رسته‌ها

دستور زبان فارسی سال سوم دبیرستان

دستور زبان فارسی سال سوم دبیرستان
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 27 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 27 رای
پرویز ناتل خانلری،خانم دکتر زهرا خانلری (کیا)

این کتاب را به تمامی دوستداران زبان پارسی که در پی یادگیری صحیح ساختار جملات هستند تقدیم می کنم. پیش از این در آموزش نکات دستوری زبان پارسی از اصطلاحاتی با ریشه عربی استفاده می شد که خود بر پیچیدگی اموزش و تجزیه و تحلیل ساختار زبان پارسی می افزود.مرحوم دکتر پرویز ناتل خانلری و همسر گرانمایه ایشان خانم زهرا خانلری در اصلاح واژگان پارسی تلاشی مستمر داشته اند بطوریکه با مطالعه این کتاب بسیاری از نکات دستوری به زبانی ساده آموزش داده می شوند و دانش آموز می تواند با مطالعه و یادگیری این شیوه دستوری بر بسیاری از رموز گنجینه زبان پارسی که از پیچ و خم های بسیاری عبور کرده سر بلند بیرون آیداگر پس از چندین قرن همچنان کتاب های ادبی مانند مرزبان نامه ،کلیله و دمنه و اشعار حافظ و سعدی برای پارسی زبانان قابل فهم است این بیشتر حاصل تلاش چنین دانشمندانی است ایرانی و ایران دوست که شعارشان در طول زندگی پر ارجشان همواره این بوده ایرانیم و به ایران زنده ام چو ایران نباشد تن من مباد،بدین بوم و بر زنده یک تن مباد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
145
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khosro1952
khosro1952
1395/01/10
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دستور زبان فارسی سال سوم دبیرستان

تعداد دیدگاه‌ها:
7
امیدوارم نسل نوین ایرانی بیشتر به دستورزبان و درست نویسی خود بپردازند و نشان بدهند که در دوران به اصطلاح تحصیلشان توانسته اند براستی چیزی یاد گرفته باشند ،
کامنت هایی که بعضی ها(که خود را روشنفکر هم میدانند !!) مینویسند آن اندازه از دید دستوری و نگارش غلط و گنگ و عامیانه سطح پایین است که باید به حال ریزش فرهنگی و سواد نسل جوان این ملت گریست.
با تشکر از جناب خسرو . روح دکتر خانلری شاد باد. که جدا از مسایل سیاسی خدمات بسیاری به این مرز و بوم داشت. در مقدمه گزینه اشعارش،(انتشارات مروارید) برخی از خاطرات و درد دلهایش مطرح شده.
دستور زبان مندرج در کتاب فارسی دوره های راهنمایی تحصیلی و دبیرستان زمان دانش آموزی ام برایند کوشش پرویز ناتل خانلری بود ؛ که به گمانم از نظر وضوح و روشنی در عین ایجاز و کوتاهی ، مثال زدنی است . این امر البته به معنای بی کژی و کاستی بودن نیست ، مثلاً چنان که از نمودار روی جلد کتاب درسی پیداست ، جهت زمان از گذشته به آینده است ، در حالی که تلقی هنجارین و بنیادین زبان فارسی بر حرکت زمان و بر حرکت رو به گذشته آن دلالت دارد : دی شد و بهمن گذشت ، فصل بهاران رسید ؛ تابستان گذشت و پاییز آمد ... و واضح تر از این در توصیف « پس » و « پیش » هر مقطع مشخص ( ظهر و نوروز و ... ) : قبل از ظهر ، بعد از ظهر ، پیش از نوروز ، پس از آغاز سال نو . اساساً هیچ اثری بی عیب و نقص نیست اما اثر مستند و مستدل که با نمونه های متعدد ، مضمون را به روشنی در مخاطب بازآفریند ، بستر مناسب بازبینی و نقد ، و بنا بر این زمینه مساعد رویش و بالندگی اندیشه است .
[quote='yooshij']خسروی گرامی ضمن شادباش سال نو از مهربانی شما بسیار سپاسگزارم .[/quote]
با سلام و شادباش نوروزی به کلیه دوستان که بنده را مورد لطف خوذ قرار می دهند من این کتاب را به عنوان عیدی به تمام عاشقان زبان و ادبیات پارسی تقدیم می کنم برگ سبزی است تحفه درویش/چه کند که بینوا همین دارد
اگر عمری باقی بود کتاب مفصل دستور زبان فارسی تالیف شادروان پرویز ناتل خانلری را که در زمانی که ایشان به سمت رئیس فرهنگستان ایران منصوب بوده اندتالیف کرده اند را آماده ارسال به سایت تابناک کتابناک خواهم کرد. تا معیاری باشد برای تعیین سره از ناسره و قضاوت در شناخت خدمت و خیانت روشنفکران و مدعیان روشنفکری
خسروی گرامی ضمن شادباش سال نو از مهربانی شما بسیار سپاسگزارم .
سلام. باز هم کتابی ارزشمند از جناب اقای خسرو.....
سلام. به نوبت خودم از حضرت‌عالی بی‌نهایت سپاسگزارم. این اوّلین دستور فارسی به شیوۀ علمی در ایرانه که بر اساس زبانشناسی ساختاری تدوین شده. دستورهای علمی بعدی که تقریباً گزینشی هستند توصیف ساختمان دستوری فارسی باطنیه که بر مبنای زبانشناسی نقشگرا نوشته شده و دستور دکتر مشکوة‌الدّینی که بر اساس زبانشناسی گشتاری تألیف شده. بقیّۀ دستورها یا تقلید ناشیانه و خام اینها هستند و یا به شیوۀ سنّتی نوشته شده‌اند. هرچند این کتاب برای دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان (کلاس 9) در دهۀ 1340 نگارش یافته، بعداً هم عیناً، البته بدون تمرینات آن، از جانب انتشارات بنیاد فرهنگ ایران منتشر شده. باز هم از لطف و بزرگواری جناب‌عالی به نوبت خودم صمیمانه تشکّر می‌کنم.
دستور زبان فارسی سال سوم دبیرستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک