رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ایران بین دو انقلاب
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 30 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 30 رای
مترجم: احمد گل‌محمدی , محمدابراهیم فتاحی‌ولیلایی

ترجمه ای دیگر

درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی ایران معاصر
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1393/08/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایران بین دو انقلاب

تعداد دیدگاه‌ها:
9
این کتاب تماما از مرجع‌های معتبر استفاده می‌کند، و خود کتاب بیش از چند هزار بار مورد ارجاع محققین قرار گرفته است(بنابر گوگل اسکالر)، صد درصد به مذاق سلطنت‌طلبان خوش نخواهد آمد که باور کنند پهلوی‌ها هم دیکتاتور و جنایت‌کاران فرمان بده بوده‌اند، این کتاب علیه فراموشی سیاسی ماست در نسبت با جنایات پهلوی و تلاش مردم برای رهایی از دست دیکتاتور زمانه‌اشان.
سلطنت و یا انقلابهای نرم و مخملی ، در کشورهایی جواب می دهد که مردم آن به حد اقل هایی از اصول دموکراسی آشنایی و باور داشته باشند . . . باور کنید در خاک فرهنگ خراب و ویران ما هر تخمی کاشته شود از آن دیو استبداد خارج می شود . . . .
چاره چیست؟ اسیر ضحاک زمانه شویم؟ در این چهل و دو سال بالغ بر سی و پنج کشور دنیا به دموکراسی رسیده اند امروز حتی کشور مغولستان نیز یک دموکراسی پویا دارد آیا برای ملتی که بالغ بر صد سال پیش انقلاب مشروطه داشت دموکراسی نسخه ای بدون کارکرد است و باید اسیر این دژخیمان بمانیم
امروزه هستند جناح هایی که برای بهتر دیده شدن و شهرت روی موج سوار می شوند امثال شبکه من و تو که از خواست عمومی بسیاری از ایرانیان از چند روز پس از انقلاب تا امروز اگاه هستند برای شهرت بیشتر و محبوبیت بر روی موج ایران دوستی و قوانین اساسی ایران سوار می شوند. به باور بسیاری تنها راه برای پایان دادن به فاجعه فعلی و ممانعت از جمهوری سوریه و افغانستان شدن بازگشت از کژراهه است و برقراری نظامی دموکراتیک بر اساس ارزش های ملی گرایی است نظامی که کارکرد مثبت خویش را با توجه به بافت تاریخی و فرهنگی ایران اثبات شده است، مقایسه یک نماد سلطنت با دیکتاتورهای ایدلوژیک نیز قیاس مع الفارق است
هر چند به نظر می رسد عوامل پیدا و پنهان فراوانی ( که در وجه آشکار آن شبکه من و تو قرار دارد ) به خوبی موفق شده اند طی چند سال گذشته در بخش وسیعی از جامعه ایران ، اندیشه بازگشت به پادشاهی را از نو زنده کنند ( به قول معروف بازگشت از چاه به چاله سر خط : 1/1/1 ! ) لازم نیست انسان چندان باهوش باشد که آینده را پیش بینی کند . به احتمال فراوان ، جناب شاهزاده در ابتدای امر با ژست دموکراسی و آزاد اندیشی وارد می شود . بعد ( خواسته یا ناخواسته ) قسمتهایی از کشور به هم می ریزد ( جدایی طلبی و . . . ) طرفداران ایشان خواهش می کنند که ایشان لطف کنند و فعلا به خاطر " مقطع حساس " و " شرایط ویژه " زمام قدرت را تا مدت نامعلومی به دست بگیرند ! و اینگونه آرام آرام ، دوباره سر و کله نهادهای امنیتی و بگیر و ببند و انحصار قدرت و بازگشتن به دوران یک پادشاهی یا ریاست جمهوری مادام العمر ، فراهم می شود ! . . . جز تمکین به ریاست جمهوری 4 ساله ( مانند عالم و آدم در همه جای دنیا ) هر روشی از روز اول دنبال شود به شکستی مفتضحانه در آخر ، مبدل خواهد شد . . . . البته : گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست - آنچه البته به جایی نرسد فریاد است !
هر نوع انقلاب سیاسی و تغییر در ساختارهای قدرت ، قبل از تغییر اساسی و ریشه ای در بینش و اخلاق و فرهنگ مردم آن جامعه ، به شکست منتهی می شود . . . البته یک استثناء ضعیف که بیشتر شبیه معجزه می ماند وجود دارد ( معجزهای که فقط در رابطه با انقلاب آمریکا واقع شد ) و آن اینکه حد اقل در 50 سال اول انقلاب ، ارکان اصلی و تئوریسینها انسانهایی عاقل و آزادیخواه باشند و مثل کنه به قدرت نچسبند و تمام تلاش خود را در راه رشد آگاهی ها فردی انجام دهند( با نوشتن و هنر و تنظیم قوانین و روابطعاقلانه بین المللی و . .. ) اینگونه جامعه نیز طی چند نسل فرهیخته می شود و ساختار سیاسی نیز خود به خود اصلاح شده و مرتب ، نیاز به انقلاب مکرر نمی باشد . . . البته به قول اشتفان سوایگ باید از آزادی دم به دم مراقبت کرد که چون دقیقا آن لحظه ای که یک ملت فکر می کند آزاد شده ممکن است دیو استبداد از راه برسد ( مانند ترامپ و طرفداران نادان او )
این کتاب بیشتر شرح نظرات نویسنده است تا یک روایت تاریخی در این کتاب تلاش شده انقلابیون را مترقی و مدرن و پیشرفت گرا تلقی کند درحالی که می دانیم انقلاب اهداف مترقی نداشت و انقلابیون که عمده آنان چریک های تروریست خط بگیر از شوروی بودند یا بازماندگان فکری قداییان اسلام و گاهی مارکسیست های اسلامی چون گروه ترویستی مجاهدین خلق هرگز دنبال ترقی و پیشرفت نبودن و اهداف دیگری داشتند امروزه خوشبختانه نسل جدید با اینگونه کتاب های چپ گرایان با دید تردید می نگرد
کتابی که ارزش خوندن روداره چون تحقیق جامعی پشتوانه کار نویسنده هست خوندن اونرو به همه دوستان توصیه میکنم
ایران بین دو انقلاب
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک