رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه

آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 21 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 21 رای
آب آباداني مي آورد . کنار دريا ،‌رود ونهر هميشه زندگي جاري است . از همين رو جربان آب همراه حيات خاکي به حيات فکري امان نيز راه برده است. « صافي» ،« روشني » ، « پاکي» با ابن مايع حيات بخش در باورمان عجين شده است. جداي از اين باور جهان شمول ،‌« آب » در آيين ما ايرانيان مقدس است که هستي از آن مي جوشد، ‌نطلبيده اش مراد است و بر راه مسافر و پشت پايش که ريخته مي شود روشني راهش خواهد شد. قصه‌ها و غصه‌ها داريم ما از اين آب که گاه افسانه‌وار ما را از هفت دريا مي گذراند و به درياي جاودانگي مي برد و دل مي سوزاند و ديده پرآب مي کند گاهي که از تشنه لب کربلا دريغ مي‌شود.

«آب ؛آئين ها و باورهاي مربوط به آن در فرهنگ عامه » کتابي است روايتگر قصه‌ها، غصه‌ها و باورهاي ما از آب و تحليل آن در شعر و ادبيات فارسي که به همت مرکز تحقيقات صدا و سيما – واحد فرهنگ مردم و به قلم مصطفي خلعت بري ليماکي منتشر شده است.

اين كتاب در پنج فصل به شرح زير تدوين شده است :
فصل نخست، «منزلت آب در فرهنگ و ادب فارسي»، كه به اسطوره‌اي بودن آب در فرهنگ ايراني اشاره کرده ، از نگاه علامه دهخدا به تحليل واژه آب مي پردازد سپس اين موضوع را در ادبيات و شعر فارسي مرور مي کند.
فصل دوم مثل‌ها، «چيستان‌ها و قصه‌هاي مربوط به آب»، که در آن مثل‌ها و متل‌ها و قصه‌ها و حكايت‌هاي كوتاه در زمينه آب گرد آمده و جايگاه آن در فرهنگ عامه (فولكلور) بررسي مي شود.
فصل سوم، «باورها و معتقدات مربوط به آب باران و چشمه‌هاي نظركرده و شفابخش»، اين بخش مي‌کوشد باورهاي مردم در خصوص وجود سقاخانه‌ها، آب‌انبارها، چشمه‌هاي نظر كرده و شفابخش را ارائه داده با اشاره به مكان‌هاي دقيق اين مناطق علت نام گذاري آنها را بيان کند.
فصل چهارم،« آيين باران خواهي و نمونه‌هايي از فرهنگ مردم ايران و بند آمدن باران». به كم‌آبي مناطق خشك ايران و گستره جعرافيايي آن پرداخته ، جايگاه آب براي مردم هم از لحاظ شرب و هم از لحاظ كشاورزي در اين مناطق را بررسي و با ذکر مصاديقي از «آيين باران خواهي» در فرهنگ مردم ايران اين آداب و رسوم را بازگو مي‌کند.
فصل پنجم « شيوه‌هاي تقسيم و نگهداري آب» در بخش پاياني ، چگونگي تقسيم آب و آبياري سنتي در ايران و تأمين منابع آبي و شيوه‌هاي نگهداري آن در فرهنگ مردم با استفاده از اصطلاحات آبياري سنتي توضيح داده شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/03/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
آب: آیین ها و باورهای مربوط به آن در فرهنگ عامه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک