رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

تاریخ زندیه - جلد 1 - ایران در زمان کریم خان

تاریخ زندیه - جلد 1 - ایران در زمان کریم خان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 66 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 66 رای
در یک دوره‌ى سقوط تقریباً دویست ساله، فقط حکومت کریم‌خان زند است که به ورشکستگى تاریخ ایران و ایرانیان رنگى دیگر مى‌دهد و در آن وقفه‌اى ایجاد مى‌کند. کریم‌خان توانست یک بار دیگر کشورِ از هم پاشیده را سامان داده و با برقرارى نظم و امنیت به اقتصاد و بازرگانى جانى تازه بخشد.
در این تاریخچه کوشش شده است تا جایى که منابع امکان مى‌دهد جسته‌گریخته در حین شرح رویدادهاى تاریخى و سپس در بخشى جداگانه، اندکى به اوضاع اجتماعى ایران نیز پرداخته شود، زیرا تاریخ اجتماعى و فرهنگى ایران پس از اسلام، در زمان کریم‌خان زند، به حکم جبر زمان، به‌طور رنگ‌باخته‌اى، آخرین مظاهر خود را نشان مى‌دهد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/05/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ زندیه - جلد 1 - ایران در زمان کریم خان

تعداد دیدگاه‌ها:
2
کریم‌خان زَند (زادهٔ ۱۱۱۹ ه‍. ق. - درگذشتهٔ ۱۱۹۳ ه‍. ق. در شیراز) فرمانروای ایران از (۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ ه‍. ق.) و بنیان‌گذار دودمان زندیه بود. زندها یک طایفه دامدار از قوم لر بودند که در زاگرس و دشت‌های همدان به روش دامداری زندگی کرده و مرکز استقرارشان در روستاهای پری و کمازان در نزدیکی ملایر بود.[۲]
کریم‌خان در دوران اوج حکومت خود تقریباً بر تمام ایران حکومت می‌کرد اما از تاج‌گذاری خودداری نمود و پس از پیروزی بر محمدحسن خان قاجار در دیوانخانه قدیم تهران بارعام داد و خود را وکیل الرعایا خواند.[۳] برخی ایل‌های لر در شکل گیری حکومت به کریم‌خان کمک کرده و همراه وی به شیراز رفتند اما پس از انقراض سلسله زندیه به لرستان بازگشتند.[۴] وی پیش از به قدرت رسیدن رئیس طایفه زند و از فرماندهان سپاه نادرشاه بود. حکومت او دوره‌ای آرام در تاریخ ایران به شمار می‌رود. وی اجازه داد تا بعضی از اقوام ساکن شمال ایران مستقل از حکومت باقی بمانند و یکی از همان‌ها به نام طایفه قاجار با شکست لطف‌علی خان زند دودمان زندیه را برانداختند.[۵][۶] از آن نمونه مدارا با میر مهنا و خوانین بختیاری و مدیریت محلی او در مرکز و جنوب ایران و نیز قاجار در شمال ایران بود.
کریم‌خان توانست پس از فروپاشی حکومت نادرشاه افشار، تمام بخش‌های مرکزی، شمالی، غربی و جنوبی ایران را تحت حکومت خود درآورد. همچنین برادر وی، صادق‌خان زند، نیز موفق شد در سال ۱۱۸۹ ه‍. ق. بصره را از امپراتوری عثمانی جدا کرده و به ایران پیوست نماید و از این طریق، نفوذ ایران را بر سراسر اروندرود، بحرین و جزایر جنوبی خلیج فارس مسلم گرداند.
نسخه ی با کیفیت بهتر و حجم کمتر جایگزین شد.
با تشکر از جناب kalltun
تاریخ زندیه - جلد 1 - ایران در زمان کریم خان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک