رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
یک اتفاق ساده
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 12 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 12 رای
«یک اتفاق ساده» فیلم هولناکی است. خبر از نگاه و اندیشه ای غریب و خاص می دهد. گرچه شهید ثالث فیلمنامه این نخستین فیلمش را همراه امید روحانی نوشت، ولی «یک اتفاق ساده» همان دنیایی است که با «طبیعت بی جان» ادامه می یابد و با مهاجرت کارگردان سنگین تر و بدبینانه تر هم می شود. یک زندگی تکراری و سرد که تنها با وقوع اتفاقی تلخ برهم می خورد. در «طبیعت بی جان» زندگی سوزنبان و همسرش در پی از راه رسیدن سوزنبان جوان با حکم سوزنبانی و اعلام بازنشستگی پیرمرد تغییر می کند و البته این تغییر حرکت به سمت ملال بیشتر و کم شدن یکی دیگر از معدود فاکتورهای معنابخش به زندگی است. در «یک اتفاق ساده»، این رخداد هولناک تر است؛ مرگ مادر. برای پسری گرفتار چرخه کلاس های درس خالی از مهر و گرما، کمک به پدر برای ماهی‌گیری غیرقانونی و به خانه آمدن و چیزی خوردن و خوابیدن، این اتفاق مطلقا ساده نیست! این که شهید ثالث از ابتدا این قدر جهان را خالی از مهر و تراژیک و سنگین و دل‌گیر می دیده، نکته قابل بررسی ای است. قطعا می توان ردی از چخوف در این جهان دید، اما چیز بیشتری هم در کار است. شهید ثالث جهانی از تصنع و عاری از گرما را پیش چشم ما می گذارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
sadnaee
sadnaee
1398/04/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یک اتفاق ساده

تعداد دیدگاه‌ها:
3
سال 77 یا 78 (دوره ی نوجوانی ام) بود که این کتاب را از نمایشگاه خریدم. فقط نام شهیدثالث را شاید در مجله فیلم خوانده بودم. آن زمان فیلم مثل این روزها در دسترس نبود، باید با ولع فیلمنامه را می خواندی و در ذهن تجسم اش می کردی. فیلمنامه را با احتیاط و احترام خواندم و فیلم را در ذهن ام مجسم کردم (کتاب عکسهایی هم از فیلم داشت که کمک می کرد). بعد از آن همیشه هر جا نشستم گفتم که یک اتفاق ساده را دیده ام، اما حالا می گویم که ندیدم اش، ساختم اش. حتی امروز که نسخه ی دیجیتالی (البته ظاهرا بی کیفیت) از آن در دسترس است هم دنبال اش نرفته ام (حالا که دیگر شهیدثالث یک معمای حل شده است، حتی بیشتر فیلمهای آلمانی اش را نمایش داده اند). این تجربه، تجربه ی تجسم فیلم از روی فیلمنامه را شاید نسلهای بعدی من نداشته باشند. حالا که همه فیلمها در دسترس است و البته کمتر کسی حوصله تماشای فیلمهای شهیدثالث را دارد.
یک اتفاق ساده
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک