در پى نوشت‌ها از لغات نامأنوس در اشعار، پرده برداشته است.
این مؤلف در آثار مستقل دیگرى، اشعار مربوط به مناقب و مراثى دیگر اهل‌بیت(ع) را نیز جمع‌آورى و منتشر کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
150
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
نافله
نافله
1398/03/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مناقب فاطمی در شعر فارسی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مناقب فاطمی در شعر فارسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک