رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ تجزیه ایران - جلد 6
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 44 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 44 رای
دفتر ششم: تلاش در راه وحدت

روند شومی که به شکل گیری مفهومی به نام «تاریخ تجزیهٔ ایران» در متن‌های تاریخی ایران معاصر انجامید، از دوم امرداد 1162 خورشیدی و با امضای قرارداد تحت‌الحمایگی میان گرجستان و روسیه آغاز شد. پس از آن، در دوره‌ای یکصد و پنجاه ساله، بزرگترین «تجزیهٔ سرزمینی» در تاریخ جهان شکل گرفت و طی آن، نزدیک به دو سوم از پهنهٔ کشور ایران با دست‌اندازی‌های روسیهٔ تزاری و توطئه‌های دولت انگلستان از پیکر آن جدا شد.
محمود محمود، تاریخنگار ایرانی در این باره در کتاب تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس در قرن نوزدهم می‌نویسد: « در این یکصد و پنجاه سال، روس و انگلیس، به قدری به ایران صدمه رسانیده‌اند که قلم از شرح آن عاجز است. هرگاه منصفانه در تاریخ یکصد و پنجاه سالهٔ ایران نظر شود، صدمات و تعدیّات و تجاوزات روس‌ها بر ایران، محرک اصلی همان دولت انگلستان است.»
دکتر هوشنگ طالع ، پزوهشگر معاصر با بررسی متن های تاریخی و سندهای سیاسی ، چگونگی تجزیه ی ایران و عامل های موثر در آن را نشان داده و تاریخی مستند از روند تجزیه ی ایران به دست داده است . از ویژگی های این کتاب ، درج سندهای سیاسی از نامه ی پطر کبیر تا قراردادهای سیاسی همچون قرارداد گلستان ، قرارداد ترکمانچای ، قرارداد آخال و نامه های سیاسی زمامداران ایران به سازمان های بین المللی و مردمان بخش های جداشده از ایران در آن است .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/12/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ تجزیه ایران - جلد 6

تعداد دیدگاه‌ها:
5
واقعا چه کسی آرزوی تشکیل یک اتحادیه سیاسی را ندارد.
خاورمیانه و قفقاز و آسیای میانه دارای وضعیت های وخیم زیست محیطی، جنگ زدگی و اخلافات داخلی و خارجی و درنهایت حکومت های دیکتاتور هستند. شاید بشود با تاسیس یک اتحادیه مانند شوروی یا آمریکا بتوانیم اختلافات خود و بحران هارا حل کنیم. اما متاسفانه اتحادیه های سیاسی و اقتصادی که تا به حال تشکیل شده‌اند وضعیت یا سرانجام تلخی دارند. یک مثال فدراسیون قفقاز جنوبی در سال ۱۹۱۸، این اتحادیه قرار بود حاصل اتحاد گرجی ها، ترک ها و ارامنه باشد تا باهم وضعیت خودرا سامان دهند و علیه عثمانی بپا خیزند. اما متاسفانه هم بدیل دسیسه های عثمانی و روسیه، همچنین اختلافات قومی و زبانی که شکاف شدیدی بین آنها ایجاد میکرد پس از ۲ماه فروپاشید. این فدراسیون اولین تجربه تلخی بود که دول منطقه نمیتونند هویت قومی خودرا بر هویت ملی کمتری دهند. دومین مثال جمهوری متحد عربی بود که با تبانی ابرقدرت های بلوک غرب و کودتای سوریه از بین رفت. سومی اتحادیه اکو که فکر کنم حضرات بهتر اوضاع الانش را ببینند.
البته تشکیل کنوانسیون ایران بزرگ پیشینه طولانی دارد. یکی از این طرح ها اتحاد پادشاهی افغانستان با ایران و ترکیه دربرابر شوروی بود. دومی اتحاد ایران با پاکستان و افغانستان پیشنهاد مارشال ایوب خان، سومی کنوانسیون پاکستان و ایران و افغانستان و ترکیه توسط محمدداوود خان. حتی چندین بار پیشنهاد اتحادیه جماهیر اسلامی نیز بوجود آمد که موفق نبود. متاسفانه مردم مطقه نمیتوانند دست از قوم گرایی و اختلافات خارجی بردارند و تشکیل یک اتحادیه حالاحالاها نمیشود.
ممنونم و تشکر میکنم از قراردادن این کتاب
[quote='reza901']بالاخره 6 جلد این کتاب کامل شد..کتاب با ارزشی می باشد...از قرار دهنده کمال تشکر را دارم.[/quote]
بله دوست عزیز این شش جلد تحقیق دکتر هوشنگ طالع از آثار بسیار ارزنده ایست که در این مقوله تاکنون تالیف گردیده ولی افسوس که چندان مورد لطف و نگاه عمیقتر محققین و مورخین ایرانی قرار نگرفته است!
بالاخره 6 جلد این کتاب کامل شد..کتاب با ارزشی می باشد...از قرار دهنده کمال تشکر را دارم.
تاریخ تجزیه ایران - جلد 6
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک