رسته‌ها

نگرش ایرانیان به کار و صنعت، از طریق شعر طنز

نگرش ایرانیان به کار و صنعت، از طریق شعر طنز
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 11 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 11 رای
در این کتاب تلاش شده تا با استفاده از شعر طنز، نگرش ایرانیان به کار و صنعت بررسی شود. نگارنده عقیده دارد که شعر از جایگاه منزوی و خاص قدیمی حوزه اشراف، به در آمده و به حرف و سخن مردم عادی نزدیک شده است و شعرای طنزپرداز، نظریه طنز امروزی را گردآوری کرده و بار نقد اجتماعی را بر دوش گرفته‌اند.

پژوهشگر این اثر، با بیان دیدگاه اندیشمندانی چون: «رابرتسون»، «گیندنز»، «کاستلز»، و «وبر» به پیامدهای ناشی از تغییرات در مذهب پرداخته و به مدد نظرهای آنان، موانع و گسست‌های فرهنگی- تاریخی صنعت در ایران را تببین کرده‌است.

نویسنده در فصل اول، ضمن طرح مسئله، به تعریف مفهوم کار، فرهنگ کار و طنز اجتماعی و در ادامه به بررسی مفهوم کار در فرهنگ‌های مختلف و نیز تفاوت کار یدی و فکری پرداخته‌است.

فصل دوم مروری است بر مبانی نظری و در فصل سوم به روش‌شناسی پرداخته شده ‌است.

نویسنده در فصل چهارم، سه دوره تاریخی انقلاب مشروطه، دوره پهلوی و در نهایت جمهوری اسلامی و دگرگونی‌های اجتماعی این دوره‌های تاریخی را بررسی کرده ‌است.

فصل پنجم نیز به نتیجه‌گیری و یافته‌های پژوهش اختصاص یافته‌است. در این پژوهش تلاش شده تا به مدد فکاهی‌نویسان و طنزپردازان شاعر، سه دوره تاریخی مذکور بررسی شود. طنزپردازانی نظیر صابر، نسیم شمال و دهخدا(قاجار)، پروین اعتصامی، ملک‌الشعرای بهار و مجله توفیق (پهلوی) و مجله فکاهی گل‌آقا(در نظام جمهوری اسلامی) تجزیه و تحلیل شده است.

ب‍ی‍ن‍ش‌ س‍ی‍اح‍ان‌ خ‍ارج‍ی درب‍اره‌ ای‍ران‍ی‍ان‌، ب‍ررس‍ی‌ ن‍ق‍ش‌ ای‍ران‍ی‍ان‌ در ف‍ره‍ن‍گ‌ ج‍ه‍ان‍ی‌، س‍رم‍ای‍ه‌ گ‍ذاری‌ ب‍خ‍ش‌ خ‍ص‍وص‍ی‌، ج‍ه‍ان‍ی‌ ش‍دن‌ و ش‍ن‍اخ‍ت‍ی‌ از ک‍ار و س‍رم‍ای‍ه‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌، وی‍ژگ‍ی‌ ک‍ار در ن‍ظام‌ ای‍ل‍ی‌ ق‍اج‍ار، خ‍ردگ‍رای‍ی‌ و ت‍ع‍ق‍ل‌، ن‍ف‍ت‌ و ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ ش‍دن‌، س‍رم‍ای‍ه‌ ت‍ج‍اری‌، ش‍ه‍رن‍ش‍ی‍ن‍ی‌، رش‍وه‌ و ف‍س‍اد اداری‌، خ‍ل‍ق‌ و خ‍وی‌ ای‍ران‍ی‍ان‌، ح‍ل‍ق‍ه‌ م‍ف‍ق‍وده‌ ت‍وس‍ع‍ه‌، ب‍ی‍ک‍اری‌ و ت‍ق‍ل‍ب‌، اه‍م‍ی‍ت‌ ج‍ن‍س‌ خ‍ارج‍ی‌ ب‍ر ج‍ن‍س وطن‍ی‌، ادب‍ی‍ات‌ ک‍ارگ‍ری‌ و دگ‍رگ‍ون‍ی‌ ه‍ای‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ م‍ت‍اث‍ر از ک‍ار و س‍رم‍ای‍ه‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ دیگر مطالب مطرح شده در این کتاب است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
177
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirghorbani
amirghorbani
1396/02/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نگرش ایرانیان به کار و صنعت، از طریق شعر طنز

تعداد دیدگاه‌ها:
1
نگرش ایرانیان به کار و صنعت، از طریق شعر طنز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک