رسته‌ها
تنبور از دیرباز تاکنون
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 24 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 24 رای
سید خلیل عالی‌نژاد (1336-1380 شمسی) نوازنده، خواننده و آهنگساز ایرانی بود که در سال 1375 در رشته موسیقی از دانشگاه هنر فارغ ‌التحصیل شد. کتاب حاضر که نگاهی گذرا به حضور وسابقه تنبور از دیر باز تاکنون دارد به عنوان رساله پایانی وی برای دریافت درجه کارشناسی موسیقی دانشگاه هنر ارائه گردیده شد. عالی نژاد به تکمیل پایان نامه خویش پرداخت و مطالبی را بر آن افزود. حاصل کار وی در ده فصل تدوین شد. فصل اول این کتاب به مقدمات بحث می پردازد. در فصل دوم نگاهی به چند فرهنگ و لغتنامه و وجه تسمیه تنبور مورد توجه قرار گرفته است. تنبور در چهار رساله باستانی و از صدر اسلام تا سلسله صفوی مطالب بخش های سوم و چهارم این کتاب را تشکیل می دهند. به تنبور از سلسله صفوی تا عصر حاضر و تنبور در سایر ملل در فصول پنجم و ششم پرداخته شده است. تنبور در شعر و ادب فارسی، تنبور در آثار بعضی از معاصرین غیرایرانی و بعضی از معاصرین ایرانی و تنبور اهل حق، دیگر مطالب این کتاب را تشکیل می دهند که در سال 1376 توسط انتشارات دانش و فن روانه بازار گردید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
314
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/03/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تنبور از دیرباز تاکنون

تعداد دیدگاه‌ها:
2
با نگاهی به مقالات و کتبی که در مورد موسیقی ملل جهان نگارش یافته میتوان دریافت که تنبور در بیشتر سرزمینها مثل هند، آمریکا، چین، مصر، سوریه، بالکان گرجستان و افغانستان، بنگلادش، مراکش، به نوعی حضور دارد البته نهایتا پیداست تنبور به هر کجا که رفته اصل آن از ایران است.
از نخستین کتاب های است که درباره این ساز آیینی نوشته شده است. گرچه درونمایه و مطلب ها غنای چندانی ندارد و بیشتر به شعر و تاریخ ساز پرداخته شده است اما با در نظر گرفتن این که کتاب بر اساس پایان نامه کارشناسی فراهم شده است می توان بر این کاستی چشم پوشید و تنها از قریحه و ذوق ادبی آن استاد تنبور لذت برد.
تنبور از دیرباز تاکنون
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک