رسته‌ها
زیباشناسی در هنر و طبیعت
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 25 رای
پیش از دوران مدرن، هنر برحسب غایت آن مورد توجه قرار می­ گرفت. هنر و زیبایی امور عینی و برون ذات بود و حوزه مستقلی را تشکیل نمی­ داد. افلاطون مدعی ­بود هنر امری زمینی است و هنرمند کسی است که بیشتر مشتغل به امور غیر مهم است. ارسطو این معنا را واژگون کرده و هنرمند را در مرتبه­ ای معادل اهل نظر قرار می­ دهد.
افلاطون زیبایی را امری بسیار واجد اهمیت دانسته و هنر را امر کم اهمیتی دانست اما ارسطو زیبایی را در پرتو هنر بامعنا تلقی می­ کرد. زیبایی ­شناسی در قرون ­وسطی در حقیقت مجموعه­ ای است از نظریات فیثاغورث، افلاطون، ارسطو، رواقیون با تحلیلی از بوئتیوس، آگوستین و سپس توماس آکوئیناس بود. در هنر مدرن زیبایی هنری بر زیبایی طبیعی تقدم دارد و ذهنیت هنرمند و مخاطب اثر هنری واجد اهمیت شمرده می ­شود. در هنر پست ­مدرن بر کثرت­ گرایی و نداشتن استقلال اثر تأکید می ­شود و امور اجتماعی ـ سیاسی در هنر بازتاب می یابد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
226
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/02/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی زیباشناسی در هنر و طبیعت

تعداد دیدگاه‌ها:
1
«لذت زیبا شناسی و عشق به زیبا و میل یا اراده‌ به ایجاد یک ساخته هنری از احوالات روحی‌ برانگیخته می شود و از کارهایست که از درون و وجدان محرک او بوده است و مانند بسیاری از قضایای دیگر است که مربوط به روانشناسی می باشد. من از شنیدن آواز دشتی، هم لذت می برم و هم افسرده می گردم این یک‌جور احساسی است، چنین احساسی منحصرا مربوط به روانشناسی است.»
سپاس از آپلود کننده عزیز و محترم
:-)
8-)
زیباشناسی در هنر و طبیعت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک