رسته‌ها

دو م‍ب‍ارز ج‍ن‍ب‍ش م‍ش‍روطه‌: س‍ت‍ارخ‍ان‌، ش‍ی‍خ م‍ح‍م‍د خ‍ی‍اب‍ان‍ی‌

دو م‍ب‍ارز ج‍ن‍ب‍ش م‍ش‍روطه‌: س‍ت‍ارخ‍ان‌، ش‍ی‍خ م‍ح‍م‍د خ‍ی‍اب‍ان‍ی‌
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 49 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 49 رای
ستار در جوانی به جرگه لوطیان (جوانمردان، یا اهل فتوت) محله امیرخیز تبریز درآمد و در همین باب در حالی که به دفاع از حقوق طبقات زحمتکش بر می‌خاست با مامورین محمدعلی شاه درافتاد و به ناچار از شهر گریخت و مدتی به عیاری مشغول شد، اما از ثروتمندان می‌گرفت و به فقرا می‌داد.
سپس با میانجیگری پاره‌ای از بزرگان به شهر آمد و به کار خرید و فروش اسب پرداخت او به درستی و امانتداری در تبریز شهرت داشت به همین دلیل مالکان حفاظت از اموال خود را به او می‌سپردند.او هیچ گاه درس نخواند و سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما هوش آمیخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگی و اعتقادات مذهبی و وطن دوستی‌اش، او را «یگانه قهرمان آزادی ایران» نمود.
زندگی شیخ محمد خیابانی پس از پیروزی مشروطه در سال ۱۲۸۵ ش، با تاسیس انجمن ایالتی در تبریز، وارد مرحله تازه‌ای گردید و در جریان محاصره تبریز، در دفاع از شهر نقش مهمی ایفا کرد.در زمان خیابانی اوضاع ایران، به خاطر دخالت‌های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان، آشفته بود.
پس از خلع محمدعلی شاه از سلطنت، خیابانی در سی سالگی به عنوان نماینده مردم تبریز راهی دوره دوم مجلس شورای ملی گردید. او به نمایندگی مجلس چهارم نیز انتخاب شد ولی هرگز نتوانست در آن مجلس شرکت کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
286
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/09/17

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دو م‍ب‍ارز ج‍ن‍ب‍ش م‍ش‍روطه‌: س‍ت‍ارخ‍ان‌، ش‍ی‍خ م‍ح‍م‍د خ‍ی‍اب‍ان‍ی‌

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
دو م‍ب‍ارز ج‍ن‍ب‍ش م‍ش‍روطه‌: س‍ت‍ارخ‍ان‌، ش‍ی‍خ م‍ح‍م‍د خ‍ی‍اب‍ان‍ی‌
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک