رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مسکو: زمستان سرد ۱۳۲۴
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 27 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 27 رای
از پیشگفتار:
با اشغال ایران در جریان جنگ دوم جهانی، روس و انگلیس راه را برای برآورده شدن مطامع ارضی خود دستکم در قالب قرارداد ۱۹۰۷ هموار می دیدند. حضور ارتش آمریکا در ایران با وجودی که تنها نقش تدارکاتی داشت، مساله را برای دو قدرت مزبور تا حدودی پیچیده می کرد. در این میان مردم ایران امیدوار بودند که شاید بتوانند با بهره گیری از اختلاف محتمل میان آمریکا با شوروی و بریتانیا و یا شاید بریتانیا و آمریکا با شوروی استقلال کشور را حفظ کنند.
شوروی و بریتانیا به محض استقرار در ایران دست اندرکار ساختن و پرداختن احزاب، سازمانها و گروههای هوادار خود برآمدند. در این میان دولت آمریکا نیز می کوشید تا با گسیل مستشار و جلب نظر برخی مقامهای صاحب نفوذ و به ویژه شاه و دربار سهم لازم را در جنگ قدرت به دست آورد. دولت شوروی پس از پیروزی در نبرد استالین گراد سیاست خشن تری در برابر ایران اتخاذ کرد. زیاده خواهی شوروی که در اثر پیروزی افزون تر شده بود، دامنه ی درگیری میان هواداران شرق و غرب را در کشور گسترده تر کرد اما جنگ قدرت در داخل کشور، تحت الشعاع مبارزه ای قرار گرفت که هم زمان میان بریتانیا ایالات متحده آمریکا و شوروی بر سر ایران در جریان بود. در این درگیری نه تنها شرق رو در روی غرب بلکه غرب نیز رو در روی غرب قرار گرفت. زیرا هر یک خواهان سهمی از ایران بعد از جنگ بودند. اوج مساله غائله آذربایجان بود...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/02/08
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مسکو: زمستان سرد ۱۳۲۴

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
مسکو: زمستان سرد ۱۳۲۴
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک