رسته‌ها
قره باغ در گذرگاه تاریخ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
در این اثر سعی شده تاریخ قره‌باغ ـ ولایتی در جمهوری آذربایجان که اکنون به اشغال داشناک‌های ارمنی درآمده از دیرباز تا کنون بررسی شود.
به تصریح نگارنده: "در ادوار باستانی، در قراباغ، شهرهای متعددی بنا شده بود. برخی از آن‌ها با کاربرد نظامی احداث گردیده و بعضی‌ها بر سر راه تجارتی، نقش منطقه‌ای ایفا می‌کردند، چندتای آن‌ها اقامتگاه حکمرانان گردیده و برخی نیز به مراکز صنعتی تبدیل شده بودند. لکن در این میان، شهرهایی هم تمام خصوصیات ذکر شده را دارا بودند. یعنی هم اقامتگاه، هم دژ نظامی، هم کانون تجارت و هم مرکز صنعتگری بوده‌اند. یکی از آن‌ها شهر بردع است."
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
512
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1394/04/14

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قره باغ در گذرگاه تاریخ

تعداد دیدگاه‌ها:
14
کتاب حاضر را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش تاریخی و بخش ژورنالی.
بخش تاریخی درباره «تاریخ قره‌باغ از سده‌های میانه تا دوره مدرن» است که باید از کتب تاریخی استخراج شود که متاسفانه نویسنده در این باره خوب عمل نکرده است.در تواریخ دوره میانه و آثار جغرافیایی و بعضی سفرنامه‌ها اطلاعات خوبی درباره قره‌باغ و حدود و ثغورش موجود است که در کتاب حاضر به هیچ کدام از آن‌ها اشاره‌ای نشده است. نویسنده به طور محسوسی به دلیل فقدان مستندات در فصول مربوط به این بخش،حاشیه می‌رود.به عنوان مثال در ذیل عنوان «قره‌باغ در عهد صفویه» اساسا هیچ اطلاعاتی درباره قره‌باغ ارایه نمی‌شود و صرفا اطلاعاتی عمومی درباره سلسله صفویه درج شده!در حالی که تواریخ صفوی حاوی اطلاعات مهمی در این مورد هستند.این روال در دوره افشار و زند و به خصوص در دوره جنگ‌های ایران و روس ادامه پیدا می‌کند.معدود پانویس‌های بخش تاریخی هم چنگی به دل نمی‌زند و مرحوم سرداری‌نیا با توجه به امکانات محدود آن دوران احتمالا به منابع دست اول دسترسی نداشته فلذا از منابع خوبی بهره نگرفته است.
مولف در بخش دوم یا همان بخش ژورنالی،گفتارهای پراکنده شفاهی‌ای که در سال‌های نخستین پس از فروپاشی شوروی در افواه عمومی جمهوری آذربایجان می‌گشت را به شکل مکتوب در آورده که برای هیچکدام از این روایت‌ها هیچ سندی ارایه نکرده است.اگرچه ممکن است بخش‌هایی از این روایت‌ها صحیح باشد اما ارایه روایت بدون استناد در علم تاریخ مردود است. به خصوص که بسیاری از این روایت‌ها در آن زمان با مبالغه،شایعه،سانسور‌های گزینشی و جوسازی‌های حزبی همراه بود.
ارمنستان خودش پیکره ای از امپراتوری تورک هاست. قره باغ که جای خود دارد.

ارمنستان ، آذربایجان ، ترکیه و مانند اینها ، کشورهایی جعلی هستند

همه استانهای جدا شده از ایران بزرگ هستند.

طبق معمول، شاهد عظمت‌طلبی متوهمانه به شکل قومی و تاریخی هستیم، کافی است یک اسلام گرا هم پیدا بشه و ادعا کنه این کشورها متعلق به امت اسلام است تا مجموعه ذهن خاورمیانه ای کامل بشه!
تا جایی که به ایران مربوط است، کنترل این مناطق رو در جنگ های ده ساله با روسیه و عهدنامه گلستان از دست داد. از آن زمان هم بیشتر از 200 سال گذشته.
"امپراتوری تورک" هم که اصلا نمیدانم چی هست؟!
[quote='Ben Ya Min'] دومی، 9789642834334 است. ممنون[/quote]
متاسفانه این دو کتاب در فرمت الکترونیکی موجود نیستند، فعلا باید صبر کرد.
[quote='مسعود دباغی']آرتساخ بخشی از پیکره ی ارمنستان است. درگیری میان اتراک با ارامنه پس از نسلکشی بزرگ ۱۹۱۵ رخ داد. کشتار وسیعی که به درگیری هم اکنونی میان قبیله ی ترک و ملت ارمنی انجامیده است.[/quote]
ارمنستان ، جمهوری باکو و ... همه استانهای جدا شده از ایران بزرگ هستند.
[quote='سورناساساکی']ارمنستان خودش پیکره ای از امپراتوری تورک هاست. قره باغ که جای خود دارد.[/quote]
آذربایجان تُرک نیست . ترک زبان(شده) است. ترک یک تیره از نژاد زرد است. آذربایجان هرگز زردپوست نبوده که پیرو آن بتواند تُرک باشد.
ارمنستان ، آذربایجان ، ترکیه و مانند اینها ، کشورهایی جعلی هستند و بخشی از ایران بزرگ می باشند. ایرانیمیز وار السون استمین کور السون
[quote='Behruz67']نقل قول از Ben Ya Min:سلام. اگر برایتان مقدور است و دسترسی دارید، لطفا این دو تا را هم آپلود کنید:
- تالشان (از دوره صفویه تا پایان جنگ دوم ایران و روس)، ویرایش دوم، انتشارات وزارت امور خارجه، 1384، شابک 9643613267
- دو رساله و دو گزارش تالش شمالی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1390، شابک 9643613267
چطوری دو کتاب دارای یک شماره‌ی شابک هستند؟![/quote]
دومی، 9789642834334 است. ممنون
ارمنستان خودش پیکره ای از امپراتوری تورک هاست. قره باغ که جای خود دارد.
[quote='مسعود دباغی']آرتساخ بخشی از پیکره ی ارمنستان است. درگیری میان اتراک با ارامنه پس از نسلکشی بزرگ ۱۹۱۵ رخ داد. کشتار وسیعی که به درگیری هم اکنونی میان قبیله ی ترک و ملت ارمنی انجامیده است.[/quote]
[quote='Ben Ya Min']سلام. اگر برایتان مقدور است و دسترسی دارید، لطفا این دو تا را هم آپلود کنید:
- تالشان (از دوره صفویه تا پایان جنگ دوم ایران و روس)، ویرایش دوم، انتشارات وزارت امور خارجه، 1384، شابک 9643613267
- دو رساله و دو گزارش تالش شمالی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1390، شابک 9643613267[/quote]
چطوری دو کتاب دارای یک شماره‌ی شابک هستند؟!
قره باغ در گذرگاه تاریخ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک