رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

یگانه ی متفکر تنها مصطفی شعاعیان

یگانه ی متفکر تنها مصطفی شعاعیان
امتیاز دهید
5 / 5
با 10 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 10 رای
زندگی و بارآمدن در پهنه یی سرشار از زبونی و توسری خوری های بی شمار استبداد بی پیر؛ بریدن زبان به کم ترین بهانه؛ کوبیدن مغز حتا برای شادی و تفریح؛ خفه کردن هرگونه اعتراضی برای «امنیت»؛ به گور سپردن هر اندیشه ی نوینی بدین منطق آزار منشانه که «تو را چه به این غلطا!»؛ سخن کوتاه:
فرمان روایی دیرپای خودکامگی پلیدانه ی شاهنشاهی ارتجاع - استعمار بر جامعه، باعث شده است که حتا پیکارگران با این پدیده ی ننگین و تباهی بار، خود نیز به آلودگی های آن آلوده باشند.

پس از کودتای بیست و هشت مرداد 1332 طرفداران جبهه ملی و خط مصدق تحت پیگرد قرار گرفتند و امکان فعالیت سیاسی آنها محدود شد. یکی از نتایج این محدودیت ها بیگانه شدن فکری و سیاسی آنها از یکدیگر بود. ادامه اعدام و شکنجه توسط دیکتاتوری شاه، جو سرکوب و خفقان را هر روز سنگین تر و آتش خشم مخالفین را افروخته تر می کرد. کم کم در جوانان این فکر بوجود آمد که جواب زور را باید با زور داد و مبارزه هر قدر با شدت و خشونت بیشتری صورت گیرد به همان نسبت نتیجه بیشتر و بهتر خواهد بود. این عوامل و جو بین المللی که ویژگی آن مبارزه ملتها علیه استعمار گران خارجی بود، باعث شد که در دهه قبل از بهمن 57 بخشی از فعالین نهضت ملی مبارزه سیاسی و دور از خشونت همیشگی ملیون را در مبارزه علیه دیکتاتوری غیر موثر دانسته، به تصور اینکه راه های بهتری یافته اند به دنبال آن راه ها رفتند.
مصطفی شعاعیان متن لینکیکی از این فعالین بود. با مطالعه آثار و نوشته های او به آزادیخواهی، دموکرات بودن، استقلال طلبی، ملی گرائی، صداقت، شجاعت در تحلیل، عمق تفکر و اندیشمندی کم نظیر وی پی میبریم. جای تاسف است که انسانی مثل او که بدون شک میتوانست منشا اثرات قابل ملاحظه ای در مبارزه برای آزادی و دموکراسی ایران باشد، در راه مبارزه مسلحانه افتاد، جان خود در این راه از دست داد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
5IVE_6IX
5IVE_6IX
1394/05/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی یگانه ی متفکر تنها مصطفی شعاعیان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
این کتاب را سال ها پیش خوانده ام. در این کتاب، برخی از مقالات شعاعیان که در آن زمان با نام مستعار << سرتق >> و نام های مستعار دیگر در بحث با سازمان چریک های فدائی خلق ایران و در انتقاد شدید از حزب توده ( پدر معنوی سازمان چریک ها ) و انفعال این حزب در بحبوحه ی کودتای 28 مرداد، و همچنین مقابله با قرائت روسی مارکسیسم ( مارکسیسم لنینیسم و مارکسیسم استالینیسم ) - که حزب توده و سازمان چریک ها سخت آلوده به آن بودند - در نشریات سازمان های چپ منتشر شده بود، گردآوری شده و با مطالعه ی این نوشته ها می توان به حد بینش شعاعیان از شرایط آن روز جامعه ی ایران پی برد. حیف که شعاعیان - که بیشتر به عنوان یک مارکسیست مستقل شناخته می شد - در آن زمان شاید به دلیل دیکتاتوری شدید حاکم بر جامعه، و جو اختناقی که ساواک آفریده بود و شاید به دلیل تفکرات غالب مارکسیستی آن زمان، در ورطه ی مبارزه ی مسلحانه افتاد و هرگز نتوانست رابطه ی خود را با گروه های مسلح چپ قطع کند. همان گروه هائی که خود بارها با دیدی انتقادی و آمیخته به طنز، آن ها را نه << چپ >> که << چپول >> می نامید.
به هر حال مطالعه ی این کتاب را به همه ی دوستان پیشنهاد می کنم. حیف که قابل دانلود نیست.
یگانه ی متفکر تنها مصطفی شعاعیان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک