رسته‌ها
ادبیات مشروطه: یک کلمه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 55 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 55 رای
به کوشش: باقر مومنی

این کتاب در سالهای پیش از انقلاب بهمن فراهم شده و در آستانه ی انقلاب آماده ی انتشار بوده که سیر حوادث مانع این کار شد و اینک کتاب هنگامی منتشر می شود که بیش از 100 سال از مرگ نویسنده ی آزاده ی رنجیده و روشنگر سرسخت آن می گذرد.
شایسته بود که این کتاب در درون کشور انتشار یابد تا همه ی خلق بدانند که آزادی و ترقی از دیرباز کوشندگان و رهروان گوناگون است و این امید و انتظار نیز وجود دارد که با یاری پویندگان راه آزادی نسخه هایی از آن به داخل کشور راه یابد و مردم ما با تکثیر آن یاد همه ی جانباختگان آزادی و ترقی و قربانیان استبداد و ارتجاع را گرامی بدارند.
ناشر
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
145
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/08/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ادبیات مشروطه: یک کلمه

تعداد دیدگاه‌ها:
4
منظور مستشار الدوله از یک کلمه، قانون است. متاسفانه در ایران روابط حاکم بوده است نه ضوابط .قوانین هم در چهار چوب عقل بشری و خرد جمعی نوشته نشده است.
در تاریخ آمده است که با همین کتاب برجسته‌ی «یک کلمه» آن قدر در زندان قزوین بر سر او می‌کوبند که بر اثر عوارض آن، چشمانش آب می‌آورد.
چهاردهم مرداد، سالروز پیروزی انقلاب مشروطه گرامی باد!
کتاب کوچک #یک_کلمه از نخستین و مهم‌ترین کوشش‌های فکری است که در نقد استبداد سیاسی و بومی‌سازی اندیشه‌های سیاسی جدید مثل آزادی، حقوق بشر، قانون، مجلس شورا و ... در ایران نوشته شده است. او این رساله را برای آگاه کردن ناصرالدین شاه از مسایل جدید سیاسی نوشته بود که با مزاج سلطان سازگار نیفتاد!
در کنار نقد حکومت مطلقه، پروژه مهم فکری مستشارالدوله برای حل تضاد و تناقضی که میان #سنت_و_تجدد احساس و تبلیغ می‌شد، این بود که ضمن معرفی اندیشه‌های سیاسی جدید به دربار و مردم، با استناد به آیات و احادیث نشان دهد که این اندیشه ها تضاد و مخالفتی با سنت اسلامی ندارند، و بنابراین نابودکننده دین و ایمان مردم مسلمان نیستند، و تنها به دنبال سامان بخشیدن و بهسازی زندگی دنیوی آنان هستند.
ادبیات مشروطه: یک کلمه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک