رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شیاطین (جن زدگان)
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 48 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 48 رای
✔️ در رمان شیاطین (جن زدگان)، گروهی سیاسی که در تسخیر ایده یی درآمده اند، درصدد هستند که آرمان های فردی راسکلنیکف (قهرمان رمان جنایت و مکافات) را این بار به صورتی اجتماعی و نه فردی تحقق بخشند. راسکلنیکف برای اثبات آزادی بی حد و حصر خود و برای اینکه این مساله را برای خود و فقط برای خود ثابت کند که او مردی است برتر، که اراده اش مافوق هر اخلاق و قانونی است دو نفر (پیرزن رباخوار و خواهرش) را به قتل می رساند و سپس در توجیه این جنایت می گوید که «این یک موجود انسانی نیست که به دست من کشته شده، بلکه یک اصل اخلاقی است.» به این ترتیب اخلاق و قانون تحت الشعاع اراده فردی قرار می گیرد که می خواهد فراتر از آن عمل کند و در واقع «خود خدا» شود زیرا آنچه که مقدس شمرده می شود از نظرش همانا اراده «فردی» است که قدرت خدایی می یابد که بالاتر از هر چیزی قرار می گیرد.
در شیاطین همین روند ولی متکامل تر ادامه پیدا می کند. در اینجا «ملت» یا «توده» است که به جای «فرد» تقدیس می شود و «توده» نیز همچون «فرد» فراتر از هر قانون اخلاقی جای می گیرد و جایگاهی خدایی پیدا می کند. شاتوف از اعضای این گروه سیاسی می گوید؛ «من ملت (توده) را تا پایه خدایی بالا برده ام... توده (ملت) تن خداست.» در هر دو حالت چه در راسکلنیکف (به عنوان یک فرد) و چه در آن گروه سیاسی، یک قاعده اصلی به عنوان تنها قانون و «راهنمای عمل» کارکرد پیدا می کند و آن ایمان به اینکه فراترین قانون اخلاق، تعالی بخشیدن و بالا کشیدن خویش است. این خویش (خود) در جنایت و مکافات «فرد» است و در شیاطن «توده» است. اگرچه که «توده» نیز پوششی است که تحت الشعاع اراده های فردی تک تک «فرد»ها قرار می گیرد اما «توده» همچون خدا ستایش می شود و هر عملی تنها در چارچوب منافع انتزاعی به نام «توده» (خلق) توجیه پیدا می کند.
راسکلنیکف اما پس از قتل دچار تردید می شود و این تردید عذابش می دهد، زیرا نمی تواند تبعات روحی عمل خود را گردن بگیرد و به تعبیر نیچه «پس از عمل تاب تصور کاری را که کرده بود نداشت.» او فقط پس از عمل (کشتن آن پیرزن و خواهرش) است که می فهمد نمی تواند آن شخص «استثنایی» و «خداوندی» که دوست می داشت باشد. علاوه بر آن راسکلنیکف «خدایی» یا «ایمانی» پیدا نکرده بود که با اتکای به آن و پشتوانه عظیم روحی ناشی از آن، تبعات روحی پس از عمل را تحمل کند، بدون آنکه دچار تردید یا مکافات عملش بشود. راسکلنیکف در مورد همانان (یعنی کسانی که اعتقاداتشان پشتوانه عملشان است) می گوید؛ «اعتقاد آنها پشتوانه شجاعتشان است پس حق دارند، حال آنکه من چنین پشتوانه یی نداشتم و در نتیجه حق نداشتم اقدام به کاری کنم که کردم.» او می خواست همچون خدایان با اتکا به خود و بدون پاسخگویی به «دیگری» و صرفاً برای اثبات خویشتن به خود هر عملی را انجام دهد و انسانی باشد که جای خدا قرار گیرد اما نتوانست.
کاراکترهای رمان شیاطین با پیچیدگی و تردستی بیشتر از راسکلنیکف اما با همان ایده و بن مایه تحت عنوان تقدیس «توده» و حاکمیت خلق مبارزه یی مخفی را سازمان می دهند، آنان که خود پدیده های غریبی اند اگرچه تحت پرچم جایگزین کردن خلق به جای خدا به مبارزه یی پیگیر ادامه می دهند اما در عین حال هر یک از آن افراد داعیه خدایی دارند. بعضی صرفاً به رتق و فتق امور عملی گروه می پردازند مانند پیوتر وروخورونسکی رهبر گروه که بعداً معلوم می شود آنچه می خواسته قدرت است و البته در همان حول و حوش نیز گروهی مشغول تئوری پردازی با بافته های ذهن خود برای عمل کردن هستند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1397/03/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شیاطین (جن زدگان)

تعداد دیدگاه‌ها:
2
همه چیز خوب است اما این انسان است که بدبخت است زیرا نمی داند که خوشبخت است. او می گوید کسی که خوب بودنِ همه چیز را تعلیم می دهد ، دنیا را به آخر خواهد رسانید. ستاوروگین اعتراض می کند که آنکس که خوبی را تعلیم می داد ، مصلوب شد. اما***یلف می گوید: او باز خواهد گشت و اسمش انسان خداشده خواهد بود. در جای دیگر می گوید : شما چیزی را عفو نمی کنید زیرا دیگر چیز عفو کردنی وجود ندارد. شما عشق نمی آورید، ولی اینجا چیزی والاتر از عشق در میان است.
با سلام و سپاس از اپلود کننده محترم کتاب... متاسفانه صفحات 913 تا 928 موجود نیست و مایی که تا اونجا خوندیم ضد حال خوردیم... لطفا این چند صفحه رو قرار بدید... ممنون
شیاطین (جن زدگان)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک