رسته‌ها
تاریخ ایران باستان - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 135 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 135 رای
تاریخ ایران باستان - جلد 1
تاریخ ایران باستان - جلد 3

کتاب تاریخ ایران باستان (در سه جلد) کتابی است که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی درباره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد و هنوز هم مورد توجه است. این کتاب تنها به تاریخ ایران اختصاص ندراد، بلکه دایره‌المعارفی است در باب تاریخ و تمدن و فرهنگ گذشته ممالک مهم دنیا به ویژه یونان، روم، سوریه، مصر، عربستان، میان‌رود، هند و... چنان که هنگام مطالعه این اثر تنها با تاریخ و سرگذشت سلسله‌های ایرانی ماد، هخامنشی،اشکانی و سلسله یونانی سلوکی آشنا نمی‌شویم، بلکه در زمینه تاریخ خاورمیانه امروز و یونان باستان اطلاعات دست اول خواهیم یافت.
منابع عمده پیرنیا کتاب‌های فرانسوی، انگلیسی، روسی و آلمانی هستند که ترجمه‌ای از منابع یونانی و رومی محسوب می‌شوند. وی از منابع عربی و فارسی هم در سطح گسترده‌ای استفاده کرده است. وی ابتدا مطالب مورخان باستانی را در زمینه یک مطلب و رویداد تاریخی می‌آورد، سپس در یک جمع‌بندی به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازد و نقطه قوت تاریخ‌نگاری پیرنیا در همین قسمت دیده می‌شود.
به عنوان نمونه درباره به قدرت رسیدن کوروش هخامنشی نوشته‌های هرودت، گزنفون، کتزیاس، دیودو سیسلی و ژوستن را می‌آورد و در کنار مطالب منابع اسلامی و لوح نبونبد قرار می‌دهد و به یک نتیجه‌گیری کلی می‌رسد. آنگاه در زمینه خویشاوندی کوروش با شاه ماد می‌نویسد: «عقیده کتزیاس که اصلاً کوروش با آستیاگ قرابتی نداشته [است]، صحیح نیست؛ زیرا هرودوت و دیگر مورخان او را نوه آستیاگ دانسته‌اند و نوشته‌های هرودت بیشتر مورد اعتماد است.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
854
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/04/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ ایران باستان - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
7
[quote='mpm7030']پیرنیا بی شک یک شیاد بزرگ بود .
او در هنگامه ای شروع به نگاشتتن کرد که شور معروفیت وجودش رو اشغال کرده بود.[/quote] باید اون گفتار مولانا را یادآوری کنم، کس شود دریا...
خواهشا درباره کسی که کاربزرگی برای تاریخ ایران زمین انجام داده است شتابزده قضاوت نکنیم پیرنیاهم یکی ازبزرگان مورخ کشورماست
بر چه اساسی می گی پیرنیا شیاد بوده ؟؟؟
مدرک بیار یا ساکت باش
عالی بود بسیار سپاسگذارم این کناب بهترین کنابی بود که خوندم
بدون مطالعه و سر سری نظر ندیم بهتره
میرزا حسن‌خان مشیرالدوله در مجموع ۴ بار رییس‌الوزرا شد و ۲۴ بار به مقام وزارت رسید. او همچنین در دوره‌های دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. پیرنیا پس از آنکه به کلی از مشاغل دولتی کناره‌گیری کرد، در ده سال آخر عمر اغلب به کارهای فرهنگی و علمی پرداخت و از جمله مشغول تالیف کتاب سه جلدی «تاریخ ایران باستان» شد. از دیگر آثار او نیز می‌توان به کتاب‌های حقوق بین‌الملل، خطوط برجستۀ داستان‌های ایران قدیم، دستورالعمل اصول و محاکمات جزایی و قوانین موقتی محاکمات حقوق اشاره کرد. هرچند مشیرالدوله تا پایان عمر خانه‌نشین بود، اما همچنان حساسیت خود را نسبت به مسائل مهم روز حفظ کرد و از جمله در مسائلی همچون قرارداد نفت در سال ۱۹۳۳ به بیان مخالفت‌های خود پرداخت.
پیرنیا بی شک یک شیاد بزرگ بود .
او در هنگامه ای شروع به نگاشتتن کرد که شور معروفیت وجودش رو اشغال کرده بود.
تاریخ ایران باستان - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک