رسته‌ها
مسکو و ریشه های فرهنگ روسی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 32 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 32 رای
روسیه با هفده میلیون کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین کشور دنیا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان است. زبان رسمی مردم روسیه روسی است، اما در بسیاری از قسمت های کشور، زبان ترکی زبان دوم است. شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ از گران ترین شهرهای جهان هستند. مسکو که نام آن برگرفته از نام رود «موسکوا» است، با تاریخی هشتصد و پنجاه ساله، پایتخت کشور روسیه و یکی از بزرگترین شهرهای حال حاضر اروپا است. جمعیت مسکو بیش از سیزده میلیون نفر است. بسیاری از مردم مسکو می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و در این شهر حدود دویست کلیسای فعال وجود دارد. شهر سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو می باشد. امروزه این شهر یکی از مهم ترین شهرهای فرهنگی، علمی و صنعتی روسیه بوده و با داشتن صدها موزه و نمایشگاه، آثار هنرمندان، شعرا، نویسندگان و موسیقی دانان بزرگ روسیه و جهان را در خود جای داده است.

فرهنگ وآداب و سنن روسی آمیخته ای از زندگی اسلاوهای شرقی، کلیسای ارتدکس و تا حدودی تأثیر پذیرفته از فرهنگ اروپایی است. روسیه کشوری اروپایی هست و درعین حال نیست. ریشه های این فرهنگ یک پای در شرق و یک پای در غرب دارد. ادبیات روسی یکی از غنی ترین ادبیات جهان و دارای شاهکارهای جاودانی است. عصر طلایی ادبیات روسی که در دوران پتر کبیر آغاز شده بود و در سال های ۱۸۱۵ تا ۱۸۳۰به اوج خود رسید، بزرگترین شاعر روسیه یعنی «الکساندر پوشکین» را خلق نمود. از شاعران و نویسندگان دیگر روس می توان از «نیکولای گوگول»، «ایوان تورگنیف»، «داستایفسکی»، «لئو تولستوی»، «آنتوان چخوف» و « ماکسیم گورکی» را نام برد.

پس از قرن سیزدهم، حکومت مسکو تدریجاً بر مرکز فرهنگی سابق غلبه نمود. تا قرن هجدهم، دستگاه حکومت مسکو تبدیل به امپراتوری روسیه گردید که از لهستان در شرق تا اقیانوس کبیر امتداد می‌یافت. توسعه در جهت غرب موجب آگاه شدن روسیه نسبت به پیشرفت کند آن کشور و نیز ایجاد انزوایی برای آن کشور گردید که مراحل اولیه گسترش درآن واقع شده بود. رژیمهای جانشین در قرن نوزدهم به یک چنین فشارهایی با ترکیبی از اصلاحات ناخواسته و سرکوب بیگاری روسی پاسخ دادند که لغو رعیت‌داری درسال ۱۸۶۱ از آن جمله بود اما این الغاء به قیمت ناخوشایندی برای رعیت‌ها تمام شد و فشارهای انقلابی را افزایش داد. بین لغو رعیت‌داری و آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، اصلاحات استولیپین، قانون اساسی سال ۱۹۰۶ و مجلس کشور تغییرات چشمگیری را در اقتصاد و سیاست روسیه ارائه نمود، اما تزار‌ها هنوز مایل به واگذاری حکومت استبدادی خود نبودند.

فهرست
مسکو در تاریخ
توصیف شهر مسکو
زندگی روزانه
معماری مسکو
مکتب نقاشی مسکو
مکتب هنرهای زیبای مسکو
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
234
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1396/05/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مسکو و ریشه های فرهنگ روسی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
این کتاب در شش فصل تدوین و تنظیم شده است:
فصل نخست کتاب، فصلی تاریخی است. نام این فصل «مسکو در تاریخ» است و به بررسی و تشریح تاریخ شهر مسکو از گذشته تا عصر معاصر پرداخته است.
فصل دوم «توصیف شهر مسکو» نام دارد. این فصل همان‌گونه که از نام آن پیداست، به توصیف امکنه گردشگری و توریستی و جاذبه‌های فرهنگی شهر مسکو پرداخته است.
فصل سوم در ارتباط با زندگی اجتماعی مردمان و شهروندان مسکو می‌باشد و عنوان آن «زندگی روزانه» است.
«معماری مسکو» عنوان فصل بعدی این کتاب سترگ است. این فصل بسیار به لحاظ فرهنگی و برای شناخت بافت فرهنگی و تاریخی و اجتماعی مسکو حائز اهمیت است. معماری خانه‌های مسکونی و همچنین معماری اماکن دولتی و مهم شهر، در این فصل مورد بررسی و کندوکاو قرار گرفته است.
فصل پنجم برای علاقمندان به هنر بسیار جالب خواهد بود. این فصل «مکتب نقاشی مسکو» نام دارد و به معرفی و تشریح سبک‌های نقاشی بومی و غیرمومی مرسوم و رایج در مسکو و همچ زبده و مشهور این شهر می‌پردازد.
در نهایت فصل ششم با عنوان «مکتب هنرهای زیبای مسکو» عنوان واپسین فصل از این کتاب خواندنی است.
مسکو و ریشه های فرهنگ روسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک