رسته‌ها
آدم از نظر قرآن - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 17 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 17 رای
اين کتاب، منظري است نو در فهم عقلي و استدلالي قرآن. در فصل اول کتاب که «نماي گفتار» نام گرفته است، صنايع لفظي و زباني تبيين گشته و نشان داده شده است که درک متن بدون توجه به لطائف زباني ممکن نيست واگر ظاهر گفتار را بدون توجه به حقيقت و مجاز، تشبيه و استعاره، تمثيل، کنايه و... معيار قرار دهيم مراد گوينده براي ما آشکار نخواهد شد. در فصل دوم که «روح گفتار» نام گرفته، نشان داده شده است که آن صنايع لفظي و زباني چگونه به تبيين معناي متن کمک مي‌نمايد. مباحثي هم چون: «گفتار تکويني، عرض تکويني، ايمان ظاهري و لفظي، سجود، تسبيح» و نظاير آن در اين فصل تبيين شده است. آيات خلقت آدم در قرآن نيز مورد بحث و تدقيق واقع شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
205
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Khwanirath
Khwanirath
1396/03/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آدم از نظر قرآن - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
4
متاسفانه این نسخه ی جلد یک این کتاب که اینجا آپلود شده، فهرست کتاب در آن موجود نیست.
کثر متکلمین و مفسرین گمان برده اند که معنای اسلام و ایمان دو گونه است و حال آنکه اگر در آیات قرآن خوب می نگریستند، حقیقت معنای هر یک بر آنها آشکار می گشت
در قرآن کریم، هر یک از کلمات اسلام و ایمان به دو معنی آمده است:
اسلام لسانیِ اقراری و اسلامِ حقیقیِ قلبی
و
ایمان ظاهریِ لفظی و ایمان صحیح عملی
آدم از نظر قرآن جلد اول صفحه 155 نوشته آیت‌الله فقید سید محمد جواد موسوی غروی اصفهانی ترجمه علی اصغر غروی اصفهانی
وظیفه ی مفسر و محدث و فقیه و هر فردی که در فنی از فنون علم وارد می‌شود، آن است که بنا را بر تدبر و تحقیق نهد، و بدون دلیل روشن و برهان قاطع، در هیچ مساله‌ای از مسائل آن علم، نه زبان بگشاید و نه خامه بدست گیرد،
مع الاسف این روش در علوم دینی کمتر جامه ی تحقق پوشیده و بیشتر کتاب ها را از نقل اقوال و قیل و قال و نزاع و جدال و تمسک به مغالطات که مخالف عقل سلیم و کتاب حکیم است، مملو ساخته‌اند و راه ضلال و اضلال را در نوشته‌های خود پیموده اند و بر لغزش و خطا و انحراف و اشتباه خود استوار مانده، بافته و تافته ی افکار و آراء خود را درست دانسته و سخن برحق دیگران را خلاف حق و حقیقت تلقی نموده اند.
آدم از نظر قرآن جلد اول صفحه 135 نوشته آیت‌الله فقید سید محمد جواد موسوی غروی اصفهانی ترجمه علی اصغر غروی اصفهانی
http://mguitar.persianblog.ir/tag/%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%BA%D8%B1%D9%88%DB%8C
انسان در کشف حقایق و فهم مقاصد دین هم، به واسطه‌ی غلبه‌ی شیطان و هم هوی در معرض لغزش و خطا است، به دلیل آنکه می‌بینیم اکثر مردمی که به دین الهی گرویده و خود را مومن پنداشته‌اند، دین را بازیچه، و مقصد اصلی دین و شرع را که معاش و معاد نوع بشر و تکمیل نفوس آنهاست، به کلی از بین می برند، و از کارهای شنیع و حرامی چون رباخواری، منع زکوه و حقوق شخصی و اجتماعی، احتکار، ارتشاء، حکم ناروا، گواهی دروغ، کم و گران فروشی و هزاران اخلاق رذیله‌ی دیگر احتراز نمی کنند.
عجیب‌تر آنکه امیال نفسانی و اغراض فاسد خود را که مخالف هدف دین و ناقض غرض آنست، منافی ایمان و تقوی نمی دانند. میل و هوای نفس خود را اصل و ملاک گرفته و احکام دین را که برخلاف میل آنهاست، با تاویلات بی اساس و مضحک و دستاویزهای متناقض، از کار می اندازند، و آنها را با مقاصد خود وفق داده، بلکه با اوهام و خرافاتشان تطبیق می کنند.
چنین روشی علاوه بر اینکه نتیجه‌ی دین را معکوس می‌نماید، آن را در نظر دیگران بی ارج و بها، و بی فایده و ثمر، بلکه مضر و مخل نظام جلوه می‌دهد.
...
به همین منوال در هر مرحله‌ای، هوی و شهوت را بر مقررات دین تحکیم نموده اوامر و نواهی خدا را عاطل و باطل می‌سازند.
ربا را معامله، رشوه را هدیه و حق‌الجُعاله، احتکار و گران فروشی را حق و مالکیت و ... می‌دانند و همه‌ی آیات قرآن و سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله را درباره نهی از غِش و تدلیس و تزویر، عموما و خصوصا، چون مخالف میل آنهاست، نشنیده انگاشته و یا تاویل می‌کنند.
از همه‌ی اینها عجیب تر آنکه اینان گمان می‌برند با این عقیده و عمل، می‌توانند جامعه‌ی خود را غنی و نیرومند و شریف و ارجمند سازند، بلکه جهانی را به صلاح آورند، با آنکه خود نیز مثل بی دینان، زهر قاتل و درد بی‌درمان بشرند.
آدم از نظر قرآن جلد اول صفحه 62 نوشته آیت‌الله فقید سید محمد جواد موسوی غروی اصفهانی ترجمه علی اصغر غروی اصفهانی
آدم از نظر قرآن - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک