رسته‌ها
تاریخ ایران باستان - جلد 3
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 123 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 123 رای
تاریخ ایران باستان - جلد 1
تاریخ ایران باستان - جلد 2

کتاب تاریخ ایران باستان (در سه جلد) کتابی است که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی درباره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد و هنوز هم مورد توجه است. این کتاب تنها به تاریخ ایران اختصاص ندراد، بلکه دایره‌المعارفی است در باب تاریخ و تمدن و فرهنگ گذشته ممالک مهم دنیا به ویژه یونان، روم، سوریه، مصر، عربستان، میان‌رود، هند و... چنان که هنگام مطالعه این اثر تنها با تاریخ و سرگذشت سلسله‌های ایرانی ماد، هخامنشی،اشکانی و سلسله یونانی سلوکی آشنا نمی‌شویم، بلکه در زمینه تاریخ خاورمیانه امروز و یونان باستان اطلاعات دست اول خواهیم یافت.
منابع عمده پیرنیا کتاب‌های فرانسوی، انگلیسی، روسی و آلمانی هستند که ترجمه‌ای از منابع یونانی و رومی محسوب می‌شوند. وی از منابع عربی و فارسی هم در سطح گسترده‌ای استفاده کرده است. وی ابتدا مطالب مورخان باستانی را در زمینه یک مطلب و رویداد تاریخی می‌آورد، سپس در یک جمع‌بندی به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازد و نقطه قوت تاریخ‌نگاری پیرنیا در همین قسمت دیده می‌شود.
به عنوان نمونه درباره به قدرت رسیدن کوروش هخامنشی نوشته‌های هرودت، گزنفون، کتزیاس، دیودو سیسلی و ژوستن را می‌آورد و در کنار مطالب منابع اسلامی و لوح نبونبد قرار می‌دهد و به یک نتیجه‌گیری کلی می‌رسد. آنگاه در زمینه خویشاوندی کوروش با شاه ماد می‌نویسد: «عقیده کتزیاس که اصلاً کوروش با آستیاگ قرابتی نداشته [است]، صحیح نیست؛ زیرا هرودوت و دیگر مورخان او را نوه آستیاگ دانسته‌اند و نوشته‌های هرودت بیشتر مورد اعتماد است.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
741
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/04/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ ایران باستان - جلد 3

تعداد دیدگاه‌ها:
22
وقتی که ایرانیان به شجاعت دشمن احترام گذاشتند !
بعد از نبرد حران و کشته شدن کراسوس در سال ۵۳ قبل از میلاد و تارومار شدن رومیان، سربازان رومی اکثرا به بیراهه میرفتند و عده ای توسط اعراب محلی کشته و دستگیر میشدند ، عده ای خود را روی نیزه ها می انداختند تا از سوز تیرهای ایرانی هر چه سریعتر راحت شوند!
تعدادی سرباز رومی به روی تپه ها فرار کرده بودند. دسته ای ۲۰ نفره نیز که در حال پایین آمدن از تپه بودند ناگهان با سواران زره پوش ایرانی رو به رو شدند که تعداد آنها چندین برابرشان بود!
رومیان میدانستند که هیچ شانسی در برابر این سواران ندارند ولی برای اینکه با افتخار بمیرند به سمت آنها حمله ور شدند و خود را به وسط ایرانیان انداختند و تلاش کردند برای اینکه راهی به بیرون بیابند.
ایرانیان چنین انتظاری از رومیان نداشتند که این کار شجاعانه رومی ها اثری عجیب در ایرانیان گذاشت.
در همین حال به دستور فرمانده ایرانی هیچ عکس العملی از سوی ایرانیان دیده نشد و ناگهان صف های سواران ایرانی از هم باز شد و به پاس این شجاعت رومیان که حاضر به مرگ قهرمانانه شده بودند به رومیان اجازه دادند که به مسیر خود ادامه دهند و جانشان را بخشیدند!
تاریخ ایران باستان جلد سوم ، حسن پیرنیا ؛ به نقل از پلوتارک مورخ یونانی
به پاس شجاعت ؟! فرمانده به سربازان دستور داد از سر راه کسانی که می خواهند تا پای جان بجنگند کنار روند . از آن 20 تن بقایای پراکنده دشمن شکست خورده که کاری برنمی آمد ، شاید مردن برای شان از دربه دری و .... خوشتر هم بود ! ، در این میان فقط عده ای سرباز خودی کشته و زخمی می شدند ؛ پس همان بهتر که بگذارند که بروند .
بسیار عالی، کتاب خوب و کاملی است، و مفید برای علاقمندان ب تاریخ
با درؤد و سپاس از سایت کتابناک. سپاس فراوان دارم از شما و دست اندرکاران این سایت که زحمات بی منت می کشند.برای تان تندرستی و سرافرازی از ایزد آرزومندم. پایدار باشید.
درود بر روح استاد گرانقدرم "مهربان حسن پیرنـیـا" ای کاش صدهاسال این عزیزان عمر داشتن ایران و مردم به این افراد نیازمند هست همیشه استادانی همچؤن مرحوم دکتر زرین کوب و استاد مشیری و.... پاینده ایران سرافراز مردمان ایران زمین. ( POLAT)

بارگذاری و دانلود در این سایت بی دردسر و خوبه...ممنون
‫جلد چهارم !‌این کتاب که من دارم متعلق به انتشارات مهتاب ،تهران ۱۳۹۱،است وازصفحه ۲۷۲۷ شروع وودر صفحه ۳۰۱۹خاتمه میابد به علاوه کلی ضمائم ولی بیشتر به نظر میرسد انتشارجلد چهارم برای کتاب که به احتمال قریب به یقین وحتی یقین می توان گفت همان تاریخ ایران باستانی پیرنیاست یک کار تجاری بوده که توسط بعضی از انتشاراتیهای سود جو صورت گرفته تا یک کار فرهنگی در هر صورت اصل کتاب همانطور که دوستان وخانم هانیه گفتند در ۳ جلد می باشد که عمر پیرنیا برای ادامه آن کفاف نداد،در هر صورت نشر این کتاب به صورت کامل واسکن شده توسط سایت وزین کتابناک صورت گرفته وتوسط خانم هانیه بارگزاری شده که از این بابت ما را قرین منت خود نمودند خصوصا اینکه ایشان پارسال هم یک سورپرایز دیگری برایمان داشتند وآن بارگزاری تاریخ ۲ جلذی ایران قبل وبعدازحمله اعراب بود،درهرصورت دم شما گرم ،خدا قوت وپیروز وموفق باشید تا ما هم بتوانیم از خان نعمت شما بهره ای ببریم
دو کتاب ابران باستانی و تاریخ ایران قبل از اسلام که توسط پیرنیا نوشته شده، تک جلدی است و به طور مختصر به تاریخ ایران باستان می پردازد.
اما مجموعه ی مفصل و چند جلدی، فاقد قسمت ساسانیان می باشد. ایشون فوت کردن و نتونستن تکمیل کنند.
دوستان اگر مقدمه ی جلد ۱ رو مطالعه بفرمایند، انقدر سوال براشون پیش نمیاد! مرحوم پیرنیا می نویسند:
( بعد از حمد و الصلوه. پس از انتشار ایران باستانی http://ketabnak.com/book/62214/ایران-باستانی در پنج سال قبل روشن دیده شد که عده ی زیادی از هموطنان مایلند تاریخ مفصل ایران را بخوانند، این تمایل که حاکی از علاقه مندی ایرانیان به گذشته هایشان بوده مولف را بر آن داشت که از دنبال کردن تاریخ ایران به اسلوب (ایران باستانی) صرف نظر کرده و به ترتیبی دیگر تاریخ مذکور را از سر گیرد ....)
اگر به انتهای این مجموعه تاریخ ساسانیان اضافه شده به احتمال زیاد یا توسط شخص دیگه ای تکمیل شده، یا تاریخ ساسانیان از کتاب (ایران باستانی) اضافه شده است.
جناب آزاد میاندیشم درست می فرمایند.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺮﻑ گرامی
من هم گفتم که شاید جزء این مجموعه نباشد
کامنت قبلی خودم رو که خوندم از بابت اینکه ممکنه سوء برداشتی بشه نگران شدم
در کامنت قبلی گفتم : ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﯿﻮﻩ ﯼ ﺍﻣﺎﻧﺘﺪﺍﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ
امیدوارم دوستان مخاطب من رو اشتباه نگیرند منظورم این بود که این شیوه ی امانتداری نیست که بعد از مرگ نویسنده عده ای که کتاب رو برخلاف خواسته ی نویسنده تا تاریخ ساسانیان بسط بدهند یا به تاریخ اشکانیان کاهش دهند. نه اینکه کاربران دیگر را مخاطب قرار داده باشم
دوست عزیزم آزاداندیش
دوکتاب دیگر از استاد در همین سایت موجود است که با کلیک روی نام استاد قابل دسترسی است که به ساسانیان و حتی تا انقراض ساسانیان اشاره دارد
تاریخ ایران باستان - جلد 3
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک