رسته‌ها

سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا در زمان محمدشاه قاجار

سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا در زمان محمدشاه قاجار
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 51 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 51 رای
به کوشش: فتح الدین فتاحی

1209 صفحه

شامل سه رساله ی: چهارفصل، شب نامه و سفرنامه ممسنی

میرزا فتاح خان گرمرودی در زمان محمد شاه قاجار به نیابت حسین خان آجودان باشی جهت ماموریت سیاسی عازم دولتهای سه گانه اطریش، فرانسه و انگلستان گردیده بود.
در پایان این ماموریت به خاطر حسن خدمت و موفقیتهای کسب شده، از محمد شاه قاجار نشان شیر و خورشیدی از مرتبه اول دریافت کرده بود.
در طول این سفر اقدام به نوشتن دو سفرنامه با نامهای چهار فصل و شب نامه کرده بود که اولی مربوط به شرح مامورتها در اروپا و دومی مربوط به شرح جریان عیش و نوش و عشرت طلبی اروپائیها بوده که در جواب اکاذیب نسبت داده شده به ایرانیها نوشته شده بود.
این دو سفرنامه به همراه یک سفرنامه دیگر به نام سفرنامه ممسنی بعدها توسط نتیجه وی یعنی "فتح الدین فتاحی" به صورت یک کتاب یک جلدی ۱۲۰۰ صفحه‌ای (همین کتاب)به همراه بسیاری از اسناد دیگر گردآوری و در سال ۱۳۴۸ شمسی با نام "سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا" چاپ گردید.
فتح الدین فتاحی نیز متولد کسلان و فرزند عبداله خان مبین الملک و نوه میرزا علی خان گرمرودی بود که در زمان رضا شاه (سال ۱۳۰۷ شمسی ) به همراه کسان دیگری از جمله پروفسور ابوالقاسم غفاری و پروفسور محسن هشترودی جزو اولین محصلین اعزامی به اروپا بود و در فرانسه در رشته حقوق تحصیل کرده بود و پس از باز گشت، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در تهران مشغول به کار بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
1209
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/08/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا در زمان محمدشاه قاجار

تعداد دیدگاه‌ها:
1
با سپاس از سایت بسیار خوب شما. کتابخانه من از کتابهاى شما پر شده.
سفرنامه میرزا فتاح خان گرمرودی به اروپا در زمان محمدشاه قاجار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک