رسته‌ها
کیمیای سعادت - جلد ۱ و ۲
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 70 رای
نویسنده:
مصحح:
احمد آرام
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 70 رای
کیمیای سعادت، خلاصه فارسی مهمترین اثر غزالی «احیاء علوم العلوم» است. کتاب حاضر در دو مجلد و از روی نسخه متعلق به ناشر، آقای سبوحی تصحیح شده و کلمات ناخوانا و ناقص از روی نسخه های دیگر مقابله و از نسخه صحیحتر انتخاب شده است. عنوان مسلمانی شامل: شناختن نفس خویش، شناختن حق تعالی، معرفت دنیا و معرفت آخرت است. کتاب ارکان مسلمانی نیز شامل رکن اول: در عبادات: شامل اصول: اعتقاد اهل سنت، طلب علم، طهارت، نماز، زکات، روزه،‌ حج،‌ قرائت قرآن، ذکر حق تعالی و ترتیب وردهاست. رکن دوم در معاملات شامل: آداب غذا خوردن، آداب نکاح، آداب کسب، شناخت حلال و حرام،‌ حق صحبت خلق، آداب عزلت،‌ سفر، سماع و وجد، امر به معروف و نهی از منکر، ولایت راندن و رکن سوم مهلکات در ده اصل و‌ رکن چهارم اندر منجیات در ده اصل تبویب شده است. وی برای فهم مطالبش از روایات و حکایات بهره برده است. تصحیح این کتاب مهم و باارزش را احمد آرام انجام داده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
904
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/02/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کیمیای سعادت - جلد ۱ و ۲

تعداد دیدگاه‌ها:
8
امروز بحمدالله تعالی پس از ۱۰ ماه، مطالعه ی این کتاب را تمام کردم.
سرتاسر کتاب نکات اخلاقی و تنبه و تذکر و توجه به خدا و مرگ است و به استثناء قرآن کریم و نهج البلاغه، از این منظر کتابی ندیده ام. کیمیای سعادت از منظر امام محمد غزالی غلبه ی ذکر است و آن را در ۳ مرتبه ی یقین، معرفت و خوف قرار می دهد. پیراستگی اخلاقی امام محمد غزالی در این کتاب ما را با فردی مهذب مواجه می سازد که دغدغه ی اصلی او جهان مرگ و آخرت است و تمام رویکرد او در این مهذب نامه، متوجه آن جهان است. از این کتاب یک نکته بود که آن را نپذیرفتم و در همین بخش نظرات بیان شده و یک نکته در خصوص روزه بود که آن را سخت یافتم. مابقی آن سرتاسر طریقه ی زیست اخلاقی آن جهانی است که آفات اخلاقی را نمایانده و چاره ی درمان آن را ارائه می دهد. با متظاهران شریعت رابطه ی خوبی ندارد و استدلال هایش در زمینه ی سماع و موسیقی، پایه گذار "ان قلت" هایی در میان متشرعین در زمینه ی حرمت موسیقی و سماع بوده است.
سیمای او در این کتاب، مردی پاک سرشت و مرگ اندیش است که رضایت خدا را بر هر چیزی ترجیح داده و خوف مرگ و آخرت بر گفتارش به کمال سایه انداخته است. برای من که جزو دو، سه کتاب برجسته ای بوده که تا به حال خوانده ام و تاثیر آن در زندگانی ام ان شاءالله مداوم باشد.
نسک خوانی از کارهای شایسته ای است که اگر نگوییم خردمندان می انجامند ، دست کم کسانی که بسوی خردمندی رهسپارند این کار را می کنند . پیشنهاد می کنیم درباره عبدالله بن سعد بن ابی سرح ، به جستجو پرداخته و هر نوشته و نسکی که یافتید از او بخوانید .
کتاب بسیار خوبی در زمینه اخلاق می باشد مخصوصاً در زمانه ما
من متاسفانه کتاب را نخواندم اما شرح تفصیلی کتاب را توسط دکتر عبدالکریم سروش در کانال تلگرامی ایشان ارایه شده بود ، گوش کردم واقعا بعضی از دیدگاه های متحجر غزالی بویژه در مورد زنان اصلا برای جامعه امروز مفید نیست که هیچ سم مهلک است . اما در بسیاری موارد هم نکات اخلاقی خوبی را مطرح کرده است به نظر می رسد نیاز است امروز اگر قرار است تفکرات غزالی به جامعه ارایه شود آنها را متناسب با نیاز روز پالایش یا شاید هم به روز رسانی کنند
این که غزالی در چهار کلمه بگوید "دختران را از خواندن و نوشتن منع کنید" به معنای متحجر دانستن غزالی در کیمیای سعادت نیست. به عکس در این کتاب هم موسیقی را برخلاف تمامی سلف خود جواز داده، هم رقص سماع را مجاز دانسته و هم غیر رقص سماع را. البته دستوراتش در باب زهد و روزه و ترک زخارف دنیوی، یک مقدار سخت است ولی چیز چندان غریبی که به تحجر مختوم گردد (جز همان جمله ای که عرض کردم) در این کتاب که سه ماه از مطالعه آن برای من می گذرد ندیدم. بخصوص دستوراتش در خصوص مباحیان و مسلمانانی که به دستورات الله عمل نمی کنند، بسیار پیشرو، قابل تامل و آموزنده است.
در کنار این کتاب باید شرح حال خود نگاشته غزالی را در کتاب "المنقذ من الضلال " خواند. زندگانی پر برکت ایشان برای همه آدمیان نمونه والایی عرضه می کند.
سخنان هر کس آینه درون اوست ، کامناکام اگر او با ریا کاری سخن نگوید . برای آنکه بدانیم سخن غزالی درباره دختران تحجر هست یا نیست باید با دریافیده این واژه آشنا شویم . غزالی برابر باورهای دینی که در زبانش فراگیر بوده است سخن گفته است . اگر دین تحجر باشد ، غزالی نیز متحجر است و اگر دین تحجر نباشد ، غزالی هم متحجر نیست . دست یافتن به راستی ها آنچنان که می نماید سخت نیست . بسنده است که خود را نفریبیم . برای دین باید یک سنجه داشته باشیم . برای یک فیزیک یک سنجه ( یا دستی از سنجگان ) و مانند اینها . اینچنین می توان از درستی و نادرستی هرچیز آگاهی یافت.
جناب بهشتی‌پور، غزالی (که همه جا امام محمد غزالی نامیده شده) حدود هزار سال پیش زندگی می‌کرده. وقتی عقایدش رو با عقاید بزرگان اروپایی اون موقع مقایسه کنید از کمال و درایت این انسان شگفت‌زده می‌شین. شما عقاید و کتابهاش رو با کارهای همه دوازده امام شیعیان مقایسه کنید و ببینید که در برابر شخصیت و مقام غزالی، اون امامها حتیمورچه‌گانی بیش نبوده‌اند. تازه‌، آدمی والاتر از کریم سروش پیدا نکردین که ازش یاد بگیرین؟
کیمیای سعادت - جلد ۱ و ۲
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک