رسته‌ها

قبیله سیزدهم: امپراتوری خزران و میراث آن

قبیله سیزدهم: امپراتوری خزران و میراث آن
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 53 رای
نویسنده:
مترجم:
جمشید ستاری
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 53 رای
ترجمه ی متفاوت

کتاب "قبیله سیزدهم" (The Thirteenth Tribe) یا "خزران" (چاپ 1976) از معروفترین آثار کلستر است.خزران یا خزرها قومی ساکن در شمال و شمال غرب دریای خزر بودند. حوالی سال 740 میلادی آنها در برابر پیشروی لشکریان اسلام ایستادگی کردند و آنگاه که بسیاری از همنژادان ترکشان به اسلام گرویدند، خزران به دین یهود روی آوردند و کوشیدند به عنوان نیروی سومی در میان اسلام و مسیحت، استقبال خود را در رویارویی با خلافت بغداد از یکسو و با امپراتوری قسطنیه از سوی دیگر حفظ کنند.
دولت یهودی خزر تا حدود 500 سال بعد با افت و خیز موجودیت خود را حفظ کرد. پس از آنکه روس ها با امپراتوری بیزانس کنار آمدند و به مسیحیت گرویدند با پشتیبانی قسطنیه بر متصرفات خزران تاختند و دولت خزر در سراشیبی تلاشی قرار گرفت. یهودیان خزری در اثر ضربات اقوام مهاجم به سوی اوکراین و مجارستان و لهستان رانده می شدند تا سرانجام طوفان عظیم ایلغار تاتار برخاست و آخرین رمق زندگانی خزران در زیر ستم ستوران مغول به سرآمد . آخرین ذکر یاد از خزرها به عنوان یک ملت در تاریخ 47-1245 میلادی در اختیار است و پس از آن، طومار این ملت و دولت در هم پیچید.
کلستر با استناد به قضیه خزران که عمداً آن را "قبیله سیزدهم" (علاوه بر 12 قبیله اولیه بنی اسرائیل) می نامد، و نیز ذکر دیگر مستندات، اختصاص نژادی دین یهود را نفی می کند و اظهار می دارد که "یهودی را نمی توان نژادی خاص به شمار آورد ، تنها چیزی که یهودی را از غیر یهودی می سازد، مسئله مذهب است".
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
237
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/01/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قبیله سیزدهم: امپراتوری خزران و میراث آن

تعداد دیدگاه‌ها:
1
این کتاب یکبار هم توسط آقای موحد با عنوان خزران ترجمه شده است. صرف نظر از شیوه های ترجمه، کتاب فوق، یک ضمیمه اضافی به قلم خود کوستلر دارد که در ترجمه آقای موحد حذف شده است. کوستلر در این ضمیمه( با نام پاره ای تعبیرات- اسرائیل و پراکتدگان یهودی که ضمیمه پایانی کتاب است) توضیح میدهد که متوجه است که کتاب میتواند در رد وجود دولت اسرائیل مورد استفاده قرار بگیرد و سپس خود به رفع این فرض میپردازد و میکوشد پایه های دولت اسرائیل را نه به نژاد که به "قانون" بنا کند. ولی ظاهرا این منطق نتوانسته یهودیان تندرو را( که به چیزی کمتر از نژاد/ملت یهودی راضی نمیشوند) قانع کند و از کتاب تعبیری "یهود ستیزانه" کرده اند.
توضیح: کوستلر( که خود یهودی اشکنازی است) در این کتاب مدعی است یهودیان اشکنازی ربطی به اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل( 12 فرزند یعقوب/اسرائیل) ندارند و از بقایای خزران ترک تبارند که بعد از حمله روسها و مغولان و شکست کامل خزران، راهی اروپای شرقی شده اند. خزران از معدود دولتهایی غیر بنی اسرائیلی بودند که دین یهود را اختیار کردند.
اشکنازی، به یهودیان اروپای شرقی گفته میشود. بسیاری از این یهودیان که از قتل عام نازی ها جان سالم بدر برده بودند، راهی اسرائیل شدند تا به"ملت یهود" بپیوندند.
گذشته از این مباحث، درباره خزرها مطالعات اندکی صورت گرفته است و ما درباره دولت آنها، شیوه زندگی و فرهنگ و تمدن آنها چیز زیادی نمیدانیم و اطلاعات ما از آنها منحصر به منابع کتابخانه ای اسلامی و یهودی بعلاوه چند سنگ قبر و سکه و از این قبیل است .شاید باستان شناسی در آینده بتواند آنها را بهتر معرفی کند.
قبیله سیزدهم: امپراتوری خزران و میراث آن
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک