رسته‌ها
دیوان والیه قاجار
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 41 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 41 رای
حُسن‌جهان خانم دختر فتحعلی‌شاه قاجار، برخلاف بسیاری از همگنانش در آن روزگار، اهل کتاب و مطالعه و دیوان و دفتر بود. وی در سال 1232 هجری قمری [برابر با 1196 شمسی] با خسروخان پسر امان‌الله خان اردلان، یکی از خوانین و حاکمان کردستان، ازدواج کرد. با مرگ خسروخان در سال 1250قمری [برابر با 1213 شمسی]، پسر ده ساله‌اش رضاقلی خان به حکومت کردستان رسید و به خاطر صغر سن، عملا حکومت کردستان به دست مادرش، یعنی حُسن‌جهان خانم افتاد. وی در سال 1278 قمری [برابر با 1240 شمسی] در تهران درگذشت.
حُسن‌جهان خانم شاعر نیز بود و در شعر "والیه" تخلص می‌کرد. این دفتر، دربرگیرنده‌ی مجموعه اشعار اوست که به ضمیمه‌ی آن، "بساط نشاط در باب عشق" از نویسنده‌یی ناشناس و "حُسن و عشق" به قلم محمد فضولی نیز استنساخ گردیده است. تاریخ کتابت این نسخه ۱۲۷۵ق ذکر گردیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
82
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
مریم نیک
مریم نیک
1394/03/19

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دیوان والیه قاجار

تعداد دیدگاه‌ها:
3
با سلام و عرض ادب و احترام
از تلاش و کوشش تمام دست اندرکاران و زحمت کشان سایت کتاب بانک صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم .
در اختیار گذاشتن چنین کتبی می تواند راه گشای بسیاری از محققین و دانش پژوهان رشته های علوم اجتماعی بخصوص تاریخ و علوم سیاسی در راه بسط و گسترش حلقه های مفقود تاریخ و گذشته ایران عزیزمان باشد .
با سپاس فراوان از تلاش شما.
این نسخه هایی که شما برای دانلود می گذارید خیلی ارزشمنده. شاید باورتون نشه، ولی من یکی از همین نسخه هارو تصحیح کردم و قراره پاییز 94 به بازار بیاد.
تنها می تونم بگم سپاس گزارم
دیوان والیه قاجار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک