رسته‌ها
مکتب هنری بهزاد
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 37 رای
در تمام مأخذهای شرقی از «بهزاد» به عنوان مهم‏ترین نقاش ایرانی و استاد مینیاتور یاد شده است. اگرچه محققین اروپایی بعد از بررسی‏های به عمل آمده، این امر را قبول کرده ‏اند، اما اخیرا پاره ‏ای از محققان مدعی شده‏اند که وی چندان برجسته نبوده و در حق او گزافه‏ گویی شده است؛ هر چند به نظر نویسندگان، این ارزیابی نابجا است و او سر آمد هنرمندان هم ردیف خود و ـ واقعا ـ دارای نبوغ بوده است. بهزاد کسی بود که سعی کرد همه‏ ی ابتکارات متجدد عهد خود، به ویژه مکتب «هرات» را به ثمر برساند و زمینه‏ های توسعه‏ ی آن را هموار نماید. نقاشی‏ها با رقم‏های معتبر به وسیله ‏ی چنین سبک خاصی مشخص شده و جای تعجب است که چطور بعضی از آثاری که کم‏ترین نشان و یا رابطه‏ ای با کار او ندارد به او منسوب شده است.
مکتب هرات یکی از سبک‌های نقاشی ایرانی‌ است که در دوره تیموریان و در زمان زمامداری شاهرخ در هرات پایه‌گذاری شد. این سبک در دوره سلطان حسین بایقرا پیشرفت زیادی می‌کند، اما در سال ۱۵۰۷ میلادی با حملهٔ ازبک‌ها رشدش متوقف می‌شود.
مکتب هرات بعدها با کمک نقاشان بسیاری چون آقا رضا جهانگیری که به دربار جهانگیر شاه در هند رفته بودند تاثیر زیادی بر روی نقاشی هندی گذاشت. مکتب هرات را همچنین یکی از «پیش‌مکتب»های مهم مکتب تبریز و مکتب اصفهان می‌دانند.
از مشهورترین نقاشان مکتب هرات می‌توان به کمال‌الدین بهزاد اشاره کرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
142
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/09/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مکتب هنری بهزاد

تعداد دیدگاه‌ها:
1
مکتب هنری بهزاد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک