رسته‌ها

تروعا: یهودیان‌ ایرانی در تاریخ‌ معاصر - جلد 1

تروعا: یهودیان‌ ایرانی در تاریخ‌ معاصر - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 73 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 73 رای
هما سرشار که ویراستاری این مجموعه ی چهار جلدی یهودیان‌ ایرانی در تاریخ‌ معاصر با عنوان فرعی تروعا برعهده دارد، از سال 1995 مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی را بنیان گذاشت؛ که این مرکز بانی انتشار این مجموعه ی چهارجلدی می باشدو باعث شد بدین وسیله بتواند با انجام مصاحبه با تاریخدانان و اندیشمندان نکات نامفهوم و تاریک تاریخ معاصر یهودیان ایران را روشن سازد.
جلد اول این مجموعه درپاییز1996 چاپ شده که مجموعه ای از یک سری مقالات و متون و اشعار درباره ی یهودیان ایرانی می باشد. کتاب به دو بخش مقالات پارسی و انگلیسی تقسیم شده است که این شامل یک سری سخنرانیهای ارائه شده در نخستین کنفرانس بین المللی سالیانه ی مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی که در ژانویه ی 1996 برگزار شد، می باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
414
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
5IVE_6IX
5IVE_6IX
1394/02/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تروعا: یهودیان‌ ایرانی در تاریخ‌ معاصر - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
4
بهترین سایت جهت مطالعه کتابهای جدی و مطرح
برای ctr2006
دوست قدیمی منظور من از بهشت بودن در قیاس با قرون وسطی بود.این تعبیری بود که ویل دورانت از زندگی یهودیان و آزادی کسب و کار آنها در کشورهای مسلمان کرده است.ضمنا از یاد نبریم که یهودیان نه تنها در قرون وسطی بلکه در قرون جدید هم در غرب مورد شکنجه بودند.این اروپای مدرن هولوکاست نمود نه مسلمانان.اگر منظورتان از نسل کشی در صدر اسلام٬ماجرای بنی قریظه باشد٬باید همین قدر بگویم که موضوع گرچه در برخی تواریخ آمده ولی بسیار مشکوک است.وانگهی حتی به فرض صحت هم یهودیان بخاطر یهودی بودنشان کشته نشدند بلکه بخاطر حُکم حَکَم و بخاطر پیمان شکنی شان بود برعکس هولوکاست در اروپا که یهودی بخاطر یهودی بودنش کشته میشد.درباره ی وضعیت اقلیتها باید گفت بله وضعیت اقلیتها امروز در جهان اسلام و جهان سوم ابدا قابل پذیرش نیست.
از توضیحتان درباره مهاجرت یهودیان ایرانی ممنونم.درباره ی نکته ی سومتان بله همه ی اقلیتها در میان اکثریت ها تحت نوعی فشارند.موضوعی که شگفت انگیز می نماید این است که برعکس بسیاری اقلیتها که در میان اکثریت حل میشوند٬ یهودیان همواره در میان این اکثریتها موجودیت خود را حفظ کرده اند. حالا دلایل آن چیست قابل بحث است. اینکه قوانین سخت گیرانه ای در ایران وجود داشته هم درست است ولی نباید این سخت گیری در بعضی مقاطع تاریخی را به کل آن تعمیم داد.
پس ازظهور اسلام٬ یهودیان به عنوان یکی از گروه های اهل کتاب دارای حقوقی شدند و اگرچه گاهی با آنها سخت گیری میشد ولی در کل میتوان گفت سرزمینهای اسلامی بهشت آنها بود

اگر در قیاس با قرون وسطی غرب این مطلب را عنوان می کنید تا حدی این حرف درست است البته سخت گیری های بسیاری با یهودیان میشد و حتی در صدراسلام یک نسل کشی را تجربه کردند
به هر حال امروز هیچ یک از کشورهای اسلامی امروزه نه تنها بهشتی برای هیچ اقلیتی نیست بلکه جهنمی هولناک است
همین معمولا در گذشته ها شهرهای مهم کشورمان حداقل یک محله جهودان داشت.بسیاری از اهالی این محلات در زمان تشکیل اسرائیل به آن کشور کوچیدند.

ایران بعد از اسرائیل بزرگترین تجمع یهودیان در جهان است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به علت برخی موارد مثل سخت گیری های شدید و مصادره اموال و تبلیغ های منفی و.... مجبور به مهاجرت شدند برخلاف تصور شما آمار نشان میدهد بیشترین مهاجرت یهودیان ایران به اروپا و آمریکا بوده است و درصد کمی به اسرائیل مهاجرت کرده اند و مهاجرت گسترده یهودیان از ایران به سایر نقاط جهان در اواخر دهه پنجاه شمسی بوده است
از آنجاکه این حفظ هویت موجب میشده تا کارهای مخفیانه ای انجام دهند٬همواره از طرف اکثریت به موذی بودن و شیادی و تظاهر و توطئه متهم میشدند.

بد نیست مطلبی را با شما دوست عزیز در میان بگذارم و نظر دکتر فرهنگ هلاکویی و برخی دیگر از جامعه شناسان را عرض کنم
می دانیم انسان با انسان فرقی ندارد پس چه چیز باعث حفظ فرهنگ یهودیان شده است و در بسیاری از جوامع غربی و اسلامی یهودیان افرادی ثروت اندوز و سیاست باز تلقی می شود؟!
پاسخ به عقیده جامعه شناسان در موقعیت اجتماعی یهودیان در جوامع اسلامی و مسیحی بود از انجا که مسیحیت و اسلام هر دو تبلیغات زیادی بر ضد یهودیان داشتند این قوم در بین آنان از حقوق اجتماعی کمی برخوردار بودند برای مثال در ایران حق ورود به جایگاه نظامی یا سیاسی را نداشتند نجس محسوب می شدند و روزهای بارانی حق عبور از معابر را نداشتند در صورتی که شغل هایی مثل میوه فروشی یا پزشکی یا آب فروشی و یا شغل های رایج آن زمان را انتخاب می کردند هیچ مقبولیتی از طرف توده ها دریافت نمی کردند و طبق قوانین نانوشته و نوشته این شغل ها برای آنان ممنوع بود
در این محیط خود به خود به دلیل جبر پیش آمده یهودیان برای حفظ بقایشان در جامعه به شغل هایی مانند طلا فروشی و سرمایه گذاری رو آوردند و از آنجا که در جامعه همیشه با برچسب یهودی شناخته می شدند خود به خود این برچسب باعث نزدیکی بین یهودیان میشد
سکونت یهودیان در ایران تاریخ دیرینه ای دارد. اولین نشانه های وارد شدن آنها به ایران به زمان کوروش برمیگردد.کوروش پس از فتح بابل٬ یهودیان بابل را آزاد کرد.این یهودیان را بُخت النصر از اورشلیم کوچانده و به عراق امروزی آورده بود.جمعی از از یهودیان آزاد شده دوباره به فلسطین بازگشتند و جمعی دیگر در سرزمین هخامنشیان ماندند. و گاهی با شاهان هخامنشی نشست و برخواست هم داشتند.آرامگاه دانیال نبی در شوش(پایتخت زمستانی هخامنشی)و آرامگاه استر و موردخای در همدان(پایتخت تابستانی هخامنشیان)مربوط به همین دوره است.
جمعیت یهودیان در ایران و عراق آنقدر زیاد شده بود که تلمود که کتاب تفسیر تورات است٬دو ورژن فلسطینی و بابلی دارد.پس از آوارگی یهودیان در قرن اول میلادی از یهودیه ٬ آنها دوره ی آوارگی بزرگ خود را تجربه کردند و برخی از آنها دوباره به سرزمینهای شرقی و همینطور ایران کوچیدند.پس ازظهور اسلام٬ یهودیان به عنوان یکی از گروه های اهل کتاب دارای حقوقی شدند و اگرچه گاهی با آنها سخت گیری میشد ولی در کل میتوان گفت سرزمینهای اسلامی بهشت آنها بود.برای همین معمولا در گذشته ها شهرهای مهم کشورمان حداقل یک محله جهودان داشت.بسیاری از اهالی این محلات در زمان تشکیل اسرائیل به آن کشور کوچیدند.
از بزرگان معاصر یهودیان ایران میتوان به سلیمان حییم(نویسنده ی لغتنامه ی انگلیس -فارسی) یا مرتضی خان نی داوود موسیقی دان معروف اشاره کرد.
یهودیان در طول تاریخ وحدت اجتماعی شگفت انگیزی داشته اند که موجب شده همواره هویت اقلیتی خود را در میان اکثریتها حفظ کنند.از آنجاکه این حفظ هویت موجب میشده تا کارهای مخفیانه ای انجام دهند٬همواره از طرف اکثریت به موذی بودن و شیادی و تظاهر و توطئه متهم میشدند.
تروعا: یهودیان‌ ایرانی در تاریخ‌ معاصر - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک