رسته‌ها
امنیت اطلاعات: از ابتدا تا امروز
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
از دیرباز انسان‌ها در پی یافتن راه‌هایی برای حفظ امنیت اطلاعات مهم بوده‌اند. پادشاهانی که پیام‌هایی برای کشورهای متحد ارسال می‌کردند و فرماندهانی که دستوراتشان را برای سپاهیان خود در نقاط مختلف می‌فرستادند. گاهی ارسال درست و پنهانی یک پیام کلیدی می‌توانست نتیجه یک نبرد تاریخی را مشخص کند و می‌توان انسان‌هایی را دید که برای این هدف جان خود را فدا می‌کردند. درواقع هر چه زمان بیشتری می‌گذرد لزوم اهمیت به امنیت اطلاعات نیز بیشتر احساس می‌شود، چه بسا اگر متفقین نمی‌توانستند رمزهای نازی‌ها را بشکنند امروز دنیای دیگری را شاهد می‌بودیم!
جدای از اهمیت بسیار این موضوع، روش‌های به کار گرفته شده بسیار زیبا هستند و آموختن این روش‌ها حتی بدون کاربرد مستقیم در زندگی لذت‌بخش هستند. در این کتاب تاریخچه‌ای از روش‌های گوناگون حفظ امنیت اطلاعات آورده شده‌است، ترفندهایی از گذشته‌های دور در یونان باستان تا نوین‌ترین روش‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مسیر در کنار تصویری که از چگونگی تکامل و بلوغ جداگانه‌ی هرکدام از این رویکردها بدست می‌آوریم با روش انجام بسیاری از آن‌ها نیز آشنا می‌شویم، به گونه‌ای که خواننده پس از مطالعه کتاب می‌تواند متن خود را به روش‌های بسیار متنوع و کاملاً متفاوت پنهان و یا رمزنگاری کند و حتی می‌تواند مطالعه این کتاب را به دوستان خود نیز پیشنهاد کند تا بتوانند با یکدیگر از راه‌های گوناگون به شکلی ایمن تبادل پیام داشته باشند.

این کتاب به شکل آزاد منتشر شده است و از سویی برآن شدم که این محتوا را هم‌چنین به شکل رایگان در دسترس قرار دهم(توجه داشته باشید که محتوای آزاد با رایگان متفاوت است). اگر پس از مطالعه کتاب آن را مفید یافتید و مورد پسندتان بود خوشحال خواهم شد که در مرحله اول آن را به دیگران نیز پیشنهاد دهید تا اگر فرد دیگری نیز می‌باشد که ممکن است این کتاب برایش مفید باشد، از آن بهره‌مند شود. هدف از نگارش و انتشار این کتاب گسترش آگاهی در این زمینه به شکل عامه‌فهم بوده است، متاسفانه بیشتر کتاب‌هایی که در این زمینه نگاشته شده‌اند یا تخصصی بوده و یا بیشتر جنبه کاربردی (بدون ایجاد نگرشی ژرف از سازوکار آن) داشته‌اند، از این روی برآن شدم تا خود کتابی را به زبانی غیرتخصصی برای دوستداران این مبحث به نگارش درآورم، امیدوارم که توانسته باشم این جای خالی را تا حدی پر کرده باشم.

::: این کتاب به شکل آزاد و تحت پروانه اشتراک همسان نسخه ۴ کریتیو کامنز ارایه شده است، با استناد به این پروانه شما می‌توانید کتاب را به شکل آزاد دریافت نمایید، در هر قالبی (چاپی و ...) از آن استفاده کنید، با دیگران به اشتراک بگذارید و از محتوای آن برای تولید محتواهای نوین حتی برای هدف‌های تجاری بهره ببرید. اطلاعات بیشتر در مورد کتاب و پروانه انتشار آن را می‌توانید در نشانی زیر بیابید:

Https://mrgeo22.github.io/per/publications/information-security
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
74
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
smart00boy
smart00boy
1396/05/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی امنیت اطلاعات: از ابتدا تا امروز

تعداد دیدگاه‌ها:
2
بسیار عالی
من ترم دوم مهندسی کامپیوترم اما خیلی چیزا از همین کتاب یاد گرفتم
امنیت اطلاعات: از ابتدا تا امروز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک