رسته‌ها
آنتونیونی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 21 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 21 رای
نویسنده: یان کامرون، رابین وود

نزدیک به نیم قرن پیش، تماشاگر ایرانی با فیلم‌های میکل آنجلو آنتونیونی در جشنواره فیلم تهران آشنا شد و تعداد اندکی از آنها را در نمایش عمومی دید. آنها که پیگیرتر بودند فیلمنامه ماجرا(حادثه) و صحرای سرخ را با ترجمۀ زنده یاد هوشنگ طاهری خواندند. ولی تا پیش از انتشار تک نگاری آنتونیونی کتاب مستقل دیگری از این دو منتقد به زبان فارسی ترجمه نشده بود( و تا چند دهه بعد نیز نشد).
تا اینکه ادارۀ تحقیقات و روابط سینمایی ِ وزارت فرهنگ و هنر این کتاب را منتشر کرد. توزیع کتاب در آستانۀ شورش سال 1357 عملی نشد. مترجم مانند بسیاری دیگر به ناچار جلای وطن کرد و کتاب یک سال بعد به شکلی پراکنده به بازار راه یافت. از تیراژ آن اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی هر چه بود یا در انبارهای وزارت خانه‌ای که بعدها ارشاد اسلامی نام گرفت، ماند و فراموش شد یا به عمد مانع از پخش گسترده آن شدند. نتیجه هر دو اقدام یکی بود: نایاب شدن نسخ پخش شده، که سینمادوست پیگیر اغلب در یافتن آن ناکام می‌کرد.
نویسندگان کتاب که هر دو از منتقدان مشهور تاثیرگذار سینما بودند، امروز در جهان ما نیستند. رابین وود در 2009 و ایان کامرون در 2010 فوت کردند. اما خوشبختانه مترجم آن، آقای فریدون معزی مقدم از منتقدان و مترجمین سینمایی پیشکسوت در کنار ما هستند و امروز از سر لطف رخصت بازنشر رایگان این کتاب کمیاب را در اختیار باشگاه ادبیات قرار دادند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
229
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1396/08/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آنتونیونی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
PDF
13 مگابایت
آنتونیونی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک