رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مالک و زارع در ایران
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 75 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 75 رای
کتاب مالک و زارع در ایران تالیف ا.ک.س. لمبتون به بررسی روابط و وضعیت دو طبقه مالک و زارع در ایران می پردازد. با توجه به اینکه در ادوار طولانی پیش از اسلام و پس از آن تا چند دهه اخیر، بیش از 80درصد جمعیت ایران را روستائیان تشکیل می داده اند نگاهی به ساختار طبقاتی این قشر وسیع از جامعه ایرانی حائز اهمیت است.
همچنین باید توجه داشت که جز از اواسط دوران قاجاریه که منابع مالی جدیدی به واسطه تماس با کشورهای غربی برای دولت ایجاد شد، در تمامی ادوار پیش از آن، مهمترین منبع درآمد دولت مازادی بوده که توسط زارعین و دهقانان به دست می آمده است. از همین رو ست که نحوه تعامل با روستاها که منبع مالی اصلی دولت به شمار می رفته اند، تاثیرات قابل توجهی بر دیگر بخش های جامعه، قدرت دولت در مقابل تهاجم های خارجی و ثبات حکومت ها داشته است.
در این کتاب در دو بخش تاریخ ملکداری و اداره عایدات اراضی از صدر اسلام تا زمان حاضر، بررسی و تشریح شده است. در بخش اول، تاریخچه زمین داری و اداره درآمدهای اراضی و املاک در ایران از صدر اسلام تا اعطای مشروطیت بیان می شود.
در بخش دوم مولف زمین داری و اداره درآمدهای اراضی و املاک در ایران را از اعطای مشروطیت تا عصر حاضر توضیح می دهد. در کتابنامه فهرست کتابهای خطی فارسی، فهرست کتابهای چاپ و سنگی فارسی و عربی، فهرست کتابهای اروپایی، ماخذ خطی فارسی و ماخذ اروپایی به چاپ رسیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/04/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مالک و زارع در ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
8
کتابی بی مانند در حوزه تاریخ اجتماعی و کشاورزی ایران که با موشکافی به جوانب مختلف موضوع می پردازد. کتابی مرجع که کتب و اسناد بسیاری را شامل می شود. علاقمندان به مسائل ارضی نکاتی بی پایانی را خواهند یافت.
یکی از بهترین کتابهایی که به موضوع مالکیت در ایران پرداخته و صدها تحقیق از روی این این کتاب نوشته شده. از شما سپاسگزارم
ممنون از شما بزرگوار به خاطر قرار دادن کتاب و امکان برداشت .
کتاب معروف «مالک زراع در ایران » منبع اصلی بسیاری از تحقیقات کارشناسان اقتصادی سیاسی ایران و ایرانشناسان هست.دراین کتاب( مالک و زراع )تحلیلی دقیق از نظام ارضی کشور ارائه کرده که گفته می شود بخشی از اصلاحات ارضی شاه در مراحل بعد ، براساس داده های آن استوار بوده و به اعتقاد برخی در واقع اصلاحات ارضی محمدرضا شاه در سال 1960م/1339ش کمک بسیار کرده، هرچند بعد از آن اصلاحات ،خانم لمبتون کتاب دیگری نوشت با عنوان "اصلاحات ارضی در ایران "و از اصلاحات ارضی و انقلاب سفید شاه انتقاد کرد.
از آنجایی که در این کتاب به بسیاری از رسوم در محیط کشاورزی ایران اشاره شده است،درباب گردآوری فرهنگ عامه ازنظر اروپاییان ، مورد توجه است.
به گفته خود مولف درمقدمه کتاب برای نوشتن چنین کتابی نه تنها تحقیق و تتبع در کتب و مقالات بی شمار دست برده ، بلکه از نزدیک به مشاهده ی راه و رسم ملکداری و مطالعه ی روابط مالک و زراع پرداخته است. البته ترجمه زیبای زنده یاد شادروان آقای دکترمنوچهر امیری (1389-1299 )هم ستودنی است.
آز آپلود کننده محترم کتاب به نوبه خودقدردانی و تشکرمیکنم...
کتاب مالک و زارع اثر خانم لمتون در اصل اساس و پایه نظریه تفکیک اراضی محمد رضا شاه پهلوی در انقلاب سفید بود. خانم لمتون خدمات بسیاری به جامعه فرهنگی و ادبی ایران نمودن(هرچند که خود یکی از عوامل مهم تبعید رضاشاه و جاسوسی در لباس یک محقق بودن!)
دنبال این کتاب بودم خیلی ممنون از اشتراک گذاری
از اینکه این کتاب مهم را قرار دادید بسیار ممنون خیلی لطف کردید و از زحماتتون سپاسگذارم
مالک و زارع در ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک