رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تامل در گذشته و آینده: خاطرات
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 21 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 21 رای
مترجم: علیرضا اصلانی - پروین تواضع

خاطرات «ادوارد شواردنادزه» وزير خارجه سابق شوروي‌ كه 10 سال بعد از پيروزي انقلاب اكتبر به دنيا آمده و تحولات زيادي را از نزديك شاهد بود.
آنچه به خاطرات او اهميت مي‌دهد، همكاري وي با گورباچف و نقش وي در فروپاشي امپراطوري ايدئولوژيك و توتاليتر اتحاد جماهير شوروي سابق است. اين‌كه چگونه كسي كه در فصلي كمونيسم زاده شد، رشد كرد، از طريق حزب آموزش ديد و مسووليت گرفت، به تجديد نظر در مباني رسيد و به تغيير مناسبات سنتي جامعه خودش پرداخت، براي هر خواننده‌اي جذابيت دارد.
در بخشي از پيشگفتار اين اثر آمده است: «خاطرات شواردنادزه از چند جهت اهميت دارد. از لابه‌لاي حوادث زندگي وي مي‌توان روند تغييرات اين چهره سياسي برجسته حكومت شوروي را گام به گام تحليل كرد. او كه از درون حزب كمونيست برخاسته بود و در كنار گورباچف نقش تاثيرگذاري داشت و همچنين شاهد فروپاشي نظام تك حزبي و تك بعدي شوروي بود، سير تكاملي را در زندگي شخصي‌اش طي نموده است . چنان كه مي‌توان ردپاي تجديد نظرطلبي و ميانه‌روي در دوران حكومت و وزارت را اتفاقات دوران كودكي و جواني او ديد. همچنين در اين خاطرات مي‌توان سير تغييرات جامعه شوروي و از هم گسيختن نظام كمونيستي بسته آن‌جا را مشاهده كرد. خواندن اين كتاب عمق بيشتري به تحليل چنين جوامعي مي‌بخشد.»
شواردنادزه در قسمتي از كتاب نوشته است: «چنين پيش آمد كه من مدت مديدي عالي‌ترين منصب را در كشورم در اختيار داشتم ـ از سال 1972تا 2003، بغير از سال‌هايي كه به عنوان وزيرامورخارجه شوروي به مسكو رفته بودم. طي اين سال‌ها، چندين بار ناچار به بازنگري در ديدگاه‌هاي سياسي شخصي‌ام شدم. متقابلا، ديدگاه‌هاي جامعه نيز نسبت به شخصيت سياسي من دستخوش تغيير بود. با اين وجود، هميشه سعي داشتم و گاهي نيز موفق شده‌ام زبان مشتركي با مردم كشور بيابم. متاسفانه سال‌هاي آخر رياست من اين‌گونه نبود. من به عنوان يك سياستمدار، بين خودم و بخشي از جامعه احساس بيگانگي مي‌كردم. در اين دوران بود كه روياروي با آن عده از سياستمداراني كه به كمك من به مقام و منصبي در دولت دست پيدا كرده بودند، تشديد گرديد.»
اين اثر در 10 فصل با عنوان‌هاي «آخرين استعفا: نوامبر 2003»، «وطن من ـ ساكارتولو»، «سياست خارجي، اخلاقي جديد»، «فروپاشي اتحاد جماهير شوروي»، «بازگشت به گرجستان»، «صد روز تنهايي»، «روسيه، قفقاز و گرجستان»،‌ «جنگ اعلام نشده با روسيه»، «عمليات تروريستي و تروريسم» و «پيامي براي نسل آينده» به رشته تحرير در آمده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/02/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تامل در گذشته و آینده: خاطرات

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
تامل در گذشته و آینده: خاطرات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک