رسته‌ها

از زندگی من؛ پا به پای حزب توده ایران

از زندگی من؛ پا به پای حزب توده ایران
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 16 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 16 رای
سخنی با خواننده:
کتابی را که در دست دارید، از سال‌های پایانی تحکیم دیکتاتوری رضاشاه آغاز می‌شود و با شرح پیامدهای کودتای شوم ۲۸ مرداد، به آن مرحله از تاریخ معاصر ایران می‌پیوندد که رفته رفته جوانه‌های انقلاب بزرگ بهمن ۱۳۵۷ در جامعه توفنده ایران ریشه می‌دواند و به دیگر سخن صدای گام های نیرومند انقلاب گوش های تیز پیشگامان را می نوازد.
در این مجموعه که فاصله تاریخی چند دهه را در بر می گیرد، مهمترین خاطرات دیرپای برخاسته از آن رویدادهای سیاسی و اجتماعی که نویسنده به گونه ای بر سر راه آنها قرار داشته و یا از آنها آگاهی یافته، تا آنجا که حافظه یاری می رساند، بازتاب می یابد.
هر چه نویسنده بر آن است که در نخستین فرصت به این باشکوه ترین رویداد تاریخ معاصر ایران بپردازد، اما تاکنون چنین فرصتی دست نداده است.
با این همه در بخش دوازدهم کتاب حاضر، در آنجا که از "اینجا و آنجا" یاد شده است، نویسنده را دریغ آمد که به آن حادثه مهمی که زیر تاثیر مستقیم روندهای بعدی انقلاب در زندگی سیاسی و خانوادگی هزاران چون او روی داده است، اشاره نکند: خلا بزرگی که بر اثر یک مهاجرت تحمیل شده و ناخواسته، سلسله رویدادهای زندگی او را از هم گسیخت و او را وادار کرد تا دره های ژرف و پر برف کوهستان های زاگرس و صخره های بی گدار و راهواره های بُزروی آن را درنوردد، از رودهای پر آب بگذرد، سگ ها و پلیس ها را به چیزی نگیرد، و از بیراهه به شهر مرزی وان در خاک ترکیه، جایی که باز هم پلیس و زندان در انتظار او بود، گام نهد...
باشد که با بیان مختصر این ماجرا در بخش پایانی کتاب، خلا موجود در این مجموعه در مورد رویدادهای انقلاب بهمن تا حدی کاهش پذیرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
537
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
ardeshirjam
ardeshirjam
1398/01/21
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی از زندگی من؛ پا به پای حزب توده ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
5
آن‌طور که در کتاب آمده نویسنده تا پاییز سال ۱۳۳۶ و قبل از دستگیری فعالیت سیاسی داشته است که بیش از ۴ سال آخر آن در شرایط اختناق‌آمیز پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بوده است. سپس مدتی را در زندان گذراند و بعد از خروج از زندان تا زمان پیروزی انقلاب کارهای اجتماعی گسترده‌ای، از‌جمله ترجمه کتاب و انتشار نشریه دهقانی انجام داد. پس از انقلاب نیز تا زمانی که حزب توده ایران مورد یورش رژیم قرار نگرفته بود، از کادرهای این حزب و عضو شعبه مرکزی دهقانی جنب کمیته مرکزی حزب توده ایران بود که به‌دنبال یورش رژیم، ابتدا مخفی و سپس از کشور خارج گردید. همه آنچه نوشتم در کتاب شرح داده شده است.
موضوع اصلی در این کتاب نوع نگرش نویسنده است که تمام مسائل را با نگاه حزب توده ای اش تحلیل می کند . مثلا در قسمتی از کتاب به صورتی تحقیر آمیز تیتر زده «فرار رضا شاه» ! اگر به این نگوییم تحریف تاریخ چه نام دیگری باید بر آن بگذاریم؟ در اینکه رضا شاه در روز سوم شهریور 1320 مجبور به کناره گیری ازقدرت می شود شکی نیست ولی از کی تا به حال کناره گیری از قدرت به «فرار» تعبیر شده ؟ یا تبعید اجباری به فرار تعبیر شده؟ واقعیت این است که رضا شاه پس از آنکه متفقین ایران را اشغال کردند (بخاطر حمایت هایی که در جنگ از آلمان داشت) اگر بخاطر ماندن بر سر قدرت اصرار می کرد قطعا در همان ارتشی که نوشته اید از هم پاشیده شده بود هواخواهانی داشت که می توانستند به سختی مقاومت کنند . اگر این اتفاق می افتاد کشور برای مدتی دچار هرج و مرج و نا امنی می شد . رضا شاه قطعا این مسائل را در نظر گرفته بوده و البته به سادگی هم با متفقین کنار نیامده و از آنها در ازای کناره گیری اش یک امتیاز بزرگ گرفته است. در واقع متفقین مجبور شدند پسرش را به حای او قرار دهند. دیگر چه فراری ؟ دز ازای کناره گیری پسرت را به جای تو بگذارند اسمش می شود فرار؟ البته از تحلیلگران توده ای جز این نوع تحریفها انتظار دیگری نمی توان داشت . نمونه هایش در کتاب «گذشته چراغ راه آینده است» را هم می توان دید
اینطور که از کتاب برمی آید نویسنده از سال 33 فعالیتی نداشته و حتی مدیرکل دخانیات هم شده ، پس چرا باید بعد از انقلاب بصورت غیرقانونی از مرز خارج می شد؟
دلم نمی خواد به کتابی که هنوز اونو نخوندم و نمی دونم چیه منفی بدم ولی به این کتاب منفی دادم چون از همان ابتدا در مقدمه اش نویشته دیکتاتوری رضا شاه ! وقتی نویسنده ای هیچ تحلیلی از دوران قاجار نداره چطور می تونه اینقد با قاطغیت حکم صادر کنه؟ توده ای ها و فدائیان خلق متاسفانه بزرگترین عامل بدبختبی این ملت بوده اند و اونها بودند که با خط گرفتن از شوروی ، بزرگ مردی مثل رضا شاه رو انواع انگها می چسبوندند چون گناه او این بود که نمی خواست مملکت رو زیر یوغ کمونیست های شوروی ببره . البته بهخ خودم قول می دم این کتاب رو تا آخر بخونم و بعد دوباره بیام و در باره اش نظر بدم
چه عجب من تونستم یک کتاب رو دانلود کنم!!!
دوستانی که بابت 5 جلد کتاب دو سه میلیون هزینه میکنند حداقل یک میلیون از این پولشون به کتابناک هدیه کنند تا ما بی پولها بتوانیم اونقدر انرژی داشته باشیم که بتوانیم چهارتا کتاب دانلود کنیم ...
باور کنید من حتی امتیاز نداشتم که کامنت بذارم!
از زندگی من؛ پا به پای حزب توده ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک