رسته‌ها
آنتونیو گرامشی
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 16 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 16 رای
در میان برجسته‌ترین روشنفکران سدهء بیستم شاید کمتر کسی را بتوان یافت که به اندازه‌ی گرامشی حجم سنگینی از کار خویش را در پس مرگ‌اش به این اندازه غیرقابل فهم رها کرده باشد. اما، با این وجود، این مسئله به هیچ روی نتوانسته است مانع تبدیل وی به شناخته شده‌ترین و بانفوذترین اندیشمند قرن شود.
این امر در وهلهء نخست مدیون دو دانشور برجسته است که بخش بزرگی از حیاتِ خویش را صرف سازمان دادن و تحلیلگری رَوَشمندِ کار وی نموده‌اند: وَلنتینو جرراتانا و آنتونیو سانتوچی . این هر دو، اما، دیگر در میان ما نیستند؛ هنوز از مرگ جرراتانا چیزی نگذشته بود که سانتوچی، همکارش و یا در حقیقت جانشین وی به مثابه برجسته‌ترین کارشناسِ مطالعات گرامشیایی، نابهنگام در گذشت. مرگ سانتوچی در پنجاه-و-چهارمین سال حیات‌اش چندان سوگناک بود و بسا که حُزن‌انگیز. از این مرد با توانایی‌های شگرف‌اش هنوز انتظارات بسیاری میرفت؛ مردی که پژوهنده‌گی در زمینه‌های مختلفِ تاریخِ تئوریِ سیاسی را با خِردی خلل‌ناپذیر و مَنَشی شوخ و کَمَکی سودازده‌گی در هم آمیخته بود! ورای دانشوری در زمینه‌ی زبانشناسی تطبیقیِ متون گرامشیایی، سانتوچی هم چنین در تحلیل نقادانه از گرامشی، و از میان عدسی دفترهای زندانِ ، از دوره تاریخی‌ای که گرامشی در آن می‌زیست، زبانزد بود. بنابراین، سانتوچی را باید هم به خاطر دانش پژوهنده‌گی‌اش در زمینهء زبانشناسی تطبیقی و هم به خاطر کارهای خودِ وی که در مقاله‌های بسیاری ارایه شده و هم به خاطر نظرش در مورد تداوم اهمیت گرامشی در جهانی "بدون کمونیسم" ستود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
165
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
عشق کتاب
عشق کتاب
1398/02/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آنتونیو گرامشی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
تونیو گرامشی چهل سال پیش درگذشت.(2) او عملاً ده سال نخستِ این چهل سال، به جز برای رفقای قدیمی‌اش از دهه‌ی 1920، فرد ناشناخته‌ای بود، زیرا تعداد اندکی از نوشته‌هایش منتشر شده یا در دسترس بود؛ نه به این معنی که نفوذی نداشت زیرا پالمیرو تولیاتی، حزب کمونیست ایتالیا را بر پایه‌ی نظرات گرامشی، یا دست‌کم بر مبنای تفسیرش از نظرات گرامشی، رهبری می‌کرد. با این همه، گرامشی برای اغلب افراد در هر جایی تا پایان جنگ جهانی دوم، حتی برای کمونیست‌ها، چیزی بیش از یک نام نبود. او در دومین دهه‌ی این چهل سال، در ایتالیا بی‌نهایت معروف و فراتر از محافل کمونیستی ستایش شد. آثارش را حزب کمونیست، اما به ویژه بنگاه انتشاراتی اینائودی، در سطح گسترده‌ای منتشر کرد. هر نقدی هم که به این ویراست‌های قدیمی وارد باشد، آنها آثار گرامشی را در دسترسِ عموم قرار دادند و این امکان را برای ایتالیایی‌ها فراهم آوردند تا درباره‌ی آوازه‌ی او به‌منزله‌ی یک متفکرِ مهم مارکسیست و به‌طور اعم چهره‌‌ای برجسته‌ در فرهنگ ایتالیای سده‌ی بیستم داوری کنند. اما فقط ایتالیایی‌ها.
آنتونیو گرامشی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک