رسته‌ها

علاقه التجرید: شرح فارسی تجرید الاعتقاد - جلد 1

علاقه التجرید: شرح فارسی تجرید الاعتقاد - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 9 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 9 رای
علاقة التجرید شرحی است بر کتاب تجرید الاعتقاد ، تالیف علامه سید محمد اشرف علوی عاملی متعلق به قرن دوازدهم، به زبان فارسی در دو جلد می باشد.
این شرح به ظاهر مفصل‌ترین شرح فارسی موجود کتاب تجرید خواجه نصیر الدین طوسی است که این علامه حکیم به رشته تحریر در آورده است، نثر این کتاب که حکایتگر پایان دوران عصر صفوی است متاثر از واژه‌های عربی بود و گاه بعینه از ترکیب‌های عربی در آن استفاده شده است.
کتاب با مقدمه ای از آقای مهدی محقق دربارهی دانشمندان ایرانی و اینکه علم از ایران به سائر ملل ارسال شده است و اندیشه ی نادرستی که غربیان و به تبع آن دانشمندان غربی مبنی بر اینکه پس از ابن رشد، دانشمندان اندلسی ستاره ی اندیشه های فلسفی و تفکر عقلی در جهان رو به افول نهاد، از چهره ی تاریخ فلسفه ی اسلامی زدوده گردد و یا معرفی برخی از چهره‌های درخشان این دوره که تا کنون در گوشه‌های فراموشی مانده، ممیزات حکمت متعالیه به دوستان علوم معقول و اهل فلسفه و عرفان نمایانده شود.
بعد از آن تفصیلی از شروح و حواشی‌ای که بر کتاب تجرید العقائد از ابتدا زده شده است، ذکر گردیده است. سپس مقدمه‌ای تحت عنوان پژوهشی در اصول علم کلام آمده که از موضوع علم کلام و اختلافی که در این زمینه وجود دارد و از ابتکار خواجه نصیرالدین طوسی سخن به میان آمده است. پس از آن در صفحاتی از زندگی و اساتید و تالیفات صاحب کتاب مطالبی آورده شده که این مطالب توسط آقای حامد ناجی اصفهانی در سال ۱۳۷۷ ش در این کتاب نگاشته شده است. بعد از آن در ۸ صفحه تصاویری از نسخ خطی کتاب، همچنین نمایی از سنگ مزار مولف به تصویر کشیده شده است.
پس از ذکر مقدمات، اصل کتاب با دیباچه‌ای از مولف شروع می‌شود و سپس از شش مقصد تشکیل یافته است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
835
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/09/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی علاقه التجرید: شرح فارسی تجرید الاعتقاد - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
علاقه التجرید: شرح فارسی تجرید الاعتقاد - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک