رسته‌ها

فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظم نوین قانونی

فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظم نوین قانونی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 9 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 9 رای
جمهوری اسلامی ایران با تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله خود گامی بلند برای ترسیم وضعیت و جایگاه بلند مدت خود برداشته است. دستیابی به اهداف متعالی مطرح در سند مذکور، نیازمند تکمیل با تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی و اجرایی پایین دستی است. تحقق جامعه اطلاعاتی یکی از اهداف مرحله‌ای و میان‌مدت برای تحقق اهداف چشم‌اندازی کشور از طریق توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و بر پایه تولید و استفاده هر چه بیشتر از اطلاعات و دانش در سطوح مختلف جامعه می‌باشد.

تحقق جامعه اطلاعاتی در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام اقدامات اساسی در راستای تولید دانش و حرکت به سوی اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران است. جامعه اطّلاعاتی یکپارچه، تبلوری مجدد از کلیه تعاملات متعارف و سنتی اجتماعی نظیر اعمال حاکمیت، توسعه کسب و کار، آموزش و پژوهش، ارتباطات اجتماعی و تولیدات فرهنگی در قالبی نوین با استفاده از فنّاوری ارتباطات و اطّلاعات است. بررسی دیگر تجارب، بیانگر این واقعیت است که حرکتهای توسعه فنّاوری ارتباطات و اطّلاعات که منشأ بخشی و یا نهادی داشته و فاقد یک برنامه جامع فرابخشی ملی بوده‌اند به سطح مطلوب کارایی نرسیده است و در برخی موارد، نتایج این‌گونه حرکتها به عنوان عوامل بازدارنده و محدود کننده حرکتهای ملی هم‌افزا رخ نموده‌اند. لذا تحقق جامعه اطّلاعاتی یکپارچه در کشور، مستلزم یک برنامه‌ریزی راهبردی و هم‌گرا و اجرای آن در سطح ملی و در بخشهای مربوط است که باید با هماهنگی، هم‌اندیشی و هم‌افزایی ملی و در سطح مدیران ارشد کشور و با توجه به تجارب کشورهای پیشتاز صورت پذیرد. اینک در آستانه تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌بایستی با توجه به تجربیات بدست آمده در جهت تحقق جامعه اطلاعاتی گام برداریم.
امروزه فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، به یکی از مباحث اصلی جمهوری اسلامی ایران تبدیل گشته و با سایه افکندن این فنّاوری بر تمامی شئون زندگی مردم، مسائل و چالشهای مختلف حقوقی و اجتماعی را پدید آورده است.
از این رو دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه (1393-1389) و دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، بر آن شد تا نسبت به تهیه دسته جدید و بازنگری‌ شده‌ای از مجموعه قوانین و مقررات مورد نیاز گروه مخاطب فوق اقدام نماید. در این راستا با توجه به جدید بودن مباحث و تنوع قوانین و مقررات مرتبط، در پایان برنامه چهارم توسعه و ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری و تصویب قانون اجرای آن و آغاز برنامه پنجم توسعه این نیاز احساس گردید که مجموعه‌ای مشتمل بر قوانین، مصوبات و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با توسعه فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات با آخرین تغییرات، تنقیح و تدوین گردد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
1104
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1395/08/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظم نوین قانونی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظم نوین قانونی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک