رسته‌ها

خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد 1 - کتاب 1 و 2

خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد 1 - کتاب 1 و 2
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 59 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 59 رای
جلد اول (طوفان نزدیک می‌شود) - کتاب اول: درفاصله دوجنگ / کتاب دوم: جنگ عجیب

تاریخ جنگ جهانی دوم مجموعه کتابی شش جلدی حاوی شرح وقایع جنگ جهانی دوم از دیدگاه وینستون چرچیل است که وقایع آن را از سال پایان جنگ اول جهانی تا ژوئیه ۱۹۴۵ در بر می‌گیرد.
از رهبران کشورهای عمده درگیر در جنگ دوم (هیتلر، موسولینی، استالین و روزولت) تنها چرچیل کتابی تاریخی منتشر کرده‌است. برخلاف خبرنگاران که تنها از مسایل علنی مطلع می‌شدند، چرچیل در اموری مانند مذاکرات محرمانه و طراحی‌های عملیات نظامی شرکت داشته‌است و به جزئیات مسایل و رویدادها وقوف داشته‌است؛ علاوه بر این، او به گزارشهای سازمانهای اطلاعاتی بریتانیا و خصوصاً نتایج عملیات اولترا که در مکالمات سری ارتش آلمان رخنه کرده بود دسترسی داشته و می‌توانسته تصویری روشنتر از وقایع جنگی و انگیزه‌های رهبران کشورها به دست بدهد. چرچیل از شروع جنگ، قصد داشته که کتابی تاریخی درباره آن بنویسد و از این رو به صورت هفتگی گزارشهایی از خلاصه وقایع تهیه می‌کرده و در منزلش این گزارشها را نگهداری می‌کرده‌است. برخی معتقدند نگارش کتاب تنها به دست چرچیل انجام نشده و در حقیقت کتاب نتیجه کار گروهی از محققان هست که زیر نظر چرچیل و با استفاده از نوشته‌ها و یادداشتهای او این کتاب را ایجاد کرده‌اند. در مقابل برخی نیز اعتقاد دارند که موشکافی و حساسیت چرچیل اجازه چنین کاری را نمی داده و بیشتر همکارانش، تنها در تهیه اسناد و مدارک مورد استفاده به او یاری رسانده‌اند.
اولین چاپ این مجموعه کتاب به صورت مجموعه شش جلدی بوده‌است. جلد اول با عنوان طوفان نزدیک می‌شود، ۱۹۴۸، حاوی مطالبیست که چرچیل در دهه ۳۰ نوشته بود و قصد داشت در کتابی درباره اتفاقات پس از ۱۹۱۹ چاپ کند. این کتاب در برگیرنده دیدگاههای انتقادی او درباره سیاست مماشات دولتهای بالدوین و چمبرلین می‌باشد. عنوان جلد دوم عالی‌ترین ساعت آنها، ۱۹۴۹، (به انگلیسی Their finest hours) از سخنرانی مشهور ۱۸ ژوئن ۱۹۴۰ چرچیل هست: "باشد که چنان به وظایف و مسولیتهای خود عمل کنیم که اگر امپراطوری بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع هزار سال هم بر پا بمانند، همگان بگویند که این عالی‌ترین ساعت آن‌ها بوده‌است." این جلد شامل شرح پیشرویهای آلمان در غرب و دوران سخت پس از سقوط فرانسه می‌باشد که با مقاومت بریتانیا و انصراف آلمان از عملیات شیر دریایی پایان می‌باید.
جلد سوم، اتحاد بزرگ، (سال انتشار ۱۹۵۰)، شامل شرح گسترش جنگ از اروپا به بقیه جهان، از جمله حمله آلمان به شوروی و ورود آمریکا به جنگ در سال ۱۹۴۱ می‌باشد.
در مجلدهای باقی مانده، جلد چهارم چرخش سرنوشت، منتشر شده در ۱۹۵۰، جلد پنجم بسته شدن حلقه، منتشر شده در ۱۹۵۱، و پیروزی و تراژدی، منتشر شده در ۱۹۵۳، به سالهای افول قدرت ارتش هیتلر پس از شکست استالینگراد، شرکت وسیع آمریکا در عملیاتهای نظامی و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت جنگ، تصمیم گیریهای کنفرانسهای تهران، یالتا و پتسدام، روابط با شوروی و سرنوشت آلمان، لهستان، یونان و دیگر کشورهای درگیر در جنگ پس از جنگ پرداخته می‌شود. علاوه بر دوره شش جلدی، این کتاب در دوره‌های ۱۲ جلدی و ۴ جلدی نیز منتشر شده‌است.
این کتاب را ابتدا ذبیح الله منصوری ترجمه کرد. (البته منصوری تنها هفت جلد از این کتاب را ترجمه کرد). این کتاب در دوازده جلد با ترجمه تورج فرازمند به سال ۱۳۴۷ از سوی انتشارات نیل به فارسی منتشر شده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
284
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/05/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد 1 - کتاب 1 و 2

تعداد دیدگاه‌ها:
12
با سلام خدمت همگی . این کتاب بسیار زیبا بود .
این کامل‌ترین ترجمه موجود است و تجدید چاپ هم نشده.
در تاریخ وضعیت سخت وجود ندارد! در طول جنگ هفت ساله فردریک خودش را در تنگناهای نومیدانه ای گرفتار دید در طول زمستان 1762 او تصمیمی گرفته بود که اگر تا تاریخی که خودش تعیین نموده بود. هیچ تغییری رخ ندهد با خوردن سم زندگی خویش پایان دهد تنها چند روز پیش از این تاریخ که انتخاب کرده بود، همسر تزار ناگهان مرد و اوضاع به طرز حیرت اوری ناگهان و به یکبار معکوس شد این یک ائتلاف هست و یک ائتلاف یک نهاد باثبات نیست ائتلاف به خواست معدودی از افراد وجود دارد اگر چرچیل به طور ناگهانی ناپدید می شد هر چیزی می توانست در یک برهم زدن تغییر کند! درک پدیده ها خارج از فهم بشر است اما حس لزوم تفحص است که در نهاد بشر سرشته شده است چون اندیشه بشری نمی تواند در شرایط بی شمار و بی نهایت پیچیده پدیده ها که حتی هر یک از آنها جداگانه علت آن پدیده تصور شود تحقیق و پژوهش نماید. دلیل حمله هیتلر به شوروی دو نکته بود طبق گفته های خودش یک از پیروزی سریع در جبهه غرب ناامید شده بود و درک کرده بود که این جنگ بسیار طولانی خواهد بود و حتی به اروین رومل در سال 1944 و قبلتر به بورمان در سال 1938 گفته بود در این جنگ اجتناب ناپذیر آمریکا به نفع انگلستان وارد نبرد خواهد شد و نگاه واقع بینانه این هست که اولین شکست آلمان در حمله هوائی به شهرهای اتگلیس بود. و دشمنان غربی آلمان نازی هر روز رو به افزایش می رفت و دلیل دوم طبق معمول شوروی به وعده های خودش عمل نکرده بود و مواد خام را به آلمان نمیرساند و این خودش مشکل بسیار بزرگی برای آلمان ایجاد کرده بود و در ثانی استالین در حال پیوستن به متفقین بود و یک نبرد دفاعی در برابر ارتش سرخ ناممکن بنظر می رسید. آلمان جنگ را هم خیلی زود و هم خیلی دیر آغاز کرد از بابت نظامی اگر زودتر و در سال 1938 آغاز می شد چون در هر صورت جنگ اجتناب ناپذیر بود و از نظر روحی آلمان ها جنگ زود آغاز شد و پیروان نازی زمان نداشتند که به بلوغ کامل برسند
روسها در استالینگراد سیاست زمین سوخته را اجرا کردند به نظرم اگر آلمانها به جای حمله به روسیه به کفتار پیر(انگلستان)حمله میکردند و تکنولوژی های برتر مثل هواپیمای جت و موشک و توان هسته ای را ابتدا ارتقا می دادند و حداقل ده سال دیرتر جنگ را شروع میکردند ان هم با تدبیر و سیاست شرایط دیگری اتفاق میافتاد
[quote='گاندلف']اشتباه بزرگ آلمانها در جنگ جهانی دوم در درجه اول حمله به روسیه بود دقیقا حماقت ناپلئون بوناپارت و دوم آلمانها فکر میکردند تجهیزات و تکنولوژی میتواند به تنهایی باعث پیروزی شود در حالی که که درایت و سیاست و نیرنگ و فریب و حیله کارایی بیشتری دارد مثلا در داستان حمله به روسیه باید منطقه نفت خیز قفقاز تصرف میشد و شهرهای مهم نه تصرف اراضی بی حاصل در کل جنگ جهانی دوم هیچ طرف انسانی نداشت چه المان نازی با اون حجم جنایت و چه مخالفانش جانوری مثل چرچیل و استالین[/quote]
فکر میکنم اگر ژاپن به وعده خودش عمل میکرد و به جبهه آلمان نازی در نبرد با شوروی می پیوست و موسیلینی اون حماقت قبل از حمله آلمان نازی به شوروی را نمی کرد سرنوشت جنگ چیز دیگری بود و واقعا ارتش آلمان نازی بی تقصیر بود و تا استالینگراد هم دلاورانه جنگیدند
موضوع علاقه من به هیتلر نیست؛ نفرت من به انگلیس و روسیه و امریکا هست که جز بدبختی چیز دیگری برای ما نداشته اند
اشتباه بزرگ آلمانها در جنگ جهانی دوم در درجه اول حمله به روسیه بود دقیقا حماقت ناپلئون بوناپارت و دوم آلمانها فکر میکردند تجهیزات و تکنولوژی میتواند به تنهایی باعث پیروزی شود در حالی که که درایت و سیاست و نیرنگ و فریب و حیله کارایی بیشتری دارد مثلا در داستان حمله به روسیه باید منطقه نفت خیز قفقاز تصرف میشد و شهرهای مهم نه تصرف اراضی بی حاصل در کل جنگ جهانی دوم هیچ طرف انسانی نداشت چه المان نازی با اون حجم جنایت و چه مخالفانش جانوری مثل چرچیل و استالین
درود
در حال خواندن کتاب جهاد در اروپا به قلم ژنرال آیزنهاور بودم که آیزنهاور یکی از گفتگوهایش با چرچیل را شرح می دهد: اگر می توانستم دارلان (فرمانده ارشد نیروی دریایی فرانسه در آستانهٔ جنگ جهانی دوم بود. پس از متارکهٔ جنگ میان آلمان نازی و فرانسه، دارلان به خدمت دولت فرانسه ویشی پرداخت و در دولت فیلیپ پتن وزیر نیروی دریایی گردید مدتی هم جاسوس آدولف هیتلر بود) را ببینم، هر چند از او متنفرم، حاضر بودم که به اندازه یک میل چهار دست و پا روی زمین راه بروم. چناچه این حرکت من باعث می شد که او نیروی بحری را که تحت فرماندهیش است در خدمت قوای ملل متفق به کار برد!
جهاد در اروپا به قلم ژنرال آیزنهاور ص 65 برگردان محمد علی اسلامی
به شدت کتاب خوب و خواندنی بود
جامع و کامل به تمام اتفاقات از ابتدا و به اندازه کافی نه کم و نه خیلی زیاد پرداخته شده
خواندن این کتاب برای من به شدت لذت بخش بود
سرکار خانم هانیه
بینهایت سپاسگزارم از به اشتراک گذاری این مجموعه نفیس
با احترام فراوان
خاطرات چرچیل مثل یه بهشت میمونه برای کسایی که میخوان درمورد جنگ جهانی دوم بدونن ولی چرچیل توی این کتاب روابط خودش با دیگران رو بر اساس واقعیت نگفته و قسمت دگری باید مورذ توحه قرار داد سخن نگفتن چرچیل از یکی از عوامل پیروزی متفقین در جنگه یعنی شکستن رمز انیگما که به تازگی از طبقه بندی محرمانه دراومده و در زمان نوشتن کتاب نباید این را فاش میکرد. هنگام مطالعه کتاب پیشنهاد میکنم از گوگل مپ استفاده کنید و مکان هایی رو که ذکر میکه علامت بزارید اونوقت شاهد ابعاد حنگی خواهید بود که معنای واقعی کلمه جهانی بود.
از سرکار خانم هانیه نهایت تشکر را میکنم که این مجموعه گران بها را در سایت قرار دادند.
خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد 1 - کتاب 1 و 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک