رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
زبان و اندیشه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 321 رای
نویسنده:
مترجم:
کوروش صفوی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 321 رای
.
این کتای ترجمه‏ ای است از کتاب Language and Thought

آورام نوآم چامسکی (۱۹۲۸ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا) زبان‌شناس ، فیلسوف آنارشیست و نظریه پرداز یهودی-آمریکایی است. نظریه معروف وی دستور زایشی-گشتاری است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبانشناسی معاصر ایجاد کرد. تا پیش از نظریات وی از ماهیت زبان و چگونگی یادگیری زبان توسط انسان درک درستی وجود نداشت. مقالات و کتابهای نوام چامسکی آغازگر پژوهشهای نوینی در عرصه روانشناسی زبان گردید.
همچنین وی مقالات متعددی در زمینه نقد سیاستهای خارجی دولت آمریکا دارد.
وی استاد بازنشسته دپارتمان فلسفه و زبان‌شناسی موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا است.
نوام چامسکی در سال ۱۹۲۸ در فیلادلفیای امریکا متولد شد. از سال ۱۹۵۵ در موسسه تکنولوژی ماساچوست به عنوان استاد زبان‌شناسی مشغول به تدریس شد. چامسکی در سال ۱۹۷۶ در موسسه تکنولوژی ماساچوست به مقام استادی رسید.
نظریه معروف وی دستور زایشی است که در دهه ۶۰ میلادی انقلابی در زبان‌شناسی معاصر ایجاد کرد. وی همچنین کتابهای متعددی درباره ذهن و زبان و مغز و زبان نوشته است. در واقع چامسکی در بررسی های خود نشان داد که با بررسی نظام زبانی افراد می توان نتایج روان‌شناختی بدست آورد.
وی نوشته‌های متعددی نیز در زمینه علوم رایانه دارد.
نظریات چامسکی انقلابی در رشته زبان‌شناسی به وجود آوردند. او معتقد است اصول و خصوصیات زبان در انسان ذاتی و «به طور ارثی برنامه‌ریزی شده» است و محیط پیرامون کودک تنها نقش محرک را برای یادگیری زبان مادری ایفا می‌کند. کودک مجموعه محدودی از اطلاعات را از محیط زبانی خویش می‌گیرد و خود قادر است ترکیبات جدیدی بسازد. نظریه‌پردازان پیش‌تر معتقد بودند زبان مادری تنها از راه شنیدن گفتار اطرافیان و به صورت اکتسابی وارد مغز کودک می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
teekany
teekany
1388/11/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زبان و اندیشه

تعداد دیدگاه‌ها:
10
سلام.
فایل دانلود جواب نمیده. من این کتاب رو شدیدا واسه پایان نامم احتیاج دارم.
ممکنه من رو راهنمایی کنید که از کجا و چگونه میتونم این کتاب رو دریافت کنم؟
سپاس فراوان از سایت بسیار عالی و پربارتان
با سلام،
اولین بار است که یک سای ت فارسی زبان می بینم که کارهای Large می کنه. امیدوارم اینترنت در کشور ما به ابزار ی مفید برای تبادل و تغامل و تقابل مناسب اندیشه تبدیل بشه. و جامعه علمی بتوانند از این فرصت برای تعالی خرد در جامعه استفاده کنند.
ممنونیم
دقت و بینش ژرف چامسکی در تحلیل مسائل فلسفی زبان شا سی سیاست و غیره کم نظیره.البته تعهد اخلاقی و فروتنی رو هم باید به دیگر محسنات او افزود
نشر هرمس و همکاریش با مرکز گفتگوی تمدنها دورانی خوش را رقم زده بود؛یاد باد آن روزگاران یاد باد.
ابداع ماشینهای آتاماتا هم از این پروفسور گرانقدر هست که انقلابی در کامپیوتر و زبان های برنامه نویسی بود
8-)8-)
جايي كه بايد با احترام تامل كرد.
براي كساني كه اهل مطالعه و تحقيق هستند حتما مطالعه كتابهاي زبان شناسي رو آرزو مي كنم.
سلام دوست عزیز
ظاهرا شما هم به زبان‎‏شناسی علاقمندید
:-):-)
با توجه به پیچیده‏گی فرایند یادگیری زبان تعجبی نداره که این فرایند حتی قبل از تولد آغاز بشه.
البته می‏دونید که چامسکی ادعایی در زمینه‏ی فراگیری زبان قبل از تولد نداره. به اعتقاد چامسکی قوه‏ی تکلم در انسان، ذاتی و زیستیه(innateness). به این معنی که همه‏ی انسانها در بدو تولد دارای ماجولی هستن که امکان یادگیری زبان محیط را براشون فراهم می‏کنه و همین توانایی هستش که باعث می‏شه با وجود فقر محرک (ناکافی بودن داده‏های ربانی) کودک زبان را به راحتی فرابگیرد. اما ذاتی بودن قوه‏ی تکلم به معنی ارثی بودنش نیست. به همین دلیل کودک در هر محیطی که قرار بگیره زبان آنجا را فراخواهد گرفت. اینجاست که مسئله‏ی universal grammar و جهانی‏های زبان مطرح معنا پیدا می‏کنند و چامسکی هم با استفاده از این مسئله نظریه‏ی اصول و پارامترها رو ارائه می‏ده. یعنی آنچه که انسان در بدو تولد بهش مجهزه همان اصول و پارامترها هستند که اصول در همهی زبان ها مشترکند و کودک فقط از بین پارامترها، با توجه به زبان محیط اطرافش پارامتر مربوط به ان زبان را فرابگیره.
:-):-)
:-)
آفریندوست گرامی teekany
8-)8-)
براستی که درست گفته استاد نوام چامسکی
مسئله درک رازو رمز شناخت زبان ورای قوه شناخت انسانه
اخیرا" مطلبی را خوندم که نوشته بود کودک در ماههای اواخر بارداری مادر زبان مادریش را میشناسد
پس نتیجه میگیریم که کودکان زبان مادری را قبل از بدنیا آمدن یاد میگیرند.
8-)8-)
زبان و اندیشه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک