رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
زروان یا معمای زرتشتی گری
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 22 رای
نویسنده:
مترجم:
تیمور قادری
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 22 رای
بررسی ارتباط آیین زرتشت و زروانیسم

در این پژوهش، نویسنده به اندیشه‌های بنیادی کیش «زروان» می‌پردازد و تاثیر و تجلی این اندیشه‌ها را در اعتقادات زرتشتی نشان می‌دهد. کتاب حاضر به ده فصل تقسیم گردیده است که هر فصل به طور کامل بیان گردیده است. این فصل‌ها عبارت‌اند از : فرق زرتشتی ، زروانیسم و مزدا پرستی در عهد ساسانیان ، پدر خوبی و بدی ، کیهان‌شناسی، خدای بادی ، کیهان‌شناسی، قطعات زروانی از فصل اول بندهش بزرگ، اختران، دیوآز، سه خالق (آفریننده)، زروان خدا و قانون و تقدیر (بخت). «زروان» نیز هم چون «پرجاپتی» دراساطیر هند،«ژوپیتر» در روم، «زئوس» در یونان، و«تیامت» و«اپسو» در بابل، خدایی است که از بطن او، «اهرمزد» و«اهریمن» بیرون می‌جهند. یکی فرمانروایی گیتی را بر عهده می‌گیرد و یکی بر عالم مینویی مسلط می‌شود. به این ترتیب اصل واحد و پدر خیر و شر در اساطیر ایرانی آن‌چنان جا باز می‌کند که در دورهای بعد، شانه به شانه ثنویت، آن‌گونه که در اوستای متاخر متجلی است، می‌ساید. «ثنویان»، در دوره‌های بعد، به ویژه در دوره ساسانی، تا آنجا که در قدرت داشتند آثار مربوط به «زرواتیان» را محو کردند و از خاطر زدودند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
سپربلوط
سپربلوط
1398/03/17
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زروان یا معمای زرتشتی گری

تعداد دیدگاه‌ها:
9
زنر محقق بزرگیه، مساله اینه که علمای خود خوانده نظیر کسانی که این جا کامنت گذاشتن هیچ چیز رو در ظرف زمان و مکان نمیبینند. به عنوان مثال هرتسفلد جزو بزرگترین ایران شناسان تاریخ بود ولی کافیه برید سراغ نظریاتش در مورد زندگی و زمانه زردشت و از خنده روده بر بشید. نظرات اشتباه و قدیمی هرتسفلد باعث پایین اومدن ارزشش نیست، با زمانه اش سازگار بود. درسته زنر اشتباه می کنه در نسبت دادن یک متن پهلوی به زردشت پیامبر، اما از سوی دیگه بررسی خود متن گاهان که 17 هات یسنا رو تشکیل میده خودش اثبات می کنه که آیین زردشت نه آیینی یکتا پرستانه بلکه در حقیقت پاسخی بود عاقلانه و محققانه به اشتباهات و کمبود های تفکرات یگانه باوری. برای اطلاعات بیشتر به آثار هنینگ و همچنین کتاب ارزشمند زردشت در تاریخ نیولی که توسط انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده مراجعه کنید. از طرف دیگر دوستان چنان از زنر انتقاد کرده و مثلا می فرمایند برای کسانی که جدی دنبال نمیکنند پیشنهاد نمیکنم...کاش میفرمودند جز چند صفحه در کتاب قدیمی کریستن سن و سی چل صفحه در کتاب جدید کتایون مزداپور در انتشارات سمت از چه اثری میشه به زبان فراسی استفاده کرد. بنده دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان هستم، اگر کسی منابع خارجی انگلیسی و فرانسوی زبان در مورد زروان رو خواست بگه تا بهش معرفی کنم. ضمنا در مطالعه تاریخ به حرف هر کسی که چار تا کتاب خوانده توجه نکنید، کلا کسی که در مورد تاریخ صحبت کنه و به یک زبان دیگر تسلط نداشته باشه اصلا نمیتونه مرجع خوبی برای پرسیدن سوال و نظرات باشه
[quote='naakhoda']خودِ زینر در اواخر عمر از این نظریه دست کشید. جدای این، ترجمه‌ی این کتاب فاجعه است و ارتباطی با کتابِ اصلی ندارد.[/quote]
به گمانم حق با شما باشد چون معمولا مترجم هم می‌بایست در حوزه‌ای که دست به ترجمه می‌زنه وارد باشه و تا جایی که می‌دونم از این مترجم هیچ کار تالیفی یا تحقیقی در این زمینه وجود نداره.
زروان از ایین مهر و توسط مغان به دین زرتشتی وارد شده است
خودِ زینر در اواخر عمر از این نظریه دست کشید. جدای این، ترجمه‌ی این کتاب فاجعه است و ارتباطی با کتابِ اصلی ندارد.
زروان معما نیست زروان باطن و عرفان آیین مزدایی است و از آن جدا نیست. هم چنان که در یسن 30 گاهان بند 3 میخوانیم: ".. این دو روح که توامان (یم) یکدیگرند در ابتدا به رویا (وحی) شنیده شدند. " و بند های ادامه ی یسن 30
انگره مینو / اهرمن مقابل سپنتا مینو/ سروشه است ( همانند نور احمد در برابر ابلیس در عرفان اسلامی) و اهورامزدا یا زروان بی کرانه مقابل هیچ چیز دیگری نیست. یکتاپرستی ناب.
اما در مانویت شهریار تاریکی و شهریار روشنایی شریک در خلقت هستند و نور مجرد در ساحت بالاتری بر آنان نیست ثنویت این است نه زروان و مزدا .
[quote='Behruz67']
پس به این حساب، اطلاعات موثق و جالبی در این کتاب احتمالا نیست، ممنون.[/quote]
خالی از لطف هم نیست. مجموعه ای از اطلاعات صحیح و ناصحیح است. برای کسانی که بطور جدی پیگیری می کنند البته توصیه نمی کنم.
[quote='Khwanirath']نویسنده نتیجه می گیرد که به صرف سخنی که در "پندنامه زرتشت" آمده؛ پس "بی هیچ تردیدی؛ این خود زرتشت بود که بذر و تخم ثنویت مینویی را افشاند".
این اندازه هم نمی داند که پندنامه زرتشت؛ سخنان آن پیامبر نیست بلکه متعلق به زرتشت پسر آذرباد مهرسپنتان است. "بی هیچ تردیدی" نتیجه گیری هم می فرماید که زرتشت بذر ثنویت افشاند. [/quote]
پس به این حساب، اطلاعات موثق و جالبی در این کتاب احتمالا نیست، ممنون.
نویسنده نتیجه می گیرد که به صرف سخنی که در "پندنامه زرتشت" آمده؛ پس "بی هیچ تردیدی؛ این خود زرتشت بود که بذر و تخم ثنویت مینویی را افشاند".
این اندازه هم نمی داند که پندنامه زرتشت؛ سخنان آن پیامبر نیست بلکه متعلق به زرتشت پسر آذرباد مهرسپنتان است. "بی هیچ تردیدی" نتیجه گیری هم می فرماید که زرتشت بذر ثنویت افشاند.
زروان یا معمای زرتشتی گری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک