رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
درآمدی بر جامعه شناسی دین
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 25 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 25 رای
محور اصلی بحث در این اثر بر مبنای این نکته است که چگونه میلیون‌ها نفر می‌توانند به چیزی معتقد باشند که آشکارا برای دیگران غیر موجه و باور نکردنی است؟ چگونه میلیون ها نفر زندگی خود را وقف چیزی می‌کنند که برای دیگران به غایت غیر عقلانی است؟ چرا بعضی مذاهب می‌میرند حال آنکه مذاهب دیگر به غایت رونق دارند؟ چرا برخی نوآوران مذهبی را در جامعه‌شان دیوانه می‌پردازند؟ حال آنکه برخی دیگر از احترام و حمایت گسترده ای برخوردار می‌شوند. چرا عده‌ای ایمان شان را از دست می‌دهند و چرا عده‌ای به ناگهان ایمان می‌آوردند؟ درک این دیالکتیک که چگونه جنبه های مختلف جامعه بر دین اثر می‌گذارد و همزمان چگونه دین بر جنبه‌های مختلف جامعه اثر می‌گذارد چیزی است که کل جامعه شناسی دین راجع به آن است. فیل زاکرمن جامعه‌شناس آمریکایی، استاد کالج پیرز آمریکا و پژوهشگر در زمینه جامعه‌شناسی سکولاریسم است. از آثار اوست: جامعه بدون خدا؛ بی‌خدایی و دنیوی شدن؛ ایمان بس است: چرا مردم دین را در می کنند؟

در مقدمه این اثر آمده است:
حقیقت خیره کننده این است که علی رغم پیش بینی های قاطعانه برخی از بزرگترین نظریه پردازان اجتماعی اروپایی قرن نوزدهم، مذهب نمرده است. مذهب به دنبال عصر روشنگری و پیشرفت علوم افول نکرده است. مدرنیته نوعی شک گرایی عمومی و گسترده را در دامان نپرورده است. به استثنای چند کشور در اروپای غربی، که البته نمونه هایی قابل اعتنا و چشمگیرند، اکثر کشورهای جهان عملاً «از شور و اشتیاق مذهبی در غلیان هستند». مذهب نه تنها برقرار است، بلکه واقعاً برای میلیون ها تن «مهمترین، شادی بخش ترین، و معنادارترین لحظات زندگی شان» را فراهم می آورد.
علاوه بر این، ده ها هزار فرد و سازمان مذهبی، پیشگام تلاش های مستمر برای کاستن از درد و رنج بشری در سرتاسر جهان هستند: غذا رساندن به گرسنگان، سرپناه دادن به بی خانمان ها، پرستاری از بیماران، سرپرستی کردن یتیمان و از این قبیل کارها. آری مذهب بر روی کره خاک بسیار زنده و پررونق است، خصوصاً اینجا در ایالات متحده. درصد آمریکایی های عضو کلیسا امروزه بیش از هر زمان دیگر در تاریخ این کشور است. یک نظرسنجی انجام گرفته در یک موسسه معتبر تحقیقاتی در ۲۰۰۲ نشان می دهد که ۵۹ درصد آمریکایی ها، مذهب را در زندگیشان «بسیار مهم» می دانند، حال آنکه در فرانسه فقط ۱۱ درصد، در ژاپن فقط ۱۲ درصد، در کره جنوبی فقط ۲۵ درصد، در ایتالیا فقط ۲۷ درصد، و در کانادا فقط ۳۰ درصد چنین فکر می کنند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1398/03/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی درآمدی بر جامعه شناسی دین

تعداد دیدگاه‌ها:
1
درآمدی بر جامعه شناسی دین
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک